
Докато родителите често се оплакват от трудности при приучаването на децата им към гърне, повечето семейства минават през този период сравнително лесно. Дори и да срещат затруднения или децата им да проявяват признаци на отказ от използване на гърне, в крайна сметка и те биват научени.
Готовност за използване на гърне при деца със специални нужди
Това обаче не винаги е така при децата със забавяне в развитието или с аутизъм, синдром на Даун, умствена изостаналост, церебрална парализа и др. При децата със специални потребности приучаването към гърне може да бъде по-трудно.
Повечето деца проявяват признаци на физическа готовност да започнат да използват тоалетната обикновено на възраст между 18 месеца и 3 години, но не всички деца имат интелектуалната и/или психологическа готовност да бъдат научени да използват гърне на тази възраст.
По-важно е да имате предвид нивото на развитие на детето си, а не просто неговите години, когато обмисляте да започнете да го приучавате към този навик.
Признаците на интелектуална и психологическа готовност включват способността на детето да следва прости инструкции, да умее да съдейства, да се чувства некомфортно с мръсни пелени и да иска да бъде преобуто, да разпознава кога му се ходи по малка или по голяма нужда, да може да ви каже кога му се ходи до тоалетна, да използва гърнето или да иска да носи нормално бельо.
Признаците за физическа готовност могат да включват способността ви да разберете кога на детето ви му се ходи до тоалетна по изражението на лицето му, позата или по това, което казва, да може да остава сухо поне за 2 часа и да има редовно изхождане. Също така е полезно, ако то може поне до някаква степен да се облича и съблича самостоятелно.
Предизвикателства в приучаването към гърне
Децата с физически увреждания също могат да срещат трудности с приучаването към гърне, които включват ученето как да сядат на гърнето и да се събуват. В тези случаи може да се наложи направата на специален стол за гърне и други приспособления за тези деца.
Нещата, които трябва да избягвате, за да не срещате съпротивa, когато приучавате детето си към тоалетни навици, са например да започвате по време на стресов период или период на драстична промяна в семейството (преместване, ново бебе и т.н.), както и да насилвате детето ви да се научи твърде бързо и да го наказвате при грешки. Вместо това трябва да се отнасяте внимателно към инцидентите и грешките. Уверете се, че се съобразявате с темпото на детето си и че ясно изразявате вашата подкрепа и го хвалите, когато то се справя добре!
Тъй като важен признак за готовност и мотивация да започнете с приучаването към използване на гърне е детето да се чувства некомфортно с пълен памперс, в случай, че то не изпитва такова неудобство, тогава може да се наложи да смените памперса с обикновено бельо или тренировъчни гащи, докато го обучавате през деня. Други деца могат да продължат да носят пелени, ако това ги притеснява и вие знаете кога са се изцапали.
Техники за приучаване към гърне
Когато сте готови да започнете с приучаването, можете да изберете подходящо гърне. Добра идея е да оставите детето ви да го декорира със стикери и да му позволите да седи на него с дрехите, докато например гледа телевизия, за да му помогнете да свикне с него.
Всеки път, когато детето ви прояви признаци, че му се ходи до тоалетна, трябва да го заведете до гърнето и да му обясните какво искате от него да направи. Създайте му една последователна рутина като го накарате да отиде до гърнето, да се събуе, да седне на него и след като приключи, да се обуе и да си измие ръцете.
В началото го карайте да седи само за няколко минути, не настоявайте и бъдете готови да отложите този процес, ако то окаже съпротива. Докато се научи да го използва, може да опитате да изпразвате мръсните му пелени в гърнето, за да демонстрирате какво искате да направи.
Съвети за приучаване към гърне
Важна част от обучението на деца със специални нужди е честото използване на гърне. Това обикновено включва планирано ходене до тоалетна, както е описано в книгата Toilet Training Without Tears на д-р Чарлз Е. Шефър. Това „гарантира, че детето ви има честата възможност да използва тоалетната“.
Чести паузи
Седенето на гърне трябва да се случва „поне веднъж или два пъти на всеки час“ и след като за първи път попитате детето си: „Ходи ли ти се до тоалетна?“, дори и то да ви каже „не“, освен ако наистина не настоява категорично, за всеки случай е добре да го заведете до гърнето. Ако тази рутина му идва прекалена, тогава може да разредите ходенията.
Следете кога ходи
Това, което може да ви помогне, е да водите график или дневник на времето, по което детето ви редовно ходи по нужда, така че да знаете кои са най-точните моменти да го накарате да седне на гърнето и да увеличите максимално шансовете си това да се случи. На него най-вероятно ще му се ходи след хранене, така че това е подходящ момент да го заведете на гърнето. Друга добра алтернатива са честите ходения през времето, когато то най-вероятно ще използва гърнето и по-малко да го карате през останалото време на деня.
Демонстрирайте и разказвайте навиците
Сред добрите техники спада и това да демонстрирате тоалетните навици, като позволявате на детето си да вижда членове на семейството или други деца, които използват тоалетната, като включвате в процеса на наблюдение и подходящи коментари. Това предполага да разказвате случващото се и да задавате въпроси по време на приучаването към гърнето, като „Седна ли сега на гърнето?“ или „Ака ли сега в гърнето?“.
Знайте, че инцидентите са част от процеса
Дори и след като детето започне да използва гърне, е нормално да се случват инциденти и понякога дори да се отдръпне и да откаже да го използва. Целият процес на приучаването на хигиенни навици, от разпознаването кога трябва да отиде до тоалетната, физически да отиде до гърнето, да се събуе, да го използва и да се обуе след това самостоятелно, може да отнеме продължително време, понякога от три до шест месеца.
Инцидентите или това детето ви да отказва от време на време да ползва гърнето са нормални и не се считат за съпротивление.
В началото съпротивата трябва да се третира, като просто преустановите приучаването за няколко седмици или месец и след това опитате отново. В допълнение към многото похвали и насърчаване на детето, когато използва или дори просто седи на гърнето, материалните награди също могат да бъдат добър мотиватор. Това може да включва например стикери, с които то да декорира гърнето, малка играчка или лакомство. Можете също така да превърнете този процес в игра на събиране на стикери за успешно ходене до тоалетна и спечелване на някаква награда при получаването на определен брой стикери.
Може да му давате и лакомство или награди за това, че е останало сухо. Това може да помогне да проверите, дали не е имало инцидент между ходенията на гърнето. Ако е сухо и вие изразите вълнение, похвалите го и дори го поощрите с някаква награда, това може да го стимулира да внимава да не се случват инциденти.
Как да използваме положителното отношение
Друга полезна техника е положителното отношение при инциденти. Д-р Шефър го обяснява с това, какво трябва да направите, когато се случи инцидент и детето ви се подмокри или изцапа.
Тази техника включва ясно да кажете на детето ви какво е направило, да го заведете до гърнето, където може да се почисти и преоблече (въпреки че, вероятно ще трябва да му помогнете) и след това да го накарате да се упражнява да използва гърнето.
Д-р Шефър препоръчва да преминете през обичайните стъпки за използване на гърне поне пет пъти, като започнете с това как „детето отива до тоалетната, събува си гащите, за кратко сяда на гърнето (3 до 5 секунди), става, обува се, измива си ръцете и чак след това се връща на мястото, където е станал инцидентът“.
Въпреки че, се опитвате да го научите за последствията от тези инциденти, това не трябва да се възприема като наказание.
Кога да потърсим помощ
Въпреки че, може да отнеме известно време и да изисква много търпение, много деца със специални нужди могат да бъдат приучени да използват гърне на възраст от 3 до 5 години. Ако и след това продължавате да имате проблеми или детето ви проявява голямо съпротивление, обмислете варианта да потърсите професионална помощ.
Освен от вашия педиатър, може да получите помощ от професионален терапевт, особено ако детето ви има някакъв двигателен проблем, който причинява затруднения с приучаването към използване на гърне или детски психолог, особено ако детето ви просто се бунтува към този процес.
Източник: https://www.verywellfamily.com/
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Ирена Маркова
Редакция: Валентина Кърчева
Photo credit: Freepik