Пеенето и музиката играят важна роля в нашата култура. Музиката присъства в много аспекти на живота ни: театър, телевизия, филми, богослужение, празници, тържества, държавни и военни церемонии. В дома музиката може да се превърне в част от семейната ни култура – естествена част от ежедневните ни преживявания.
Още от раждането родителите инстинктивно използват музиката, за да успокояват и умиротворяват децата, да изразяват любов и радост, да ги ангажират и да взаимодействат с тях. Родителите могат да развият тези естествени инстинкти, като научат как музиката може да повлияе на детското развитие, да подобри социалните умения и да бъде от полза за децата от всички възрасти.
Музиката и мозъкът: Ползите от музиката
Проучване от 2016 г. на Института за мозъка и творчеството към Университета на Южна Калифорния установява, че музикалните преживявания в детството действително могат да ускорят развитието на мозъка, особено в областта на усвояването на езика и уменията за четене. Според Фондацията на Националната асоциация на търговците на музика (Фондация NAMM) обучението по свирене на инструмент може да подобри математическото обучение и дори да повиши резултатите от изпита СAT.
Но академичните постижения не са единствената полза от музикалното образование и въздействие. Музиката разпалва всички области на детското развитие и умения за готовност за училище, включително интелектуалната, социално-емоционалната, двигателната, езиковата и цялостната грамотност. Тя помага на тялото и ума да работят заедно. Излагането на децата на музика по време на ранното им развитие им помага да научат звуците и значенията на думите. Танцуването на музика помага на децата да развиват двигателни умения, като същевременно им позволява да изразяват себе си. За децата и възрастните музиката помага за укрепване на уменията за запаметяване.
В допълнение към ползите за развитието, просто казано: музиката ни носи радост. Само си помислете за слушането на хубава песен в колата със спуснат прозорец в прекрасен ден. Това е радост.
Музикални игри за деца от всички възрасти
Децата от всички възрасти изразяват себе си чрез музиката. Дори малките бебета се поклащат, подскачат или движат ръцете си в отговор на музиката. Много деца в предучилищна възраст измислят песни и без никакво самосъзнание си пеят, докато играят. Децата в началното училище се учат да пеят заедно в група и евентуално се учат да свирят на музикален инструмент. По-големите деца танцуват на музиката на любимите си групи и използват музиката, за да създават приятелства и да споделят чувства. Опитайте тези дейности и игри с децата си, за да изпитате удоволствието и познанието, които носи музиката.
Бебетата и музиката:
Бебетата разпознават мелодията на дадена песен много преди да разберат думите. Тихата фонова музика може да бъде успокояваща за бебетата, особено по време на сън. Силната фонова музика може да възбуди бебето, тъй като повишава нивото на шума в стаята. Пейте прости, кратки песнички на кърмачетата. Опитайте се да измислите една или две песнички за къпане, обличане или хранене, които да им пеете, докато извършвате тези дейности. Намерете още дейности за музикално обучение на бебета.
Музикална дейност за бебета
Класната стая за бебета в Bright Horizons at Wellesley участва в музикална дейност, включваща различни инструменти и пеене на английски и испански език.
Малките деца и музиката:
Малчуганите обичат да танцуват и да се движат на музика. Ключът към музиката за малки деца е повторението, което насърчава езика и запаметяването. Глупавите песнички разсмиват малчуганите. Опитайте се да изпеете позната песен и да вмъкнете глупава дума на мястото на правилната дума, като например „Мери имаше малко паяче“ вместо „агънце“. Позволете на децата да възпроизвеждат ритми чрез пляскане или почукване на предмети.
Децата в предучилищна възраст и музиката:
Децата в предучилищна възраст обичат да пеят, просто за да пеят. Те не се притесняват от способностите си и повечето от тях нямат търпение да пуснат гласа си да се рее. Те харесват песни, които повтарят думи и мелодии, използват ритми с определен ритъм и ги карат да правят неща. Децата в предучилищна възраст се радват на детски стихчета и песнички за познати неща като играчки, животни, игрови дейности и хора. Те също така харесват игри с пръсти и безсмислени стихчета със или без музикален съпровод.
Децата в училищна възраст и музиката:
Повечето деца в училищна възраст са заинтригувани от детски песнички, които включват броене, правопис или запомняне на поредица от събития. Децата в училищна възраст започват да изразяват своите симпатии и антипатии към различни видове музика. Те могат да проявят интерес към музикалното образование, например към уроци по музика за деца.
Тийнейджъри и музика:
Тийнейджърите могат да използват музикалните преживявания, за да създадат приятелства и да се разграничат от родителите и по-малките деца. Те често искат да излизат и да слушат музика след училище с група приятели. Спомняте ли си онези дни на мазетата и гаражните групи? Тийнейджърите често проявяват силен интерес към вземане на уроци по музика или свирене в група.
Няма нищо лошо в това да обедините децата и музиката чрез забавни дейности. Можем да се наслаждаваме на ползите от музиката още от момента на раждането си. Въпреки че добрата доза Моцарт вероятно не увеличава мозъчната ни мощност, тя е приятна и красива.
От чистото удоволствие от слушането на успокояващи звуци и ритмични хармонии до придобиването на нови езикови и социални умения музиката може да оживи и обогати живота на децата и хората, които се грижат за тях.
Източник: www.brighthorizons.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Катерина Янева
Редактор: Диана Стойкова
Photo credit: Freepik