Ключови социални умения за децата и насоки за развиването им

Ключови социални умения за децата и насоки за развиването им

Споделяне

  • Към двегодишна възраст децата могат да проявят желание да споделят с другите, често когато техните лични ресурси са в изобилие.
  • Във възрастта между 3 и 6 години децата по-егоистично настроени, когато става въпрос за споделяне. Може да не са склонни да споделят половината си бисквита, защото за тях ще остане по-малко. Могат да споделят играчка, към която вече нямат интерес.
  • Към седем-осем годишна възраст децата започват да са по-загрижени към усещането за справедливост и са по-склонни да споделят и това ги кара да се чувстват добре. Умението да споделят повишава самооценката и самочувствието им.

Сътрудничество

  • До към възрастта 3 години и половина малките децата умеят да работят с връстниците си по обща цел.
  • За децата сътрудничеството може да бъде строенето на голяма кула заедно или включването на всички деца в една обща игра.
  • Някои деца предпочитат лидерската роля, докато други предпочитат да следват инструкции.

Слушане

  • Слушането не е просто детето да стои тихо, а действително да усвоява това, което чува.
  • Това умение е предизвикателство във времената на цифровите устройства, когато много хора гледат телефоните си, дори, когато водят разговор,
  • Четенето на книги с децата развива това умение, когато е активно – задавайте въпроси и дискутирайте прочетеното.

Следване на инструкции

  • Децата, които се затрудняват да следват инструкции, могат да имат доста предизвикателства занапред – от необходимост за пренаписване на домашното до проблеми с поведението;
  • Не давайте на малки деца повече от една инструкция наведнъж;
  • Не формулирайте инструкцията като въпрос – “Би ли си прибрал играчките?”;
  • Не забравяйте, че е нормално малките деца да се разсейват, да действат импулсивно и да забравят.

Уважаване на личното пространство

  • Някои деца се приближават твърде близо до другия, когато говорят или просто сядат в скута на друг човек, без да разбират, че това може да не е комфортно и приемливо;
  • Учете децата си да чукат на затворени врати и да бъдат на една ръка разстояние от другия, когато говорят;

Осъществяване на контакт с очи

  • Добрият контакт с очите е важна част от комуникацията.
  • Някои деца се затрудняват да погледнат човека, с когото говорят – детето може да срамежливо и предпочита да гледа в пода или просто е концентрирано в друга дейност;
  • Подхождайте деликатно към срамежливите деца, за да не увеличите тревожността им;

Обноски

  • Най-често възрастните са модел на подражание за децата по отношение на обноските и не може да изискваме детето да се държи по начин, по който не го правим ние;
  • Поощрявайте детето, когато е казало “Благодаря”, “Моля” и т.н.
  • Не забравяйте, че деца с психични или поведенчески разстройства – като ADHD, аутизъм и др., изостават в социално отношение и трябва да имаме реалистични очаквания към тях;

Научете повече за Програмата „Уча се да бъда самостоятелен“ за изграждане на умения за създаване на приятелства, контрол на емоциите, разбиране на другите и самообслужване.

243561800 1371773466557862 5382795665991965331 n