Въпреки, че родителите често се оплакват от трудности при обучението на гърне на децата си, за повечето семейства то е доста лесно преживяване. Дори когато има затруднения и децата показват признаци на съпротива, обикновено те, в крайна сметка, усвояват ходенето на гърне.
Готовност за използването на гърне при деца със специални нужди
Това обаче не винаги е така за деца със забавяне в развитието или увреждания – като аутизъм, синдром на Даун, умствена изостаналост, церебрална парализа и др. Децата със специални нужди могат да имат повече предизвикателства.
В повечето случаи са налице признаци на физическа готовност за използване на тоалетна още докато детето е малко, обикновено между 18 месеца и 3 години, но не всички деца имат интелектуалната и/или психологическа готовност да бъдат обучени да сядат на гърне в тази възраст.
По-важно е да имате предвид нивото на развитие на детето си, а не неговата възраст, когато обмисляте да започнете обучение на гърне.
Признаците на интелектуална и психологическа готовност включват възможността на детето да следва прости инструкции и да ви сътрудничи, да се чувства некомфортно с мръсен памперс и да иска той да бъде сменен, да разпознава кога пикочния му мехур е пълен, да може да ви каже, когато трябва да уринира или да се изходи, да изявява желание да използва гърнето или да носи обикновено бельо.
Признаците на физическа готовност могат да включват вашата възможност да разберете кога детето ви е на път да пишка или да се изходи, по изражението на лицето, позата или по това, което казва. Друг признак е детето да остава сухо в продължение на поне 2 часа и да има регулярно изхождане. Също така е полезно, ако то може, поне отчасти, да се облича и съблича само.
Предизвикателствата в обучение на гърне
Децата с физически увреждания също могат да имат проблеми с приучаването на гърне, които включват научаването на сядане на гърнето и събличането. Може да се наложи да се направи специално приспособено гърне и други адаптации за тези деца.
Има неща, които трябва да избягвате при обучението на детето да използва тоалетната и при опитите си да предотвратите противопоставяне от негова страна. Например да започнете обучението в стресиращ за детето период или период на промени в семейството (преместване, новородено бебе и т.н.), да пришпорвате детето си твърде бързо и да наказвате грешките му. Вместо това трябва да се отнасяте внимателно към инциденти и грешки. Не забравяйте да вървите с темпото на детето си и да покажете силно насърчение и похвала, когато то успее.
Важен знак за готовност от страна на детето и мотив за започване на приучаването към гърне включва дискомфорт в мръсната памперс. Ако то не се притеснява от мокра пелена, тогава може да се наложи да я смените с обикновено бельо през деня, докато го обучавате. Други деца могат да продължат да носят памперси и когато им е неприятно, ще можете да разберете, че са мръсни.
Техники на обучение
След като сте готови да започнете обучение, вече можете да изберете гърне. Можете да позволите на детето си да го украси със стикери и да седне върху него с дрехите си, докато гледа телевизия и т.н. Това ще му помогне да свикне с него.
Всеки път, когато детето ви показва признаци на нужда да отиде по голяма или малка нужда, трябва да го заведете до гърнето и да му обясните какво искате да направи.
Създайте последователна рутина, карайки го да отиде до гърнето, да свали дрехите си, да седне на гърнето и след като приключи, да вдигне дрехите си и да си измие ръцете.
Отначало трябва да го държите седнало само за няколко минути, не настоявайте и бъдете готови да отложите приучаването, ако детето окаже съпротива. Докато не свикне с гърнето, можете да опитате да изхвърлите съдържанието на мръсния памперс в гърнето, за да демонстрирате какво искате то да направи.
Съвети за обучение на гърне
Важна част от обучението на деца със специални нужди за ползване на гърне е неговото често използване. Това обикновено включва планирано ходене до тоалетната. Това ще увери детето, че има чести възможности да използва тоалетната.
Чести паузи за гърнето
Седенето на гърнето трябва да се случва поне веднъж или два пъти на всеки час и след като първо попитате: „Имаш ли нужда да отидеш до тоалетната?“
Дори да каже „не“, освен ако не е напълно против, все пак е добра идея да го заведете до гърнето. Ако тази рутина е твърде взискателна към вашето дете, то тогава можете да го карате да сяда на гърнето и по-рядко.
Проследете режима му
Може да ви помогне воденето на дневник на регулярно изхождане на детето ви, така че да знаете кое е най-доброто време да го накарате да седне на гърнето и да увеличите максимално шансовете да уцелите момента, в който то трябва да отиде. Също така е най-вероятно да му се ходи до тоалетната след хранене и закуски и това е подходящ момент да го заведете на гърне. Честите подканяния във времето, когато е вероятно да използва гърнето, и по-рядко през останалото време на деня, е друга добра алтернатива.
Имайте предвид, че инцидентите са част от процеса
Дори след като започне да свиква с гърнето, нормално е да има инциденти и детето да се върне назад, както и това да се повтори повече от веднъж, като понякога да отказва да го използва. Да бъде напълно привикнало към гърнето, да разпознава кога трябва да отиде до тоалетната, физически да отива до банята, да сваля панталоните си, да уринира или да се изхожда в гърнето и да се облича само, може да отнеме време – понякога от три до шест месеца.
Инцидентите или отказът на моменти да се използва гърнето е нормално и не се счита за противопоставяне.
Когато сте в началото на обучението, към съпротивлението на детето трябва реагирате, като просто преустановите процеса за няколко седмици или месец, а след това опитате отново. В допълнение към многото похвали и насърчения, когато използва или дори просто седи на гърнето, материалните награди могат да бъдат добър мотиватор. Това може да включва стикери, които то може да използва, за да украси своето гърне или малка играчка, закуска или лакомство. Можете също така да обмислите използването на графика за възнаграждение и получаване на специална награда, ако той достигне определено ниво на стикери в графиката си.
Можете и да дадете лакомства или награди, когато детето е останало сухо. Това може да ви помогне в проверяването за инциденти между посещенията на гърнето. Ако детето е останало сухо опитайте да го насърчите и може би дори да му дадете награда.
Как да използваме позитивна практика
Д -р Шафер препоръчва да преминете през обичайните стъпки за използване на гърнето поне пет пъти, като започнете от момента, в който „детето отиде до тоалетната, свали панталоните си, седне за кратко на тоалетната (3 до 5 секунди), изправи се, повдигне панталоните си, измие ръцете си и след това се върне на мястото, където е станал инцидента. „
Когато се опитвате да го научите на последиците от инцидентите, това не трябва да е под формата на наказание.
Кога да потърсите помощ
Въпреки че може да отнеме известно време и да изисква много търпение, много деца със специални нужди могат да бъдат обучени на гърне на възрастта от 3 до 5 години. Ако продължавате да имате проблеми или детето ви се съпротивлява прекалено, потърсете професионална помощ.
Освен от вашия педиатър, може да получите помощ и от ерготерапевт, особено ако детето ви има двигателни нарушения, причиняващи затруднения при обучението в сядането на гърне, от детски психолог, особено ако детето ви просто се съпротивлява на приучаването на гърне, както и от специалист по детско развитие.
Източник: https://www.verywellfamily.com
Превод за Център за детско развитие: Мария Христова
Редактор: Мария Петкова
Изображение: istock.com / CHUYN