Малкият мозък: Признаци на забавяне на двигателното планиране, в случай че детето ви има слабо развит малък мозък

Малкият мозък: Признаци на забавяне на двигателното планиране, в случай че детето ви има слабо развит малък мозък

Една от трудностите, свързани със забавянето и затрудненията в ученето е, че мозъкът е изключително сложно устроен. Има множество части и всички те трябва да работят правилно и да комуникират помежду си. Има много места, където нещата могат да се объркат. Знаем много за различните части на мозъка. Има дясно полукълбо за творчество, ляво полукълбо за логика, може би дори сте чували малко за фронталните лобове – за нашите по-високи нива на мислене (това е, което ни отделя от животните, или нещо подобно, нали).
Също така знаем, че паметта е важна за ученето. Каква полза от това, че се учим, ако не съхраняваме тази информация някъде? Но какво, ако кажа, че едно мързеливо дете с лош почерк, което няма да вземе книга в ръка за нищо на света, има недоразвит малък мозък? Трябва да призная, изненадах се. Най-често се смята, че малкият мозък е отговорен за двигателните функции. Но тъй като бързо се учим, движението и ученето вървят ръка за ръка.

Какво представлява малкият мозък?

Малкият мозък е малка издатина на гърба на мозъка в най-долната му част. Той седи точно върху мозъчния ствол. Играе голяма роля в движението и мускулната памет. Тази част от мозъка работи, когато ходите, без да обръщате съзнателно внимание на стъпките си или когато пишете на клавиатурата, без да гледате. Той координира самостоятелното движение. За целта получава информация от вестибуларната система и други сензорни системи за фина настройка на движенията и времето. Но колкото повече изследват невролозите, толкова повече откриват, че функцията му е много по-сложна от просто движение. Малкият мозък също играе роля в езика, работната памет (информация, с която в момента работите и се опитвате да преобразувате в дългосрочен план), вниманието, визуалното проследяване и много други.

Малкият мозък и ученето

Функциите на малкия мозък играят важна роля в ученето. Вниманието е жизненоважно за всяка форма на обучение. Ако то не е фокусирано, информацията няма да се усвои. Визуалното проследяване е необходимо за четене, следене на учителя, докато се разхожда из стаята и дори следване на хода на математическо доказателство. Езиковите умения са в основата на обучението. Чрез тях ние се учим. Когато комуникацията страда, разбира се страда и разбирането. Това също може да причини проблеми с четенето и писането. Работната памет до голяма степен е самото обучение.
Без работна памет е невъзможно да поемете и задържите информацията, за да дадете на ума си време да я обработи. Движението също оказва особено влияние. Някои движения трябва да бъдат механични. Ако не са на автопилот, те затрупват други части на мозъка с опит да ги извърши умишлено, от което изглеждат тромави и несигурни.

Как изглежда дисфункция на малкия мозък

Неудобно и непохватно е едно добро определение. Ето защо нашето мързеливо дете, за което говорихме в началото, стана мързеливо. Движенията, както груба моторика, така и фина моторика, са предизвикателство за тези деца. Затова, вместо да се опитват да се справят и да се стараят да пишат четливо, или да се ровят из стаята и да се спънат във всичко, те прибягват до лежане на дивана и гледане на телевизия. Това не изисква много мускулна памет или усилия от тяхното тяло.

Дисфункцията на малкия мозък много пъти върви ръка за ръка с вестибуларна дисфункция. Според д-р А. Жан Айрес в “Сензорната интеграция и детето” (Sensory Integration and the Child) децата с този вид дисфункция се борят с фокусиране на очите, координация око-ръка, дейности, свързани с грубата моторика (хвърляне, хващане, ритане), възприемане на дълбочина, хващане химикалки или моливи, дейности, свързани с фината моторика (почерк, обвързване на обувки и др.). Можете също така да наблюдавате бавно и затруднено четене, разхвърляни листа до степен на нечетливост, неконцентрирано внимание и дори проблеми в сензорната преработка поради ролята му за внасяне и реагиране на сензорните данни.

Малкият мозък е впечатляващ орган. Това е компютърът във фонов режим, който изпълнява всички програми и обработва голяма част от информацията, която ръководи вашите решения, за които дори не сте наясно. Прави всичко това и е само малка част от тъкани и клетки в задната част на мозъка ви.


Източник: https://ilslearningcorner.com

Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“:Елена Цветкова