Много хора остават с впечатлението, че вербално надарените деца естествено процъфтяват в училище. Знаем, че повечето учебни програми наблягат на вербалните стилове на обучение (за разлика от визуалните стилове), затова приемаме, че вербално надарените деца няма да се сблъскат със същите предизвикателства като другите. Това поне отчасти е вярно. Изследванията обаче показват, че словесно надарените деца се сблъскват със свои проблеми. Без подходящо ръководство и подкрепа те често стават апатични и немотивирани, когато училищната среда не отговаря на техните уникални нужди.
Какво означава да бъдеш словесно надарен
Вербално надарените деца демонстрират необичайно високо ниво на способности в различни области на словесното обучение. Те се представят много по-добре от връстниците си, когато изучават граматика, правопис, четене, творческо писане и когато учат чужди езици. Обикновено те също така започват да усвояват тези умения много рано. Вербално надарените деца имат ухо за звуковете в езика и затова започват да се изразяват доста свободно до предучилищна възраст. Някои вербално надарени деца се научават да четат и пишат, преди да тръгнат на училище, ако получат правилното ръководство от страна на родителите си.
Тези допълнителни умения обаче не идват без проблеми. Доказано е, че вербално надарените деца имат различен стил на учене – такъв, който често се пренебрегва от преподавателите. Човек не може да бъде вербално талантлив, без да притежава и символична, абстрактна мисъл. В образователна система, която цени високо наизустяването и е детайлно ориентирана, тази дарба често остава непризната. Тези деца могат дори да бъдат обезкуражени.
Разберете стила на обучение и темперамента на вашето вербално надарено дете
Развитото въображение на словесно надарени деца произтича от склонността им да учат холистично. Тези деца мислят за голямата картина; те искат да знаят значението и целта на всяка задача, която им е възложена, преди да се занимаят с детайлите. Запаметяването на факти и числа е предизвикателство за тях, освен ако не са свързани с по-голяма концепция, която да ги заинтригува. Когато са помолени да запаметят детайли, които приемат за безсмислени, те рядко успяват. Това може да попречи на тяхното добро представяне на тестове, особено ако училището им очаква те да се съсредоточат върху детайлите в даден предмет, преди да научат по-голямата му значимост. (Ако детето ви редовно получава лоши резултати на тестове, но се отличава с писането на есета, доклади за книги и подобни проекти, вече знаете причината.)
Подобно на други надарени деца, словесно талантливите деца са по-мотивирани от вродената си нужда да следват някаква цел, отколкото от външно одобрение. Те мислят независимо и обикновено за тях е по-важно да отделят време за своите интереси, отколкото да получат похвали от учители или дори добри оценки. Ако за тях писането на история е по-уместно от гледна точка на личните им цели, отколкото ученето за тест по математика, те често ще са готови да рискуват неодобрението на възрастните, за да направят това, което истински ги вълнува. Важно е да не определяте стереотипно тези деца като мързеливи или опърничави; напротив, те са вътрешно мотивирани от предизвикателства. (Някои словесно надарени деца се опитват да си създадат предизвикателства, за да направят скучната ежедневна работа интересна. Те понякога бързат да изпълняват задачите си, само за да видят за колко време колко могат да ги свършат, или включват таймер, за да си създадат усещане за натиск и да направят изпълнението на задачата вълнуващо.) Талантливите деца просто ценят повече вътрешните награди от външните. Това ги мотивира, прави ги предприемчиви и устойчиви на натиск от страна на връстниците им, но може и да ги направи трудни за комуникация.
Родителите и възпитателите не трябва при никакви обстоятелства да приемат, че словесно надарените деца просто „не се интересуват“ от техните отзиви или мнения. Напротив – тези деца обикновено приемат много навътре нещата и са тревожни, дори ако изглеждат (и в някои отношения да са) силно независими. Не е необичайно тези деца да разпознават затрудненията си при изпълнението на задачи и да започнат да се притесняват, че им липсва способност да се съсредоточат върху това, което логично им се струва, че трябва да им се получава с лекота. Ако бъдат критикувани, а не насърчавани, тези чувствителни деца започват да се страхуват да се изправят пред „проблемните си области“. Това може да ги накара да отлагат извършването на определени видове работа, което само увеличава шанса им за провал.
Никога не отминавайте, ако детето каже, че някой предмет му е труден, само защото знаете, че е много умно. Вероятно се опитва да изкаже разочарованието си от своята неспособност да обработи информацията ефективно. Винаги питайте точно с кои части от учебния процес се затруднява и се опитайте да му помогнете да създаде реалистичен график за научаването на информацията. След това трябва да помислите как можете да добавите предизвикателство към задачите или по-широк контекст. Превръщането на запомнянето на факти и числа в игра, например, или обясняване как те са полезни в реалния живот може да активира любопитството на едно надарено дете. (Мобилните приложения за обучение също могат да са полезни за това.)
Нехаресването на детайлите, което е характерно за словесно надарения ум, може да доведе и до импулсивност. Тези деца често ще правят всичко възможно да намерят нещо непознато и нови източници на психическа стимулация, дори ако това означава да прибягват до шеги и пакости. Тази нужда от нещо ново и непознато означава също, че надарените деца се отегчават изключително бързо от всяка задача, която се е превърнала в рутина. Това също може да попречи на способността им да се съсредоточат върху училищната работа. Обикновено те се чувстват много добре в силно индивидуализирана учебна среда, където могат да работят със собствено темпо и да не бъдат забавяни от предварително начертана учебна програма.
Не всички словесно надарени деца изпитват затруднения в училище. Тези, които имат отлични умения за изпълнение на задачи и силно чувство за външна мотивация, често преодоляват трудностите си и процъфтяват в академична среда. И все пак, колкото повече знаем за словесните стилове на обучение и как да ги използваме, толкова по-големи ще бъдат шансовете ни да извлечем най-доброто от тези креативни, проницателни деца.
Източник: https://www.psy-ed.com
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Мария Христова
Редакция: Вероника Шербанова