
Запознайте се с Кевин, третокласник с бавна скорост на преработка. Това не означава, че той не е умен. Това означава просто, че мозъкът му се нуждае от повече време, за да приема и използва информация. Например, той често знае правилния отговор на въпрос, но му трябва повече време да отговори.
Бавната скорост на преработка засяга почти всеки аспект на деня му. За да разберете някои от начините, по които скоростта на преработка повлиява на децата, разгледайте един типичен ден от живота на Кевин.
7:00 ч.
„Кевин, какво искаш за закуска?“ Кевин гледа майка си, но не отговаря. „Кевин, зърнена закуска или кисело мляко? Кое от двете?“ Чувствайки се притиснат, Кевин най-накрая изтърсва отговор: „Зърнена закуска“. Но тя става клисава, преди той да осъзнае, че всъщност е искал киселото мляко. Сега майка му е раздразнена, че Кевин може да изпусне автобуса.
Предизвикателства, свързани със скоростта на преработка: Вземане на решения
8:45 ч.
Кевин е развълнуван от задачата си в клас днес: да занесе присъствения списък в канцеларията. По пътя обаче той забравя какво прави и защо. За разлика от някои деца с бавна скорост на обработка, Кевин няма ADHD. Но тъй като мозъкът му обработва информация бавно, работната му памет има по-малко време да улови нова информация и да я използва, преди тя да се загуби.
Предизвикателства, свързани със скоростта на преработка: Запаметяване на нова информация
10:00 ч.
Уф, тест по математика за скорост. Абсолютно най-лошото. Кевин знае как се умножава, но „замръзва“ и се нуждае от повече време, за да обмисли отговорите. Чувства се зле, когато учителят напомня на класа, че децата, които приключат рано, могат да четат книга. Кевин вероятно дори няма да премине през една колона, преди времето да изтече.
Предизвикателства, свързани със скоростта на преработка: Тревожност, самочувствие
Обяд
Почивката е само 20 минути и на Кевин му трябва известно време да реши какво иска да направи. Той се присъединява към децата, разменящи си карти Pokémon, които не са разрешени в училище. Кевин бавно забелязва, че другите деца бързо крият картите си от учителката. Тя вижда Кевин с неговите карти и той е единственият, който изпада в беда.
Предизвикателства, свързани със скоростта на преработка: Вземане на решения, разбиране на социални сигнали
14:45 ч.
Краят на учебния ден е толкова стресиращ. Кевин винаги е последното дете в класа, което преписва задачите за домашно от дъската. Никой не може да си тръгне, докато той не приключи. Писането винаги му е трудно, но е още по-трудно, когато съучениците му продължават да казват „Побързай!“
Предизвикателства, свързани със скоростта на преработка: Водене на бележки, справяне с тревожността
16:15 ч.
Кевин обича да хвърля обръчи. Той наистина е добър, но треньорката говори твърде бързо и Кевин не може да обработи навреме това, което тя казва. Съотборниците му се дразнят, че продължава да забравя упражненията. А и дългите му паузи ги карат да се чувстват неудобно, когато се опитват да разговарят с него.
Предизвикателства, свързани със скоростта на преработка: Следване на указания, провеждане на разговори
20:30 ч.
Домашната работа на Кевин би трябвало да отнеме половин час, но той работи върху нея почти два часа и все още не е готов. За да спи добре през нощта, Кевин трябва да започне подготовката за лягане сега. Но майка му не е сигурна какво да прави. “Трябва ли да помогна на детето си да завърши домашното или трябва да се погрижа да спи достатъчно?”
Предизвикателства, свързани със скоростта на преработка: Завършване на домашна работа, следване на рутинни процедури
22:00 ч.
Миене на зъби. Обличане на пижама. Приготвяне на раницата. Всяка стъпка отнема много време. Времето за лягане често е и емоционално време. Кевин казва на майка си, че не е сигурен защо е загазил през почивката, а другите деца не са. Докато той свързва нещата и разбира какво се е случило, сгушването в мама му помага да се почувства малко по-добре.
Предизвикателства, свързани със скоростта на преработка: Осъществяване на връзки, самочувствие
За бавната скорост на преработка
Бавната скорост на преработка няма нищо общо с това колко умни са децата. Причинява се от различия в мозъка, които са причината да им отнема повече време да правят неща, отколкото на другите деца. Това включва писането на домашно, водене на разговор и вземане на решения, като например какво да ядат за закуска.
Ниската скорост на преработка може да се получи самостоятелно, но често се среща едновременно с ADHD, дислексия и тревожност. Казването на хората с бавна скорост на преработка да „побързат“ може да увеличи тревожността им и да отнеме повече време за изпълнение на задачата.
Източник и снимки:https://www.understood.org
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Петя Маринова
Редакция: Елица Атанасова