Кибертормоз при подрастващите

Кибертормоз при подрастващите
  • Кибертормоз е, когато технологиите се използват, за да се нарани или засрами някого, както и да се изплаши.
  • Мигновенните съобщения, текстовите съобщения, имейлите, социалните мрежи и форумите могат да бъдат използвани за кибертормоз над някого.
  • Всяко пето австралийско дете на възраст между осем и петнадесет години е било жертва в онлайн пространството.
  • Ако сте обект на кибертормоз и се чувствате отчаяни, помолете за помощ. Има хора, които могат да ви помогнат веднага.
  • Колкото по-рано споделите на някого, толкова по-скоро може да се направи нещо, за да се промени ситуацията и да се почувствате в безопасност.
  • Има неща, които може да направите, за да се опитате да спрете кибертормоза.

В статията ще прочетете:

  • Как изглежда кибертормозът?

  • Защо кибертормозът е толкова голям проблем?

  • Как ви кара да се чувствате кибертормозът?

  • Какво можете да направите, ако сте жертва на кибертормоз?

  • Възможно ли е вие самите да сте тормозили някого онлайн?

  • Как да получите помощ

Кибертормозът (или онлайн тормозът) се случва, когато съвременните технологии биват използвани за тормоз над някого. Така че, когато някой използва мигновенни съобщения или чат, текстови съобщения, имейл, социални мрежи или форуми, за да нарани или унижи друг човек, или да го накара да се страхува по някакъв начин, това се смята за кибертормоз.

Кибертормозът е различен от тормоза в реалния свят, защото може да бъде анонимен, може да достигне бързо до широка аудитория и материалът (т.е. снимката, видеото или съобщението) може да бъде труден за премахване. Това означава, че кибертормозът може да бъде също толкова или дори по-нараняващ и опасен от другите видове тормоз.

Как изглежда кибертормозът?

Кибертормозът може да приеме много форми. Вие сте негова жертва, ако:

  • получавате злобни, заплашителни или обидни текстове, туитове, имейли или публикации във Facebook, Instagram или в друга социална мрежа (или от някого, когото познавате, или от непознат)
  • някой ви изпраща заплашителни съобщения продължителен период от време
  • ваши снимки или видеоклипове се споделят, за да се опитат да ви засрамят, унижат или наранят
    се опитват да предотвратят общуването ви с други хора
  • бивате изхвърлени от онлайн игри или социални форуми
    ви “тролват“ или преследват онлайн
  • някой хакне вашия имейл, Facebook, Instagram профил или акаунт в друга социална медия и промени информацията ви
  • някой създава и използва фалшиви профили, представяйки се за вас.

Този списък не е изчерпателен. И понякога границата между това, което изглежда добре онлайн и това, което не, е трудно да се види.

Защо кибертормозът е толкова голям проблем?

Кибертормозът може да бъде по-нараняващ и опасен от тормоза в реалния свят по няколко причини:
Хората, които тормозят онлайн, често го правят анонимно. Те могат да създават фалшиви профили или имена. Това означава, че насилникът може да бъде по-смел в това, което публикува. Тормозът онлайн може да засегне силно и да накара получателя да се почувства несигурен и уплашен.

Кибертормозът може да бъде безмилостен. Много тийнейджъри са постоянно онлайн, проверяват съобщения и получават сигнали, изпратени директно на техните смартфони. Така че, ако сте обект на кибертормоз, може се чувствате тормозен 24 часа в денонощието. Може никога да не се почувствате в безопасност или защитени от вашия насилник – нито в училище, нито у дома.

Онлайн публикация, изображение или видео достигат до широка аудитория потребители много бързо.

Как ви кара да се чувствате кибертормозът?

Ако сте обект на тормоз онлайн, може да се почувствате:

  • виновни, сякаш е ваша вината за това
  • безнадеждни и неспособни да излезете от ситуацията
  • самотни, сякаш няма кой да ви помогне
  • сякаш не се вписвате
  • тъжни и тревожни
  • несигурни и уплашени
  • стресирани, опитващи се да разберете защо това се случва на вас
  • засрамени, унизени и объркани

Ако се чувствате отчаяни или мислите да си навредите, помолете за помощ. Говорете с родителите си или друг възрастен, на когото имате доверие (като например учител). Можете да се обадите на Национална телефонна линия за деца на телефон 116 111. Има хора, които могат да ви помогнат веднага.

Какво можете да направите, ако сте жертва на кибертормоз?

Ако сте обект на тормоз онлайн, най-доброто, което можете да направите, е да говорите с човек, на когото имате доверие. Ако някой напише нещо онлайн или публикува снимка или видео, което ви разстройва, споделете за това на майка си, баща или друг настойник, учител или приятел. Колкото по-скоро кажете на някого, толкова по-скоро може да се направи нещо, за да го промените и да се почувствате в безопасност.

Има още няколко неща, които е възможно да предприемете:

  • Блокирайте лицето, което проявява поведение на тормоз. Премахнете го от списъците си с приятели.
  • Блокирайте обаждания и текстови съобщения от техния номер. Променете настройките си за поверителност. Изхвърлете ги от социалните си мрежи.
  • Не отговаряйте на онлайн тормоз, когато се чувствате наранени или ядосани. Гневният отговор обикновено е точно това, което цели човекът, който извършва тормоза. По-добре е да се разсейвате, като правите нещо, което ви кара да се чувствате спокойни и позитивни.
  • Записвайте всички заплашителни съобщения или публикации. Направете екранни снимки или отпечатайте хартиено копие на имейли или онлайн разговори. Съхранявайте текстовите съобщения в телефона си.
  • Подайте сигнал за материала за кибертормоз на сайта на социалните медии, където е бил публикуван. Социалните медийни услуги трябва да премахват материали за кибертормоз, за които им се съобщава.
    Ако услугата за социални медии не успее да премахне материала в рамките на два дни от вашия сигнал, можете да подадете жалба до съответните служби в страната.
  • След това излезте от приложенията, изключете телефона си и го оставете настрана. Пуснете си музика, гледайте любимото си телевизионно шоу или организирайте среща с приятелите си. Направете нещо, с което да се почувствате добре.

Възможно ли е вие самите да сте тормозили някого онлайн?

Случвало ли ви се е на вас самите да тормозите някого онлайн? Преди да отговорите „не“, помислете добре. Може да сте направили нещо онлайн, което смятате за забавно или безобидно – но е напълно възможно да се е разбрало по различен начин от другия човек. Счита се за тормоз, дори ако те са го започнали или ако са ви тормозили преди това в реалния живот.

Не изпадайте в паника. Има много причини, поради които може да сте тормозили някого в киберпространството. Може да не сте осъзнавали, че това, което правите, се счита за кибертормоз. Може да сте си помислили, че е безобидно или е шега. Или може да не сте се замисляли много по това време.

Възможно е да сте изпитали на свой гръб кибертормоза. Това, което сте направили, вероятно е било начин да си го върнете на някой, който ви е накарал да се почувствате зле.

Може да сте се увлекли. Кибертормозът може да ви накара да се почувствате популярни или могъщи. Може би не сте мислили за последствията от онлайн поведението си по това време.

Първото нещо, което трябва да направите, е да спрете. Извинете се на човека, когото сте тормозили онлайн. И след това се уверете, че няма да извършите кибертормоз отново.

Помолете за помощ. Кажете на майка си или баща си, учителя или друг доверен възрастен, или говорете с добър приятел. Вероятно ще почувствате облекчение да споделите проблема, а те да имат идеи как да ви помогнат да прекратите това ви поведение.

Свържете се с Национална телефонна линия за деца на телефон 116 111.

Опитайте се да прилагате правилото на „едната минута“. След като напишете нещо, но преди да го публикувате или изпратите, се отдръпнете от устройството за една минута. След това се върнете и прегледайте съобщението. Болезнено ли е? Как бихте се почувствали, ако някой каже това за вас?

Помнете…

Кибертормозът е, когато технологиите се използват за тормоз над някого.

Може да бъде по-нараняващо и опасно от офлайн тормоза, защото често е анонимно, може да се почувства безмилостно и може да бъде видяно или прочетено от много хора за кратко време.

Всяко пето дете в Австралия на възраст между 8 и 15 години е ставало жертва на кибертормоз.
Има неща, които можете да направите, за да спрете кибертормоза.

Помислете внимателно върху онлайн поведението си. Ако смятате, че може да сте тормозили някого, първото нещо, което трябва да направите, е да спрете. След това се свържете със семейството, приятелите или службите за помощ, за да сте сигурни, че ще сложите край на това.

Как да получите помощ

Ако се тревожите за своята безопасност или за нещо, което ви се е случило онлайн, незабавно разговаряйте с възрастен, на когото имате доверие. Или посетете Child Helpline International, за да потърсите помощ във вашата държава. Можете да се обадите и на Национална телефонна линия за деца на номер 116 111.

Източник: www.betterhealth.vic.gov.au
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Маргарита Гюрова
Photo credit: Freepik