Училищни проблеми: тийнейджъри и подрастващи

Училищни проблеми: тийнейджъри и подрастващи

Относно училищните проблеми

Проблемите в училище са често срещани при тийнейджърите и подрастващите. Те са част от възходите и паденията на училищния живот.

Училищните проблеми могат да се появят на всеки етап. Те могат да бъдат големи или малки. Понякога преминават бързо и сами, а понякога продължават по-дълго и се нуждаят от намеса от вас или други възрастни.

Ако детето ви има проблеми в училище, важно е да разберете какви са те навреме и да се справите с тях. Това дава на детето ви добър шанс бързо да се върне в правия път.

Ако детето ви ходи редовно на училище, има положителна нагласа и се разбира добре с учители и връстници, за него е по-вероятно да се справя добре в академичното си образование и да се чувства добре. Също така е по-вероятно такива деца да завършат училище и да продължат с висше образование.

Изграждането на добри отношения с училището на вашето дете е от решаващо значение – дори ако изглежда, че детето ви няма проблеми. Можете да направите това, като се запознаете с ключов персонал, ходите на училищни събития и срещи, разговаряте неофициално с учители в училище, доброволствате в училищната столова или в събиране на средства и т.н.

Често срещани проблеми в училище

Някои училищни проблеми се забелязват лесно и детето ви ще иска да говори с вас за тях. В други случаи училищният персонал може да се свърже с вас, за да ви уведоми, че има проблем.

Понякога детето ви може да скрие училищните проблеми от вас или от учители и приятели. Например, детето ви може да препише домашна работа или да се преструва, че е болно по време на важни тестове. Това може да затрудни вас или учителите да разберете, че има проблем.

Ако се притеснявате как детето ви ходи на училище, ето някои неща, за които трябва да внимавате. Детето ви:

  • измисля оправдания, за да не ходи на училище или дори кръшка от училище;
  • не иска да говори за училище или конкретни предмети, или изглежда критично или неудобно, когато говори за училище, учители или връстници;
  • не изглежда ангажирано с училище, извънкласни дейности или приятели и връстници;
  • изглежда неуверено – например би могло да каже, че е „тъпо“ или не толкова умно, колкото неговите приятели;
  • получава наказания или има други проблеми с вниманието или поведението в училище;
  • отказва да пише домашни, рядко говори за тях или изглежда отегчено от училищните занимания;
  • има проблеми с отделянето на време за извънкласни или други дейности;
  • получава по-ниски оценки от обикновено или изглежда се затруднява с училищните си задължения.

Разговори за проблеми в училище

Разговорите с детето ви за училище ви дават възможност да разберете какво се случва от гледна точка на вашето дете. А ако детето ви има проблеми в училище, спокойните и загрижени разговори с вас също ще му помогнат да се чувства обичано и подкрепяно.

Ако се притеснявате, че детето ви има някакви проблеми в училище, може да успеете да започнете разговор, като зададете някои конкретни, но положителни въпроси. Например:

  • Как е училището тази година в сравнение с миналата?
  • Какви предмети харесваш в момента?
  • С кого излиза днес на обяд?
  • Как се справяш със задачите си този срок?

Ако се опитате да започнете разговор за училище, но детето ви не иска да говори, може да е добра идея да се подготвите за труден разговор. Можете да започнете този вид разговор като отбелязвате това, което смятате, че детето ви чувства, или повдигате тема за някои от нещата, които сте забелязали. Например:

  • Изглеждаш малко отпаднал. Чудя се дали се притесняваш за училище?
  • Звучи сякаш много от вашите теми са скучни в момента. Чудя се защо е така?
  • Днес ми се обадиха от училището. Казаха, че си имал три наказания през последните две седмици. Какво се случва?
  • От училище ми изпратиха текстово съобщение тази сутрин, за да ме информират, че не си пристигнал. Просто се чудя къде си бил.

Има много причини, поради които тийнейджърите и подрастващите могат да се затрудняват академично или социално в училище. Например, те може да са тормозени или да имат проблеми с психичното здраве като депресия или тревожност. Може да смятат, че работата е твърде тежка или скучна, или може да не получават подкрепата, от която се нуждаят. Когато разберете какво стои зад училищните проблеми на вашето дете, ще можете по-лесно да откриете правилните стратегии за справяне с тези проблеми.

Работа с училища по училищни проблеми

Важно е да поискате помощ от училището, веднъж щом разберете какво се случва с детето ви там.

Можете да започнете като говорите с учител, който познава вашето дете. В началното училище това е класният ръководител.

Можете да говорите с учители по всяко време на учебния срок – не е нужно да чакате насрочена среща между родители и учители. Може да се наложи да уговорите час за среща, за да можете да проведете разговор без да бързате.

Учителят или членът на персонала трябва да може да ви каже с какво училището може да помогне с академичните, лични или социални проблеми на вашето дете.

Ако говорите с детето си за справяне с училищните му проблеми и го включвате в намирането на решения, това може да му помогне да се почувства по-добре, както и че контролира повече нещата.

Подкрепа за подрастващи и тийнейджъри с училищни проблеми у дома

Докато работите по проблемите с училището, детето ви се нуждае от вашата любов и подкрепа за ученето у дома. Ето някои идеи:

  • Хвалете детето си за усилията, а не само за успеха. Нека детето знае, че се гордеете с него за усилията, които полага в училище, независимо от оценките му. Това ще го научи да опитва нови неща и да продължава, ако нещо е трудно.
  • Празнувайте индивидуалните постижения на детето си и избягвайте да го сравнявате с връстници или братя и сестри. Например, празнувайте, когато детето ви се е справило по-добре на тест по математика в сравнение с последния, дори ако оценката не е много висока.
  • Нека детето ви знае, че ученето и образованието са важни за вашето семейство. Можете да направите това като четете училищния бюлетин, говорите за училище по положителен начин и проявявате интерес или помагате с домашните на детето си.
  • Минимизирайте ефектите от отсъствията от училище. Ако детето ви трябва да отсъства повече от време на време, попитайте учителите какво може да направи, за да навакса и как можете да помогнете. Или попитайте дали детето ви може да свърши работата, която е пропуснало, у дома.
  • Помислете за домашен учител или учебна група.
  • Потърсете интересни дейности извън училище, в които детето ви е добро или които харесва. Участието в извънкласни дейности като спорт, музика или театър, доброволчество или случайна работа може да донесе на детето ви радост, да го мотивира и да му помогне да успее в училище.

Деца с увреждания, аутизъм, хронични заболявания и други нужди

Някои подрастващи и тийнейджъри с увреждания, аутизъм, хронични заболявания, затруднения в поведението или разстройства, свързани с ученето са по-склонни да имат проблеми в училище.

Това е така, защото на тези деца може да им е по-трудно да се адаптират към изискванията на обстановката в класната стая, да се концентрират по време на задачи или да правят това, което учителите искат. Може и да пропуснат много от училище и трудно да наваксат.

Въпреки че не всяко дете в тази ситуация ще има проблеми с училището, добра идея е да установите силна връзка с училището на вашето дете рано. Тази връзка може да включва група за подкрепа на ученици, индивидуален план за обучение и други видове планове за подкрепа. Когато разполагате с тези неща, е по-лесно редовно да следите напредъка на детето си и да откривате ранните признаци на проблеми.

Ако възникнат проблеми, можете да получите помощ от училищния персонал, както и от личния лекар и други здравни специалисти.

Източник: https://raisingchildren.net.au
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“:Мария Христова
Редакция: Елица Атанасова