4 типа родителско поведение, които да избягваме

4 типа родителско поведение, които да избягваме

Д-р Джон Готман е световноизвестен експерт по взаимоотношения. Чрез дългогодишни изследвания той открива 4 типа поведение, които е добре да избягваме, ако искаме да имаме здрави отношения. Той нарича тези видове поведение „4-те конника на апокалипсиса”, тъй като те водят до разрушаване на връзката.

Да имаме здрава връзка с децата си е това, което ни позволява да им влияем и да ги насочваме през детството. Знанието относно тези клопки и как да им противодействаме може да ни помогне да изградим по-здрави връзки с най-важните за нас хора – децата ни.

 

Конник №1 Критикуване

 

Родителите често използват критика, за да мотивират децата си да се справят по-добре, но критикуването рядко мотивира наистина. Критиката набляга на нещо негативно, посочва недостатъците и отрицателните черти на детето. Проблемът е, че според д-р Джули Готман „децата възприемат цялата тази критика като начин, по който да възприемат себе си”. Започват да мислят, че нещо не е наред с тях. Родителите трябва да са тези, които виждат най-доброто в децата си и да съсредоточават вниманието върху техните най-добри качества. Децата не могат да видят и реализират най-доброто у себе си, ако ние винаги им посочваме най-лошото.

  • Примери за критикуване:
    „Ти си толкова несръчен.”, „Защо не се сещаш да си оправиш леглото? Какво ти става?”, „Вижте тази бъркотия. Мързи ви да почистите стаята си.”,” Вие сте глезльовци и неблагодарници!”
  • Какво всъщност чуват децата, когато им говорим така?
    “Внимавай да не разлееш напитката си?”; “Моля те, бъди отговорен и оправи леглото си?”; “Бих искал да почистиш стаята си?”; “Иска ми се да цениш повече какво правим за теб?”. Не. Съвсем не. Те чуват: “Ти си несръчен!”; “Ти си тъп!”; “Вие сте мързеливи! Разглезени сте!”.Всяка мотивация да се справяме по-добре е смачкана под тежестта на срама.
  • Как да го поправим?
    Оставете осъждането на личността и говорете в първо лице, единствено число: „Опа, разля се, искам да вземете кърпа и да почистите.”, „Искам да оправите леглата си, моля!”, „Искам да почистите стаята си преди да отидете на гости на приятеля си!”.

 

Конник №2 Презрение

 

Презрението е критика, демонстрираща превъзходство. Проявява се с обидни думи, въртене на очи, присмиване, сарказъм, враждебен хумор и подигравки. Интересно е, че презрението предопределя не само как ще върви връзката, но и колко инфекциозни заболявания ще има детето. Подобно отношение към детето го срива повече отколкото собствената му самооценка.

  • Примери за презрително отношение:
    „Глупав нахалник!”, „Неграмотен ли си? Защо направи това?”, „Даже не бихте си помислили да си приберете дрехите, нали?”, „Ау, вижте малкото бебе как плаче! Уа, уа!”
  • Как да го поправим?
    Противоотровата за презрението е уважението. Отнасяйте се към детето си по същия уважителен начин, по който искате то да се държи с вас.

 

Конник №3 Защитно поведение

 

Защитното поведение е реакция при чувство, че си нападнат, вид самозащита чрез изразяване на възмущение или влизане в ролята на жертва. В отношенията родител – дете, родителят може да прояви защитно поведение, когато знае, че е сгрешил, когато детето посочи недостатъците му (критикува родителя). Този вид поведение казва „Проблемът не съм аз, проблемът си ти!”. Това е избягване на отговорност и вменяване на вина на детето.

  • Примери за защитно поведение:
    „Не бих викал, ако беше направил това, което ти казах!”, „Не трябваше да те наричам глупав, но ти толкова ме ядоса!”
  • Как да го поправим?
    Поемете отговорност за вашата роля в проблема и изслушайте внимателно детето си, като се постараете да проявите разбиране към позицията му. „Не трябваше да те наричам глупав! Съжалявам!”, „Извинявай, че се разкрещях! Бях много изнервен!”.

 

Конник №4 Поведение „каменна стена”

 

При този тип поведение човек се оттегля от разговора, преди проблема да бъде разрешен. Може да има два типа родителска „каменна стена”. Единият е оттегляне на емоционалното присъствие и демонстриране на разочарование от детето. Дава се студено рамо на детето и присъствието е в тишина. При другият вид разговорът завършва с явно пренебрегване на позицията на детето „Няма да обсъждаме това. Решението ми е окончателно!”.

  • Примери за поведение тип „каменна стена”:
    Пренебрегване на детето като опит за манипулация. „Това не се обсъжда.”, „Няма значение какво мислите. Взела съм решение.”, „Не искам да слушам.”
  • Как да го поправим?
    Ако гневът и разочарованието ви карат да издигате емоционална стена, то начина да се справите е да се научите на физиологично самоуспокояване. Починете си от разговора за около 20 минути, за да се успокоите и се върнете отново към него. Ако целенасочено използвате поведение тип „каменна стена”, за да манипулирате детето си, помислете дали искате то да приеме същото поведение. Възможно е да сте доста разстроени, ако детето ви започне да се държи студено, докато не му позволите да отиде на филма, на който иска, да речем.

Това, което ще ви помогне да избегнете 4-те конника е да създадете среда на уважение във взаимоотношенията с вашето дете. Не само е възможно детето да се коригира и дисциплинира с уважение, но това е и ключово за изграждането на здравословни взаимоотношения.

Източник: https://www.creativechild.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Надежда Радкова