Идеи за подаръци, които развиват езиковите умения при малките деца

Идеи за подаръци, които развиват езиковите умения при малките деца

Децата изграждат своите комуникативни умения, начална грамотност и умения за учене чрез игра. 

Ако търсите идеи за подаръци за малко дете в последния момент,може да вземете предвид предмети, които ще стимулират говора и езиковите му умения. Много от тези подаръци са нискобюджетни, но предлагат богати възможности за учене, според Американската асоциация на логопедите и фониатрите (ASHA).

Логопедите, които работят с деца до 5-годишна възраст, препоръчват на семействата изпитаните във времето играчки като книги, кубчета и кукли, които все още са най-добрият начин за развитие на комуникативните умения. И добавят и тези идеи.

Препоръчани играчки

  • картонени книжки
  • комплекти за готвене с прибори (чинии, чаши, лъжици, вилици, ножове, тиган)
  • пикник кошница 
  • комплект за игра на чай
  • бебешка кукла с аксесоари (напр. одеяло, бутилка, чаша, лъжица)
  • миниатюрни фигурки и аксесоари (напр. коли/влакове, миниатюрни легла)
  • къща за кукли
  • куклен театър 
  • ферма с животни
  • лекарски комплект или инструменти
  • кубчета за строене
  • пъзели
  • сортер за форми, който се отваря и затваря
  • играчки с изскачащи елементи
  • детски касов апарат
  • магнитна дъска за рисуване
  • пастели и тебешир
  • сапунени балончета
  • комплект за рисуване с четки и боички
  • Play-Doh® пластилин и аксесоари (напр. формички за сладки)

Специалистите напомнят, че при избора на играчки за малки деца, семействата трябва да обръщат внимание на възрастовите ограничения, посочени от производителя, с цел предотвратяване на задавяне и други рискове за безопасността.

Защо тези играчки?

Играчките от този списък предлагат множество ползи. Те помагат на децата да учат и упражняват нови думи, да развиват уменията за комуникация, както и да насърчават ролевата игра и въображението. Някои играчки, като тези с изскачащи елементи или сапунените балончета, учат децата на причинно-следствени връзки. Други, като комплектите за рисуване, развиват способността да се изпълняват задачи поетапно и логически подредено (например: потапяне на четката във вода, избиране на цвят, рисуване с четка върху хартия и повторение).

При децата най-голямата полза от играчките е, когато ги използват заедно с възрастни. Логопедите препоръчват на родителите и близките да не задават въпроси, а да коментират какво се случва по време на играта. Назовавайте своите действия и тези на детето и надграждайте опитите му да общува – ако детето каже само една дума (например „кола“), формирайте словосъчетание  („Да, синя кола.“).

Когато детето учи повече от един език, ASHA насърчава семействата да му подаряват книги и играчки на всеки един от тях. Такива продукти подпомагат развитието на многоезичните умения.

Най-добрите играчки са вече в дома ви

Много специалисти смятат, че нещата, които вече имате у дома, са еднакво добри – ако не и по-добри – от всяка закупена играчка.

Логопедът Джесика Хокинс споделя, че едно от децата, които посещава, много обича игри с преструване. Заедно с брат си те създават импровизиран магазин, като използват рециклирани кутии, торбички, ръчно нарисувани табели и каса за плащане. Това е невероятен начин за развиване на езиковите и предучилищните умения. Вкъщи може да използвате кутиите от покупки или поръчки и ги дадете на детето си, за да си построи свой собствен магазин.

Логопедът Дженифър Адамс Опенхаймер се съгласява, че най-добрите играчки за деца под 5 години не са играчки – поне не в традиционния смисъл. Децата обикновено се увличат по предмети с отворено предназначение – празни кутии, метални лъжици, купи, мерителни чаши. Те насърчават ученето чрез експерименти и откривателство.

Специалистите дават и  допълнителни идеи за предмети, които могат да се използват като играчки:

  • Празни кутии от козметични кърпички като строителни блокчета – помагат за разбирането на предлози („постави върху“), ролевата игра и редуването.
  • Ненужни пощенски писма за игра на „пощальон“ – може дори да се направи импровизирана пощенска кутия. Изпращането на писма развива разбирането на предлози, числа и последователност в действията.
  • Рекламни брошури за „четене“ заедно. Може да използвате и менюта от ресторанти, за да избирате храна и да обсъждате хранителни продукти.

Според Адамс Опенхаймер семействата трябва да разширят представата си за играчките. „Ако детето обича да рови в шкафа с тенджерите, вместо да се ядосвате, купете му комплект съдове втора употреба и му дайте свой собствен кухненски комплект за игра.“

  • Използването на домашни предмети като играчки има и други предимства:
    Голяма част от домовете вече разполагат с тях, така че са икономични.
  •  Често са направени от материали, които иначе биха били изхвърлени, което ги прави екологичен избор.
  • Обикновено задържат вниманието на децата за по-дълго време, което намалява нуждата от нови играчки.

Важно е обаче да се внимава с малките части, които могат да представляват опасност от задавяне. Ако не сте сигурни дали даден предмет е твърде малък, поставете го в празна ролка от тоалетна хартия – ако се побере, значи не е безопасен за вашето дете.

Източник: www.asha.org
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Габриела Крумова
Photo credit: Freepik