Как музиката влияе върху децата с ADHD

Как музиката влияе върху децата с ADHD

Програмите за традиционно обучение помогнаха на сина ми, който има Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност (ADHD), както и други специални нужди – трудности да се съсредоточава и концентрира, но нищо не му беше от толкова голяма полза колкото музиката. Дали се учеше да свири на някакъв инструмент, дали слушаше класически концерти или просто пляскаше в такт, чрез силата на звуците Брандън откри себе си и силните си страни.

от Шарлийн Хейбърмайър

При децата почти нищо не е спретнато и подредено – всяко дете си идва със своята енергия, непосредственост и великолепна индивидуалност. Някои срещат затруднения в ученето, които им се отразяват физически, когнтитивно, емоционално или поведенчески. Добрата новина е, че музиката може да помогне на голяма част от тях.

През 1982 г. се роди третият ми син, Брандън. Раждането беше тежко и той получи увреждане на префронталната кора на мозъка. Като бебе често беше кисел, постоянно плачеше, редовно имаше ушни инфекции, имаше забавяне в речевото и езиковото развитие, както и тежка тревожност при раздяла. На шест години го диагностицираха с ADHD, нарушение на слуховата обработка, проблеми в звуковото и зрителното възприятие, зрително-моторни и сензорно-моторни проблеми. Разликата между коефициентът му на устна и писмена интелигентност беше 38 точки, което говореше за сериозни затруднения в ученето. Екип от училищни и външни експерти стигна до заключението, че на сина ми ще му е трудно да учи, да се концентрира и да се съсредоточава. Предположиха, че може би няма да успее да завърши гимназия, според тях за колеж не можеше да става и дума.

Реших да приема изводите им като само една от възможностите и да не се отчайвам. Започнах да чета за ADHD и за затрудненията при ученето, да задавам въпроси и да търся контакти с всякакви хора. Открих, че подобни предизвикателства се решават бавно. Открих, че всички затруднения в ученето започват с нарушения на слуховата обработка – когато детето чува, но му е трудно да обработи правилно това, което чува. Това може да доведе до затруднения в концентрацията и вниманието. Записах Брандън в различни обучителни програми, много от които бяха от полза. Но музиката – и особено музикалните инструменти – се оказаха истинският ключ към умението му да учи.

Ритъмът на промяната

Музиката подсилва тези части на мозъка, които при децата с ADHD са отслабени. Музиката изгражда и заздравява слуховите, визуално-пространствените и двигателните кори на мозъка. Те са свързани с развитието на речта и езика, с четенето, разбирането при четене, математиката, решаването на проблеми, организацията на мозъка, концентрацията и вниманието. Изследванията показват, че когато деца с ADHD или затруднения при ученето свирят на музикален инструмент, вниманието, концентрацията, контролът на импулсите, социалното функциониране, самочувствието, себеизявата, мотивацията и паметта им се подобряват. Според някои изследванията децата, които трудно се концентрират при наличието на фонови шумове, се повлияват особено добре от уроците по музика.

Още от раждането си Брандън слушаше класическа музика и на тригодишна възраст вече ходеше на групови уроци по музика. На пет го учех да свири на пиано като използвах различни цветове за различните тонове. Но осем ходеше на частни уроци.

За да помагам на Брандън в училище, създавах музикални игри. Измислях кратки мелодийки, за да учим правописа. Докато учехме събиране, изваждане и таблицата за умножение, пляскахме в такт. Съчинявах песнички, мелодийки и римувани куплетчета за различните учебни материали по социални и природни науки и по английски. Това, в комбинацията с формалното обучение по музика, му помагаше по-лесно да схваща и разбира различните понятия в учебния процес. Умението му да се концентрира и съсредоточава в продължение на по-дълги периоди се подобряваше с всяка следваща година. След дълго, трудно изкачване Брандън беше приет в четиригодишна програма по кино и философия в университета, която в крайна сметка завърши с пълно отличие.

Ето някои звукови стратегии, които използвах с Брандън. Не се съмнявам, че те ще помогнат и на вашето дете:

Започнете групови уроци по музика. Когато детето ви е на около 18 месеца, потърсете програма за групово обучение по музика.

Влезте в ритъм. Различните системи в нашето тяло работят в определен такт – вземете например сърдечният ритъм. Ако той е нарушен, на човек му е трудно да запази концентрация и интерес към конкретната задача, с която се е захванал. Използването на инструменти, които създават ритъм, е много добър начин детето да синхронизира биоритмите в тялото си и да се почувства „в хармония“ с околната среда. Пуснете музика със силни ритми – например дискът „Baby Dance“ – и тупайте, тропайте и дрънчете в такт с нея заедно с детето си.

Танцувайте. За децата с ADHD движението е задължително! Всъщност то е неделима част от ученето, мисленето и концентрацията. Когато се движи в тон и в такт с различни мелодии и ритми, детето подобрява физическата си координация и умението си да се съсредоточава.

Рисувайте това, което чувате. Децата с ADHD обикновено са много креативни и търсят всякакви начини да творят. Рисуването ангажира двигателните умения, подрежда мозъка и стимулира творческите импулси. След натоварения ден в училище и преди детето ви да седне пред домашните, може да му дадете хартия и пастели, да пуснете някаква класическа музика и да го оставите да порисува.

С Брандън играехме една игра – „Нарисувай какво чуваш“. Аз пусках класическа музика, а той рисуваше или си драскаше, докато я слушаше. По-късно, в гимназията, тези упражнения му помагаха да „изключи“ външните шумове и да се отпусне мисловно.

Четете музикални книги. Аз съм голям поддръжник на идеята да четете на детето си всеки ден. Четенето изгражда концентрацията, речниковия запас, речта и езика, както и писането. Аз четях много на синовете си, а някои от книгите бяха свързани с музика – например „Прасешко езеро“ (Swine Lake) от Джеймс Маршал (отличен начин да запознаете децата си с балета „Лебедово езеро“) или „Леща“ (Lentil) от Робърт Макклоски.

Между пет и седемгодишна възраст започнете частни уроци по музика. Ако вие като родител също имате ADHD, посещавайте уроците заедно с детето си.

Намерете инструмент, подходящ за ADHD. Контрабасът, дървените духови инструменти и перкусиите са добър избор, защото детето може да стои право и да се движи, докато свири. Нека то само си избере инструмента. Ако се спре на барабани, си купете тапи за уши!

Сутрин марширувайте. На децата с ADHD често им е трудно да се концентрират върху задачите в натоварените сутрешни часове. Всяка сутрин си пускайте маршова музика (парчетата на Джон Филип Суса например са идеални) и марширувайте през различните задачи – обличане, оправяне на леглата, закусване, миене на зъбите – като тропате с крака и размахвате ръце.

Пейте на път за училище. Учителите искат децата да влизат в час, готови за учене. Затова на път за училище пейте в колата или слушайте класическа музика. Пеенето изисква пълна концентрация. „Азбучната оперета“ (The Alphabet Operetta) на Минди Манли Литъл е идеална.

Оркестрирайте домашните. Някои произведения на класическата музика променят начина, по който мозъка обработва информацията като променя елекромагнитите му честоти. Когато слушаме такава музика, и възрастните, и децата възприемаме, усвояваме и възстановяваме информацията по-добре. Пробвайте, докато пишете домашни, да слушате „Музика за водата“ на Хендел или „Брандербургските концерти“ на Йохан Себастиан Бах.

Съчетайте музиката и природата. Изследванията показват, че слушането на музика, докато се разхождаме сред природата, има благотворен ефект върху мозъка. Това съчетание сякаш рестартира мозъка, като така увеличава концентрацията и го подготвя за учене.

Как се справя Брандън днес? Женен е, работи във филмовата индустрия и води блог за философия. Музиката все още е важна част от живота му. Всеки ден на път за работа слуша класическа музика и всяка седмица свири на пиано. Усвоил е правилната нагласа и инструментите, за да превърне ADHD в свой приятел. Вероятно и за в бъдеще понякога ще има усещането, че не пасва съвсем точно на очакванията на света, но е щастлив, успял човек, който приема и оценява това, че хората са различни.


Източник: https://www.additudemag.com/ta-dah/

Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Мария Змийчарова