Терапия за предучилищна реч и забавяния в говора

Терапия за предучилищна реч и забавяния в говора

Различията в речта при децата и техните връстници могат да бъдат забелязани щом те започнат да комуникират помежду си във формална среда на обучение, като детската градина. Някои деца разговарят посредством прости изречения, докато други могат да свържат множество думи заедно в по-сложни словосъчетания. А някои могат да се затрудняват да произнасят определени звукове или да заекват, когато говорят по-бързо.

Когато тези разлики станат очевидни, родителите обикновено се притесняват, че техните деца не се развиват с нормално темпо. Ако изглежда, че говорът и развитието на речта на вашето дете изостават или са различни от тези на връстниците му, то тогава бихте се запитали или притеснили, че детето може да има нужда от терапевтична помощ, за да навакса. Понякога разликите, които забелязвате, са в границите на нормалното.

Запомнете, че застой в комуникационните умения не означава непременно говорен дефект или че проблемите с речта са неизбежни! Вместо да мислите най-лошото, следете за признаци на забавяне на речта и говорете с педиатър, логопед или друг специалист по детско развитие.

Ето някои от нещата, за които да сте нащрек:

Важни моменти в развитието на речта

Когато става въпрос дали вашето дете има забавяне в развитието на речта/езика или не, обърнете внимание дали покрива стандартните норми за съответната възраст. Не забравяйте, че специфичните езикови и говорни умения се развиват по-скоро като процес във времето, отколкото на точно определена възраст, но все пак има определена времева рамка.

Следователно, дори и детето ви да е съвсем леко извън нормата, развитието му все още може да е нормално – тези важни моменти са само насока за това как повечето деца развиват определени езикови умения.

Според Националния институт за глухота и други комуникативни нарушения (Бетезда, САЩ), тези “важни моменти“ са създадени да помагат на терапевтите да определят дали едно дете се развива спрямо нормата или му трябва мъничко помощ. Ето и основните етапи от развитието, през които следва да преминава едно дете между 2 и 5 годишна възраст по отношение на говорните умения:

Възраст 2-3 г.

  • Изговаря правилно звукове м, п, б, н, т, д, в, ф, к, г;
  • Говори по начин, разбираем за семейство и приятели;
  • Намира дума за почти всичко;
  • Назовава предметите;

Възраст 3-4 г.

  • Отговаря на прости въпроси като „Кой?“, „Какво?“, „Къде?“ и „Защо?“;
  • Чува звука от телевизора на еднакво ниво с останалите от семейството;
  • Формира изречения от четири или повече думи;
  • Говори лесно и няма нужда да срича;
  • Чува, ако го викате от другата стая;

Възраст 4-5 г.

  • Внимава, слушайки история, и може да отговори на въпроси за нея;
  • Назовава някои букви и числа;
  • Използва рими и граматика като възрастните;
  • Комуникира лесно с други деца и възрастни;
  • Изговаря повечето звукове правилно;
  • Използва детайлни изречения;
  • Разказва истории и не прескача от тема в тема;
  • Слуша и разбира какво се говори в училище и от другите;

Ако детето ви не е преминало през тези важни етапи, говорете с педиатър. Той би могъл да да препоръча специалист за по-щателно обследване, ако е необходимо такова.

Знаци за изоставане в говора

Освен важните опорни точки, има някои други знаци за проблеми с речта или говорни дефекти, за които трябва да се оглеждате. Като за начало, слушайте какво казва детето ви и как го казва!

Например, ако децата са по-големи от 3г. и все още общуват чрез прости думи или кратки фрази, вместо пълни изречения, това би могло да е повод за притеснение. Дете в предучилищна възраст с изоставане може да прави жестове към камионче-играчка и да казва “камионче“, вместо да каже „Искам камиончето“.

Децата с говорно изоставане и възможни слухови проблеми също може да изпускат звукове в началото на думата или цели думи, или пък да изговарят неясно думи с повече от една сричка.

Също така могат да заместват подобни звукове или да разместват местата им в думите. Този вид нарушения понякога са резултат от ушни инфекции.

В други случаи, грешките могат да са причинени от липса на координация на езика и мускулите в устата на детето. Това са нарушения в оралната моторика. И в двата случая терапия с помощта на специалист (логопед), обикновено може да подобри речта.

Поведения, за които да бъдете нащрек

Изоставането в речта и езика могат да се проявят също в поведението на вашето дете. Понякога, когато детето лесно се обърква от дейности, включващи диалог, слушане на инструкции или следване на такива, това е знак за проблем.

Също така ако речта на детето изглежда много различна от тази на други деца в предучилищна възраст или ако учителите и другите деца се затрудняват да го разберат, това също биха могли да бъдат признаци за изоставане. А ако вашето дете изглежда невнимателно към другите и незаинтересовано от заниманията в клас или игрите с другите деца, това също би могло да бъде предупредителен знак.

Обърнете внимание, ако детето ви намира говоренето за предизвикателство, ядосва се, хапе или удря другите деца, вместо да използва думи! Тези действия обикновено са резултат от обърканост и неспособност да комуникира с думи.

Междувременно деца, които посочват или хващат предмети/хора и издават звуци, за да дадат своя отговор, вместо да назоват предметите/хората по име, също показват признаци за изоставане в речта. Същото важи и за деца, на които им е трудно да следват инструкции или насоки, включващи една или две стъпки.

Как да намерите помощ

Около 20% от децата на възраст от 2 до 7 г., преминават през някаква форма на забавяне на речта. Понякога (стига да е в границите на нормата) е нещо временно и се преодолява с малко допълнителна помощ от вас и семейството. В други случаи децата имат нужда от специалист.

Ключът е да определите какво влияе на говорните затруднения на детето и да започнете оттам.

В случай на забавяне на речта, е важно да прекарвате допълнително време с детето, да играете с него и да му четете, както и да го окуражавате да говори, когато искате да комуникирате с него. Ако винаги отговаряте, когато детето се запъва или сочи към нещо, неусетно му позволявате да забавя използването на думи. Вместо това, спрете за минута и го помолете да открие правилната дума. Няма лошо в това да помогнете, ако все още му е трудно.

Ако вашето дете е диагностицирано със забавяне в говорното развитие и е под 3 години може да потърсите специалист ранна детска интервенция или логопед. Ако вашето дете е на 3 г. или повече, може да бъдете насочени към логопед.

Ако откриете, че детето ви има по-сериозен проблем като снижение или загуба на слух, проблем с разбирането/осмислянето, заекване или друг вид проблем, е важно да потърсите помощ възможно най-скоро. Забавяйки действията си или просто надявайки се, че детето ще се оправи от самосебе си (ще го „израсте“), рядко е мъдро решение. Ранната намеса може да помогне за подобряване на състоянието му и усъвършенстване на уменията, които са му необходими, за да успее в училище.

В Център за детско развитие “Малки чудеса” можете да намерите подкрепа при проблеми свързани с говора. Научете повече ТУК.

Източник: www.verywellfamily.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Велина Петрова
Редакция: Милена Божинова
Photo credit: Freepik