Когато се отправите обратно към училище тази година, не забравяйте да си подготвите повече съпричастност.
КЛЮЧОВИ ТЕМИ:
- Хроничният стрес затруднява развиването на умения за справяне, което може да доведе до предизвикателно поведение в класната стая.
- Традиционното възпитание може само да усили предизвикателното поведение, внасяйки допълнително напрежение. От друга страна, проявата на емпатия, може да бъде успокояваща.
- Формите на проява на емпатия включват захвърляне на предубежденията относно причините за лошото поведение на хората и действителен интерес към начина, по който те се справят.
Когато нашите деца и учителите се завърнат в училище тази година, ние ще се сблъскаме с реалността, че тази година (която всички се надявахме да ни върне към обичайното) изглежда съвсем няма да е нормална.
Някои от децата, които тази есен тръгват от домовете си към реалните училищни сгради, не са ходили (присъствено) на училище повече от 500 дни. Тази стъпка все още носи риск от контакт с делта-варианта, както за децата, така и за учителите, и особено за най-малките и неваксинираните ученици. И деца, и възрастни започват новата учебна година с тревога и несигурност; също така, тази година, те носят последиците от изминалата година – за някои от тях, това включва огромни загуби и травми. И да посочим очевидното- стресът при учениците и учителите води до недостатъчно усвояване на знанията.
Как този натрупан стрес и притесненията могат да се проявят в класните стаи през тази година? Миналата година при дистанционното обучение, неангажираността замени деструктивното поведение като предизвикателството, пред което нашите преподавателите са изправяха най-често. За съжаление, тази година можем да очакваме повече и от двете – неангажираност на учениците и лошо поведение.
Изправяйки се пред тези различни прояви на предизвикателно поведение, трябва да устоим на изкушението да прилагаме традиционното възпитание, което би задълбочило проблема, внасяйки допълнително напрежение. По-добре да помним, че предизвикателното поведение в моменти като този, е само последица от (или индикация за) затруднения при усвояването на знания, дължащи се на хроничния стрес. С други думи, трябва да помним, че става въпрос за умение, а не за желание. В момента светът е вперил поглед в децата, техните учители и родители. По ирония, във времена на стрес, като днешните, най-трудно се усвояват уменията, които ни помагат да се справим с тревогата, нервното напрежение и неизвестността.
Проява на емпатия във времена на стрес
Сега повече от всякога трябва да останем верни на убеждението, че учениците и учителите се справят толкова добре, колкото могат. Всички ние даваме най-доброто от себе си, за да се справим с това, което светът ни поднася, използвайки уменията, с които разполагаме към момента. Затова нека се отнасяме с внимание един към друг и към себе си, и най-важното, нека проявяваме емпатия. Емпатия означава да положим усилия, за да разберем какво преживяват другите, какво мислят и чувстват.
Как да съумеем да проявяваме емпатия в разгара на напрегнатия ден, особено когато самите ние сме стресирани?
- Спрете и попитайте хората как се справят, но не се задоволявайте с типичното: „Добре! Как си?“ Разберете дали наистина това имат предвид, и след това се вслушайте, слушайте, а не правете догадки! И се уверете, че сте отговорили честно на въпроса! Покажете какво е да бъдете искрени и открити, говорейки за това как се справяте!
- Започвайте всеки ден с измерване на емоционалната температурата на целия клас, независимо от възрастта на децата!
- Опитайте се да захвърлите предубежденията относно причините за лошото поведение на децата (или на възрастните). Не приемайте схващането, че един ученик се държи неприлично, защото не му пука за училището или е мързелив. Предполагайте най-добри намерения и не забравяйте, че става дума за умение, а не за желание.
И накрая, не забравяйте, че всички ние изразяваме стреса си по различен начин.
Да спреш и да отделиш време, за да разбереш какво се случва с някой друг е предизвикателство в училище, където времето е твърде кратко. Но това може би е най-ценният начин да прекараме времето си тази есен, защото емпатията успокоява, а никой не преподава и не учи ефективно, когато е притеснен и стресиран.
Източник:https://www.psychologytoday.com
Превод за Център за детско развитие: Елена Захова
Редакция: Миглена Христова