Случва се във всяка една класна стая – ученик вдига ръка, молейки за помощ при отговор на въпрос, който е свързан с току-що прочетен.текст. „Прочети ми го на глас“, отговаря учителят. Ученикът прочита няколко изречения и внезапно спира. „Сега вече разбрах!“, възкликва той.
Това е силата на детето, което чете на глас.
Четенето на глас има много предимства. Когато четат на глас, учениците не могат да преминат през дадено изречение като прескочат някои от думите в него. При четене на глас децата трябва да обръщат голямо внимание на всяка една дума в текста. Това води до по-добро разбиране на това, което четат.
Проучванията показват също така, че четенето на глас улеснява запомнянето на думи повече от четенето наум. Това е от ключово значение за младите читатели, които изграждат своя речников запас. Устното четене помага на децата да подобрят и скоростта си на четене, което им позволява да четат по-големи текстове с лекота.
Четенето на глас има още едно голямо предимство – то е чудесен инструмент за оценка на способността за четене на детето. Да слушате вашето дете да чете на глас може да ви помогне да определите колко добре чете и къде може да има нужда от подобрение. Ето три ключови области, които ще ви помогнат да оцените умението за четене на вашето дете.
Точност
Когато тествате точността, проверете дали детето не пропуска думи или не ги произнася неправилно. Насърчете го да посочва всяка дума, докато чете, за да не пропусне нито една. Имайте предвид, че множество пропуснати или неправилно произнесени думи може да показват, че книгата или пасажът са твърде трудни за детето.
Формулиране
Набляга ли детето на правилните думи? Прави ли пауза на правилните места?
Правилното формулиране може да покаже дали детето наистина разбира това, което чете. Например, учениците трябва да правят пауза на моменти и да повишават гласа си в края на въпроса. Ако не използват правилни фрази, това може да означава, че не разбират значението на думите, които произнасят. Наскоро научилите се да четат деца може да не могат да четат много изразително, но все пак трябва да знаят да правят паузи между думите и изреченията.
Скорост
Учениците трябва да четат с темпо, което е лесно разбираемо.Много бавното четене или препъването на някои думи може да означава, че пасажът е твърде труден за детето. В същото време твърде бързото четене може да повлияе както на формулирането, така и на точността и може да покаже, че детето наистина не разбира какво чете.
Всичко това допринася за гладкостта на четене
Когато учениците четат на глас с добра точност, формулиране и скорост, се счита, че четат гладко. И трите неща са силни индикатори, че те се чувстват комфортно със съдържанието, което четат. Когато не осъзнаваме, че една история е твърде трудна, децата могат да се разстроят. Четенето на правилното ниво, когато учениците се чувстват комфортно или текстът е съвсем леко предизвикателен, е ключът към избягване на разочарования, като същевременно се насърчава любовта към четенето.
Има и специално разработени програми за четене, като програмата Kumon. В нея четене на глас се изисква в първите девет нива, а при по-високите нива учениците се насърчават да четат на глас като техника за решаване на проблеми.
А като родители, можете да помогнете като решите какви книги да чете детето ви у дома. Защо не го помолите да ви прочете няколко страници от любимата си книга тази вечер? Може да се изненадате от това, което ще научите!
Източник: www.kumon.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: М.М.
Photo credit: Freepik