
Споделяне
- Към двегодишна възраст децата могат да проявят желание да споделят с другите, често когато техните лични ресурси са в изобилие.
- Във възрастта между 3 и 6 години децата по-егоистично настроени, когато става въпрос за споделяне. Може да не са склонни да споделят половината си бисквита, защото за тях ще остане по-малко. Могат да споделят играчка, към която вече нямат интерес.
- Към седем-осем годишна възраст децата започват да са по-загрижени към усещането за справедливост и са по-склонни да споделят и това ги кара да се чувстват добре. Умението да споделят повишава самооценката и самочувствието им.
Сътрудничество
- До към възрастта 3 години и половина малките децата умеят да работят с връстниците си по обща цел.
- За децата сътрудничеството може да бъде строенето на голяма кула заедно или включването на всички деца в една обща игра.
- Някои деца предпочитат лидерската роля, докато други предпочитат да следват инструкции.
Слушане
- Слушането не е просто детето да стои тихо, а действително да усвоява това, което чува.
- Това умение е предизвикателство във времената на цифровите устройства, когато много хора гледат телефоните си, дори, когато водят разговор,
- Четенето на книги с децата развива това умение, когато е активно – задавайте въпроси и дискутирайте прочетеното.
Следване на инструкции
- Децата, които се затрудняват да следват инструкции, могат да имат доста предизвикателства занапред – от необходимост за пренаписване на домашното до проблеми с поведението;
- Не давайте на малки деца повече от една инструкция наведнъж;
- Не формулирайте инструкцията като въпрос – “Би ли си прибрал играчките?”;
- Не забравяйте, че е нормално малките деца да се разсейват, да действат импулсивно и да забравят.
Уважаване на личното пространство
- Някои деца се приближават твърде близо до другия, когато говорят или просто сядат в скута на друг човек, без да разбират, че това може да не е комфортно и приемливо;
- Учете децата си да чукат на затворени врати и да бъдат на една ръка разстояние от другия, когато говорят;
Осъществяване на контакт с очи
- Добрият контакт с очите е важна част от комуникацията.
- Някои деца се затрудняват да погледнат човека, с когото говорят – детето може да срамежливо и предпочита да гледа в пода или просто е концентрирано в друга дейност;
- Подхождайте деликатно към срамежливите деца, за да не увеличите тревожността им;
Обноски
- Най-често възрастните са модел на подражание за децата по отношение на обноските и не може да изискваме детето да се държи по начин, по който не го правим ние;
- Поощрявайте детето, когато е казало “Благодаря”, “Моля” и т.н.
- Не забравяйте, че деца с психични или поведенчески разстройства – като ADHD, аутизъм и др., изостават в социално отношение и трябва да имаме реалистични очаквания към тях;
Научете повече за Програмата „Уча се да бъда самостоятелен“ за изграждане на умения за създаване на приятелства, контрол на емоциите, разбиране на другите и самообслужване.