Смесена доминантност: невъзможността за избор на доминантна дясна или лява ръка и проблемите с ученето

Смесена доминантност: невъзможността за избор на доминантна дясна или лява ръка и проблемите с ученето

Не е необичайно да чувате истории от по-възрастни хора, които са левичари и разказват за това как са ги принуждавали да пишат с дясната ръка в училище. Навремето не са разбирали различната доминантност на ръцете или мозъка. Единственото, което са знаели е, че почти всеки трябва да пише с дясната си ръка. Това, което те са насърчавали е състояние, наречено смесена доминантност.

 

Какво е смесена доминантност?

 

За да разберем какво е смесена доминантност, първо трябва да разберем как мозъкът се развива и работи. С развитието на децата и взаимодействието им със света, техният мозък започва бавно да изгражда модел на работа, наречен латерализация, при който едното полукълбо на мозъка поема контрола или става доминантно, докато другото полукълбо поема поддържаща роля. При повечето хора лявата страна на мозъка поема контрол. Затова и повечето хора са десничари, тъй като лявата половина на мозъка контролира дясната страна на тялото и дясната половина на мозъка контролира лявата страна на тялото. Поемането на контрола от лявата половина на мозъка означава, че дясното око, крак, ухо и всички останали части от дясната страна на тялото трябва да станат доминантни.

Тази ситуация помага на мозъка да е организиран. Ако повечето от сензорната информация, пристигаща в мозъка, идва от една и съща половина, то тогава само едната половина получава информацията и я разпространява към правилните зони. Другата половина на мозъка само предоставя информация, нужна за завършването на картинката. Когато обаче, някои части на тялото се доминират от дясното полукълбо, а други от лявото, това причинява множество проблеми, защото двете полукълба организират и интерпретират по различен начин. Точно това се случва при смесената доминантност.

И двете половини на мозъка работят, за да поддържат доминантността си и изпращат една към друга противоречаща си информация. Така, ако при нормални обстоятелства лявото полукълбо поддържа функциите, свързани с езиците, то в случая и дясната ще се намеси, за да поддържа информация, свързана с езиците. Това може да предизвика объркване и да забави детето, когато то се опитва да си набави тази информация или изобщо да причини загубата на тази информация.

 

Как това възпрепятства ученето?

 

Смесената доминантност може да играе роля при множество състояния. Деца или възрастни със смесена доминантност може да показват признаци на емоционалност (избухливи, обидчиви, ревливи и т.н.), ADHD – Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност (импулсивни, лесно разсейващи се) или обсесивно-компулсивно поведение (фиксация, натрапчивост). Всички тези състояния могат да се отразяват негативно в училище. Децата не успяват да обръщат внимание на урока и се депресират или нервират, когато не разбират дейността, фиксират се върху начина на подредба на класната стая или върху нещо, което някой е казал, носи и така изпускат уроците, които трябва да научат.

Смесената доминантност също възпрепятства четенето, разбирането и писането. Тези деца може и да знаят конкретни специфични правила при четенето, но когато трябва да ги приложат, те не могат да достъпят тази информация заради дезорганизацията в мозъка им.

Обръщането (бъркането на 6 и 9) е обичайно при децата със смесена доминантност. Това е често срещано при децата в детската градина и дори при някои първокласници, но при преминаването вече към втори клас, тези обръщания трябва да спрат да бъдат голям проблем.Ръкописното писане страда, тъй като координацията между ръката и очите е затруднена. Възприемането също страда, тъй като информацията, която тези деца складират в умовете си не бива организирана достатъчно добре, за да бъде набавена или възпроизведена при поискване. Тези деца може и да изглеждат умели и с двете ръце (но работата им обичайно е небрежна и с двете ръце), непохватни, дезорганизирани, губят често предмети, не могат да изпълняват задачи в едната половина на тялото с противоположната ръка и се представят зле на тестове.

 

Тестване за смесена доминантност

 

Тестването за смесена доминантност не е много сложно. За да тествате доминантното око на вашето дете, му дайте да гледа през нещо с едното око – като например микроскоп, калейдоскоп или навит лист хартия. Окото, което използват, за да гледат през предмета в повечето случаи е тяхното доминантно око. За да тествате техните крака, търкулнете топка централно към тях и ги накарайте да я ритнат обратно. Стига топката наистина да се е търкулнала точно по средата на тяхното тяло, те ще я ритнат с доминантния им крак.

За да тествате доминантното им ухо, гледайте към кое ухо се завъртат при наличието на звук, който е труден за разпознаване или им дайте телефон и проследете на кое ухо ще сложат слушалката. При ръцете е добре да се започне с наблюдение с коя ръка пишат. Обаче не пречи да се тества доминантността чрез хвърляне, хващане или друга двигателна активност, тъй като доминантността на ръцете може да се сменя при различните активности в случай на смесена доминантността, при която детето е насърчавано да използва ръката, различна от тази, която обичайно би използвало. Надеждата е, че доминантността ще се прояви от една и съща страна на всички крайници. Ако не стане така, не се притеснявайте. Има неща, които можете да направите, които може да помогнат.

 

Как да помогнете?

 

За да помогнете на тези деца да се справят с объркването, трябва да насърчите двете полукълба на мозъка да общуват и да си сътрудничат. Това може да стане чрез упражнения, в които работят заедно. Правилното пълзене насърчава това. За да го осигурите, уверете се, че дясната ръка се движи напред заедно с левия крак и лявата ръка с десния крак. Други дейности, които стимулират комуникацията, са всички, които изискват от вашето дете да използва ръката от едната си страна за въздействие върху другата страна на тялото. Например – пипане на коляното от едната страна с ръката от другата страна или игра с ленти, при която описват кръгове или осмици или пукане на мехури, докато стоят на място. Има толкова много дейности, които могат да помогнат, като няма да навреди до получите допълнителна помощ от специалист, особено ако тези симптоми са повлияли на успехите в училище.

Източник: ilslearningcorner.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Павлин Миланов