Когнитивни проблеми в детството могат да доведат до проблеми с психичното здраве в по-късен етап от живота

Когнитивни проблеми в детството могат да доведат до проблеми с психичното здраве в по-късен етап от живота

Деца, изпитващи когнитивни проблеми, като дефицит на внимание, лоша памет или липса на инхибиране, могат да страдат от проблеми с психичното здраве по-късно като тийнейджъри, разкрива ново проучване. Насочване на вниманието към специфични белези в детството за ранно лечение, може да помогне за намаляването на риска при децата, да развиват определени психопатологични проблеми в юношеския и възрастния живот, като гранично личностно разстройство, депресия, или психоза.


Когнитивните дефицити са главни характеристики на психичните разстройства и важни в предсказването на дългосрочна диагностика- изследванията на учения показват, че индивидуалните характеристики на такива дефицити предхождат специфични психични разстройства.

След анализирането на данни от една начална група в Обединеното кралство съставена от 13,988 души, родени между април 1991 и декември 1992, учените открили редица важни и специфични връзки между детските когнитивни проблеми и проблеми с психичното здраве в по-късен етап от живота, като:

● Затруднения в задържането на внимание при осем годишните предхождат развитието на симптоми на гранично личностно развитие (ГЛР) при 11-12-годишните и депресия на 17-18-годишна възраст

● Трудности с инхибирането при 8-годишните били асоциирани с психотични преживявания на 17-18 годишна възраст; и

● Дефицити в работната памет при 10-годишните били свързани с хипомания на 22-23-годишна възраст.

Интернационалният екип от учени от Обединеното Кралство и Финландия, водени от експерти от Бирмингамския университет, публикуваха данните си днес в JAMA Network Open.

Водещият автор на проучването, д-р Изабел Моралес-Муниоз, от Института за Психично Здраве на Бирмингамския университет в Хелзинки, коментира: “Нашето проучване акцентира възможното влияние на когнитивни дефицити в детството върху психичното здраве на младежи, като внушава специфични връзки с някои заболявания. Стратегии за предотвратяване, фокусирани върху облекчаването на тези специфични когнитивни проблеми, могат да помогнат да намалят вероятността на такива деца да развият свързани проблеми с психичното здраве в юношеството и ранна зряла възраст.

Проучването било първия анализ, който изучавал обектите си за удължен период от време, за да изследва специфичните връзки между когнитивните дефицити в детството и множество психопатологични проблеми при младите хора.

Асоциирането на дефицити в задържане на вниманието при 8-годишните със симптоми на ГЛР при 11-12 годишна възраст, е съвместимо с подобни дефицити при възрастни пациенти с ГЛР, свързани с трудност да се задържат в терапевтични програми. Минали данни предполагат важна връзка между симптомите на ГЛР при възрастните и Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност (ХРНВ) в детството, посочвайки, че ХРНВ може да бъде рисков фактор за ГЛР.

Проучването също подкрепя теорията, че липса на инхибиране в детството предхожда по-късни психотични преживявания, тъй като липсата на инхибиторен контрол е често срещана в психотични разстройства, като шизофрения.

Учените открили, че дефицити в работната памет в детството били свързани с хипомания в юношите, но когато проверили за съпътстващи психопатологични разстройства, тази връзка била отхвърлена, показвайки, че има нужда от по-дълбоко проучване.

Психичните разстройства дават значителна тежест на заболяванията в световен мащаб, и поне 10% от децата и юношите по света имат психично разстройство. 75% от психичните разстройства, диагностицирани при възрастните, водят началото си в детството и юношеството.

Биполярното разстройство, депресията и психозата често изникват по време на юношеството и продължават в ранна зрялост, като са потенциално свързани с аномалиите в начина, по който юношите съзряват причинени от психосоциални, биологични, или екологични фактори.

“От голямо значение е изучаването началото на психичните разстройства в ранните етапи и определянето на рисковите фактори, които предхождат тези кондиции, и по какъв начин. Тези фактори са основните характеристики на психичните разстройства, като психоза и разстройства на настроението,” коментира съавторът професор Матю Брум.

“Дефицити в когнитивните функции, вариращи от намалено внимание и работна памет до нарушено социално възприемане и език, са често срещани при психиатрични разстройства. Те сериозно компрометират качеството на живот и може потенциално да предхождат сериозни състояния на психичното здраве до няколко години,” коментира старшият автор на изследването професор Стивън Марваха.


Източник:https://neurosciencenews.com
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Лилия Богданова