Знаете ли, че 10% от децата на възраст над 5 години могат да бъдат диагностицирани със здравословен ментален проблем? Проблемите с менталното здраве могат да засегнат всеки, но ако бъдат оставени без лечение, те могат да имат разрушително действие върху способността на децата да се учат, да растат и да се развиват.
Самотата и най-вече самотата в класната стая е един от проблемите, от които могат да страдат малчуганите в ежедневието си. В тази статия са описани няколко идеи, които ще помогнат на учителите да подкрепят децата, чувстващи самота в класната стая.
В наши дни е става все по-очевидно как влиянието на слабите социални връзки се отразява на здравето и благоденствието на хората. Затова създаването на подкрепяща среда за децата в училище е проблем, който не трябва да се пренебрегва. Започването на добри приятелства може да бъде основен фактор за подобряване на тяхното усещане за самите себе си, както и за да се уверим, че те не са самотни. Това е особено важно, тъй като децата прекарват повече време в училище, отколкото в която и да е друга социална среда.
Как да предотвратим самотата на децата в училище:
Насърчавайте децата да четат книги с приятелите си в класата стая
Четенето може да помогне на децата да осъзнаят изразяването, усещанията, мислите и емоциите. То също така им помага да развият своето въображение и креативност.
Окуражавайте учениците да четат книги с приятели в класната стая или дори да играят на социални вербални игри. Така ще ги поощрите да общуват и да изградят приятелства с техните връстници. Те могат да обсъждат какво са прочели заедно, могат да споделят мнение и да си задават въпроси. Това ще им помогне да се почувстват по-близки с другите деца в класа и да намерят нови приятели, с които да споделят сходни интереси. И ще попречи на самотата да се проявява в класната стая.
Окуражавайте децата да се включват в различни занимания в училище
Давайте им възможност да се включат в различните занимания. Можете да организирате и групи в обедните часове или в занималнята. Измислете разнообразни дейности, в които децата могат да участват – спорт, танци, изкуства и ръкоделие, а защо не и театър.
Децата няма да ви покажат дали се чувстват самотни, уплашени или без приятели. Винаги е важно да ги наблюдавате и да ги питате как се чувстват. Ако им предложите занимания след училище, това ще им даде възможност да се социализират с другите деца и да изградят приятелства. Така ще помогнете на децата да бъдат активни и да се уверят, че не се чувстват пренебрегнати.
Залепете сърце на стената на класната стая
Залепете сърце на стената в клас, за да покажете колко важно е менталното здраве, както и защо е важно. Знаете ли, че 1 от 6 деца може да страда от депресия? Детската депресия е истинска и може да засегне учениците, без значение на каква възраст са те.
Децата често са по-възприемчиви, отколкото си мислим. Те могат да забележат фини промени в поведението си или различни настроения или да се чувстват самите те тъжни или самотни.
Да разлепите сърца из училището също ще покаже, че ви е грижа за децата. Това ще им даде увереност, че не са сами и училището ги подкрепя.
Създавайте възможности за контакт в класната стая
Окуражавайте децата да работят заедно в класната стая като ги включвате в дейности като бинго игри, редене на мозайки или пъзели. Когато децата работят в групи, те научават повече и се чувстват по-свързани в клас. Вие можете да им помогнете като им предлагате да седят до приятелите си и им позволявате да обсъждат и споделят идеи.
Предложете им помощ и подкрепа
Уверете се, че всяко дете в училище има някой, който да го подкрепя извън училищните часове и е на разположение при нужда (например във времето след училище или в обедната почивка). Това значи да има някой, който да може да дава емоционална подкрепа, когато тя е необходима. Може да е просто някой, който да изслушва. Често на децата им е трудно да говорят за това какво се е случило или през какво преминават, но е важно да питате и да слушате.
Създайте система за подкрепа в класните стаи
Тази система ще помогне на децата да се справят по-добре със своите домашни, като например да им помагаме да разберат концепции, които и ме трудно да осмислят. Често може да е трудно за децата да са по-социални, особено в ранните години на тяхното детство. Затова е важно да разбирате менталното им здраве. То може да доведе до много фактори, които да накарат учениците да се изолират от приятелите си, а социалната изолация е един от честите фактори за проблеми.
Затова е важно да знаете какво е социалната изолация и да се уверите, че благоденствието на децата е основен приоритет по време на учебния процес.
И не забравяйте, че менталното здраве на учителите също е важно. Уверете се, че отделяте време, за да се чувствате и вие добре.
Източник:blog.hope-education.co.uk
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Елена Иванова
Photo credit: Freepik