Децата, които играят с кукли, а не с устройства, развиват ключови социални умения

Децата, които играят с кукли, а не с устройства, развиват ключови социални умения

Родителите лесно се изкушават да дават електронни устройства на децата си, за да ги накарат да са кротки и да се държат добре. Скорошно проучване насърчава родителите да заменят тези устройствата с кукли. MailOnline съобщава, че изследователи от университета в Кардиф са установили, че децата, които играят с кукли, са склонни да обмислят повече емоциите и мислите на другите хора, в сравнение с тези, които играят на електронни устройства.

Водещият автор на изследването, д-р Сара Герсън казва, че децата правят с куклите това, което виждат в реалния живот. Те развиват по-високи нива на социална и емоционална преработка, които от своя страна насрчават емпатията и я правят част от целия им живот.

Какво става в мозъка на децата, когато играят с кукли?

В проучване, поръчано от “Барби”, изследователите наблюдават 33 момчета и момичета на възраст между 4 и 8 години, които играят с кукла Барби, или с таблет. Екипът е имал за цел да разбере ефектите от играта с различните играчки.

В статията, озаглавена „Играта с кукли насърчава социалното мислене и говорене – представяне на езика на вътрешното състояние в мозъка“, публикувана в “Developmental Science”, д-р Герсън обяснява, че играта с кукли активира езика, чрез който изразяваме вътрешното си състояние (ISL – internal state language), и децата започват да изказват на глас това, което мислят и чувстват.

Тя пояснява, че ISL показва, че децата също мислят за емоциите, мислите и знанията на другите хора. Това означава, че те проявяват ключови социални умения, необходими за справяне с всички видове социални взаимодействия.

В прессъобщение, изследователите уточняват, че са използвали спектроскопия с близка инфрачервена, за да изследват мозъчната активност на децата, докато играят с кукли или с устройства. Наблюденията разкриват, че играта с кукли активира задната темпорална бразда – частта от мозъка, участваща в емоционалното развитие и социалните умения.

За сравнение, игрите на таблети само карат децата да говорят за героите в играта, но не успяват да ги накарат да се поставят на тяхно място. Това означава, че децата упражняват тези умения само при ролеви игри с кукли, но не и през времето, прекарано на устройствата.

Резултатите от проучването са валидни както за момчетата, така и за момичетата, и играта с кукли е полезна за всички деца, независимо от пола. Изследователите препоръчват куклите за играчки, защото това насърчава децата да имитират сцени и взаимоотношения, които наблюдават в ежедневния си живот и при родителите или учителите си.

Колко време пред екрана е позволено за децата?

Екраните вече са буквално навсякъде, затова в днешно време ограничаването на екранното време е предизвикателство за родителите. Според “Клиника Мейо”, проблемът с времето, прекарано пред екрана е, че устройствата предлагат различни възможности за образоване на децата, но имат и неблагоприятни странични ефекти. Твърде дългото време пред екрана може да доведе до влошен сън, проблеми с поведението, забавяне на говорното развитие или социалните умения, агресия, по-малко време, прекарано в учене, и затлъстяване.

Затова, как могат родителите да контролират времето пред екрана?

“Клиника Мейо” цитира насоките на Американската академия по педиатрия, които не препоръчват този тип устройства и медии за деца под 18 месеца. Те казват, че децата на възраст от 18 до 24 месеца не трябва да имат досег до електронни устройства, докато децата от 2 до 5 години трябва да имат ограничение от един час на ден за този тип дейности.

Нещо повече, те препоръчват прилагането на строги правила, за да се гарантира качествено време пред екрана, и да се контролира времето, отделено за електронни устройства. Те също така предлагат родителите да преглеждат програмите, игрите и приложенията, преди да ги предоставят на децата си, да търсят други интерактивни опции за занимание, да използват родителски контрол за филтриране на интернет съдържанието и допълнително да поясняват информацията, която децата получават.

Източник: www.sciencetimes.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Виктория Лилянова
Photo credit: Freepik