Развитие на децата в предучилищна възраст на 4-5 години

Развитие на децата в предучилищна възраст на 4-5 години

Основни моменти

  • Много неща се случват в предучилищното развитие във възрастта 4-5 години.
  • На тази възраст могат да се очакват изразяване на множество емоции, нови приятелства, интерес към числата, разказване на грандиозни истории, висока физическа активност и още много.
  • Четене, творчески игри, игра на закрито и открито, игри за спазване на поредност и готвене са полезни за развитието.
  • Говорете с личния си лекар или семеен терапевт/медицинска сестра, ако сте обезпокоени за развитието на детето си и имате нужда от съдействие.

Тук ще намерите:
1. Развитието в предучилищна възраст, 4-5 години: Какво се случва?
2. Подпомагане на развитието в предучилищна възраст 4-5 години.
3. Обгрижване от страна на родителите във възрастта 4-5 години.
4. Кога да се безпокоим за развитието на детето на 4 години?
5. Кога да се безпокоим за развитието на детето на 5 години?

Развитието в предучилищна възраст 4-5 години: Какво се случва

Чувства и поведение

На тази възраст децата изследват емоциите и се учат да ги изразяват. Те правят това по различни начини, например като разговарят, използвайки жестове, произвеждайки звуци и шум, както и в игрите.

Децата в тази възраст обичат също така да са между хора. Вашето дете може да поиска да достави удоволствие и да бъде като приятелите си на същата възраст. Въображаеми приятели също могат да бъдат важни за вашето дете. В желанието си да общува с други хора може да чуете детето си да се извинява, като така приема правилата и да го виждате удовлетворено, когато се случват добри неща на околните.

Когато опира до оказване на помощ, детето ви вероятно може да бъде доста услужливо, но понякога то все още може да бъде изискващо. На 5 години то вече може би по-добре съумява да контролира поведението си и по-рядко да има невъздържани изблици или т.нар. тантруми.

Възможно е вашето дете да изпитва страх от тръгването на училище. Разговорите с него за този момент, дори посещение заедно с него в училището, биха помогнали да се разсеят притесненията му.

През тази година от развитието му, детето ви може понякога да скрива истината за някои неща или дори да започне да изрича лъжи. Така например, то може да каже „Не съм аз“, дори когато то го е направило. Това е нормална част от развитието в предучилищна възраст.

Игри и учене
Играта е важна, защото чрез нея децата все още се учат да разпознават и разбират чувствата си.

В игрите детето обича да пее, танцува и играе роли. Детето на тази възраст обича игрите “наужким”, научавайки се да разграничава фантазията и действителността. Детето във все по-голяма степен е осъзнало пола си и може да поиска да играе игри, основаващи се на половите различия – например момиченцата може да поискат да бъдат в ролята на майка. Детето може да пожелае да опита различни роли и поведение, като игра на доктор или пък “да се оженим”.

Вашето 4-5-годишно дете може да прояви голямо любопитство към устройството на човешкото тяло. Така например можете да наблюдавате как то разглежда собствените си или на други деца гениталии. Комбинацията от естествена любознателност и ролева игра, обикновено е нормална част от поведението в детска възраст. Но ако сте обезпокоени от това поведение на детето, добра идея е да поговорите с вашият лекар или развитиен специалист.

Мислене

Децата в предучилищна възраст различават по-добре противоположностите – напр. висок/нисък. Те знаят буквите и числата в разбъркан ред и могат да броят до 10. Детето ви може да запомни адреса си и познава разликата между ляво и дясно.

Разговор

На тази възраст езикът на детето се развива в голяма степен. Ще забележите, че детето ви обича да разказва истории и да разговаря. То може също така да ви споделя как се чувства, да разказва свои идеи, да задава безброй въпроси и да изброява римуващи се думи.

На 4 години децата знаят стотици думи и могат съставят изречение от 5-6 думи.

Към 5 години детето може да говори по-ясно и се стреми да знае, разбира и използва все повече думи, често в по-сложни изречения (до 9 думи).

Ежедневие

Обличането вече е лесно за децата на тази възраст. Също така вашето дете вероятно се справя с използването на вилица, лъжица, понякога и нож, например, за да намаже филията с масло. Все още трябва да наглеждате детето и да му помагате, но то може да посети тоалетната и да измие зъбите си само.

Движение
Децата в предучилищна възраст обичат движението и активността. Детето ви става все по-добро в слизането по стъпала (може би, използвайки перилата), като редува краката си, в хващане и ритане на топка, катерене, скачане, подскачане и балансиране на един крак.

Детето ви може също да развие някои умения от грубата моторика – като например прескачане, скачане назад или скачане по време на тичане.

Подобряват се и уменията от фината моторика при вашето дете. То вече може да реже с обезопасена детска ножица и да пише малкото си име и някои букви. Детето ви вече е в състояние да опише кръг и да направи детайлни рисунки на хора с части на тялото и дрехи.

Подпомагане на детското развитие на 4-5-годишна възраст

Ето някои лесни неща, които можете да направите, за да подпомогнете развитието на детето в тази възраст:

  • Осигурявайте на детето си много време за игра. Игрите помагат на детето да изразява чувства като радост, вълнение, гняв или страх. Детето ви може да харесва разхвърляна игра в пясък или кал, да се преструва, че играе с кукли, и игрите на открито с много тичане, прекатурване и търкаляне.
  • Отделете време за творчески игри и игри на въображението. Може да бъде живопис, рисуване или игри за обличане. Друга идея са музикалните игри – детето ви може да обича да танцува, да подскача или да музицира на прости инструменти.
  • Четете с детето. Съвместното четене, разказването на приказки, пеенето на песни и рецитирането на детски рими – всичко това насърчава въображението на детето ви, както неговия говор и мислене.
  • Приготвяйте ястия заедно с детето си. Това подпомага интереса му към здравословната храна, да усвои нови думи и да разбира количествени понятия като половин или 1 чаена лъжичка. Можете да предоставите на детето си извършването на някои дейности в готвенето, като например разбъркване на салатата или сглобяването на сандвичите.
  • Съвместните игри с вашето дете включват приучване към споделяне и редуване. Когато играете, изричайте фрази като „Сега е мой ред да построя кулата, след това ти си наред“ или „Раздели червените кубчета с мен, а аз ще поделя зелените с теб“. Да делят с някого все още е трудно за децата на тази възраст, затова възнаграждавайте детето си с щедри похвали, когато поделя с някого.

В България, посещението в предучилищна група в детската градина или в училище е задължителна от 5-годишна възраст. Предвижда се от 2022 г. предучилищната да е задължителна и за децата на 4 години, но само в детска градина.
* Добавка от център “Малки чудеса”


Възможно е също така да поискате детето ви да посещава предучилищна занималня или кооператив. Там то чрез игри може да се учи да се сприятелява с други деца, да развива отговорност, независимост и доверие. Занималнята може да подкрепя и насърчава изумителното развитие на вашето дете – и също така да му предложи невероятни забавления.

Родителски грижи към дете в предучилищна възраст от 4-5 години

И вие като родител непрекъснато се учите. Чувствайте се уверени в това, което знаете. Но и приемате, че не знаете някои неща и е съвсем нормално да задавате въпроси или получавате съдействие.

Когато сте се посветили на грижите за детето, е възможно да забравите или просто да не отделяте време да се погрижите за себе си. Но полагането на грижи за себе си във физически, психически и емоционален план ще подмопогне детето ви да израства и успява.

Понякога може да се почувствате разочаровани, разстроени или съкрушени. В реда на нещата е да си дадете малко време, за да се успокоите. Оставете детето си на сигурно място или помолете някого да го наглежда за известно време. Опитайте се да отидете в друга стая и да дишате дълбоко или позвънете на член на семейството или приятел, с когото да поговорите по проблема.

Никога не разтърсвайте малко дете. Това може да предизвика мозъчно кървене и може би дори постоянно увреждане на мозъка.
Нормално е да потърсите помощ. Може би ще ви помогне да се запознаете с някои идеи за справяне с гняв, безпокойство и стрес.

Кога да се тревожите за развитието на 4-годишното дете

Срещнете се с вашия личен лекар или развитиен специалист, ако имате безпокойство или забележите, че вашият 4-годишен има проблем, свързан с:

  • Зрение, слух и общуване
  • Вашето дете:
  • Среща проблеми да вижда предмети и да чува.
  • Не използва изречения от повече от 3 думи.

Поведението и игра

Вашето дете:

  • Не е в състояние да разбира команди от 2 части като „Пусни куклата и хвани топката“.
  • Не поема роли по време на игра – например не играе майка или баща.
  • Има твърде предизвикателно поведение – например гневи се силно за дребни неща или продължава да се вкопчва във вас или плаче, когато излизате.
  • Изглежда много уплашено, разстроено или натъжено продължително време.

Движение и моторни умения

Вашето дете:

  • Е тромаво – например често се спъва, когато ходи или тича.
  • Затруднява се да борави с дребни предмети – като например молив или пастел.
  • Трудно му е да описва форми – примерно кръг или кръст.
  • Среща трудности при хранене, обличане или ползване на тоалетна.

Кога да се тревожите за развитието на дете на 5 години

Разговаряйте с вашия личен лекар или развитиен специалист, когато забележите, че 5-годишното ви дете има един от следните проблеми:

Зрение, слух и общуване
Вашето дете

  • Среща проблеми да вижда предмети и да чува
  • Не развива разговорни умения – примерно не разбира как да говори, слуша и отговаря

Поведение и игра
Вашето дете:

  • Не съумява да разбере команди от 3 части като например „Пусни куклата, вземи топката изпод стола и я сложи в кутията“.
  • Не играе с другите деца или действа твърде агресивно.
  • Продължително време изглежда много уплашено, разстроено или натъжено.
  • Лесно се разсейва и не може да се съсредоточи върху отделна дейност повече от няколко минути.
  • Не влиза в роли по време на игра – примерно на доктор или медицинска сестра, при построяване на фигури в пясъчника или готвене.

Двигателни и моторни умения
Вашето дете:

  • Е тромаво – например често се спъва, когато ходи или тича.
  • Трудно борави с дребни предмети – молив, пастел.
  • Затруднява се да описва форми – примерно кръг или кръст.
  • Среща трудности при самостоятелно хранене, обличане или ползване на тоалетна.

Би трябвало да се обърнете към детски специалист, ако в която и да е възраст детето ви показва забележима и постоянна загуба на умения.

Децата растат и се развиват с различно темпо. Ако се притеснявате дали развитието на вашето дете е „нормално“, сигурно ще ви е от помощ да знаете, че „нормалното“ се движи в много широки граници. Но ако продължавате да мислите, че нещо не е съвсем наред, направете консултация незабавно.

Източник: https://raisingchildren.net.au
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Анна Иванова