
При толкова голям брой образователни и социални взаимодействия, които се осъществяват виртуално, вместо лично, все повече и повече родители си задават въпроса: ”Колко време пред екрана е прекалено много за моето дете?”.
Отговорът е по-многопластов и комплексен, отколкото можете да си представите. Според Налин Лай и Памела Харингтън, педиатри в Детската болница във Филаделфия, насоките за време пред екрана също се развиват, тъй като ролите, които екраните играят в нашето общество продължават да се увеличават – сега ги използваме за всичко, от разговори лице в лице с любимите си хора до четене на книги.
„Основният принцип е екранът да не замества родителското и социално взаимодействия с детето”, казва д-р Лай. Тя предупреждава, че прекомерното време пред различни устройства се асоциира с редица здравни проблеми, сред които депресия и затлъстяване, а може да има негативно влияние и върху съня на детето. Времето пред екрана може също така да повлияе неблагоприятно върху развитието на мозъка на малките деца.
„ Децата имат нужда от лични контакти с хората, които се грижат за тях, за да развият когнитивни, езикови, моторни, социални и емоционални умения”, изтъква тя.
Насоки за определяне на времето пред екрана
И така, колко време е правилно детето да прекарва пред екрана? Зависи от много фактори, включително възрастта му. Американската педиатрична асоциация предлага следните насоки:
- Ако детето е под 2-годишно: Времето пред екрана трябва да е много ограничено и то трябва да е пред екран, само когато възрастните активно участват в дейностите, свързани с екрана (Например видео чат с цялото семейство).
- Ако детето е между 2 и 5 години: Времето пред екрана трябва да е ограничено до не повече от един час на ден, като включва висококачествено съдържание (например интерактивни програми или дейности, без насилие, а образователни и позитивни). Всичките те трябва да се гледат или играят с родител.
- Ако детето е над 5 години: Трябва да разработите, индивидуален план за ограничение на времето пред екрана.
Следните съвети могат да ви бъдат от помощ:
- Създайте време и пространство без дигитални устройства – например в спалнята, един час преди лягане, при пресичане на улицата, докато се пишат домашните, в колата или по време на семейните хранения.
- Наблюдавайте дейностите на детето, свързани с екрана. Внимателно избирайте и планирайте какво да вижда то, за да сте сигурни, че не прекарва много време просто зяпайки. Сложете контроли на устройствата на детето и на профилите му в социалните мрежи, и станете „приятел” с него в социалните медии. Също така, обсъдете факта, че всяка публикация може да остане за постоянно в онлайн мрежата.
- Поставете ясно правила за социалните медии и използването на дигиталните устройства, така че детето да е наясно какво да очаква. Открито дискутирайте какво е безопасно и какво не е. Уведомете детето какви ще са последствията, ако не се спазва правилата.
- Може да използвате различни инструменти или приложения, за да създадете персонализиран план за онлайн време на вашето семейство.
Има ли детето пристрастряване към дигиталните устройства?
Пристрастяването към устройствата използва същите нервни пътища както зависимости като хазарт и наркотици. Дигиталните устройства и социалните медии ни дават възможност да получаваме незабавни „харесвания”, което увеличава нивата на допамин в мозъка, което от своя страна ни мотивира да повтаряме това поведение.
Ако детето ви използва времето пред екрана като емоционална опора или ако използването на екрана нарушава основни дейности като семейното хранене, това е знак, че то използва прекомерно своето устройство.
Други признаци на пристрастяване към дигиталните устройства включват обсебване на вниманието от устройството, безпокойство за батерията и достъпа до захранването ѝ, както и чести спорове за използването на устройството.
Здравословното използване на дигиталните устройства започва с вас
Устройствата могат да бъдат мощни инструменти за преподаване и обучение на децата, ако те са активно ангажирани т.е. ако се използват за развитие на техните умения или способности. Те могат да помогнат на по-големите деца при социалните взаимодействия – да им позволят да си сътрудничат по проекти, да им дадат достъп до ценни групи за подкрепа или да помогнат за насърчаване на физическите активност чрез използване на приложения за фитнес и тракери.
„Ако искате да сте сигурни, че детето използва устройствата си по здравословен начин, обърнете внимание как и кога вие самите ползвате дигиталните си устройства.”, казва д-р Харингтън.
„Децата имитират това, което техните родители правят. Демонстрирайте на детето си важността на поставянето на граници за времето пред екрана, като ограничите използването и на вашето лично устройство. Ако малчуганът ви вижда залепени за устройството си във времето, предназначено да сте заедно, той също ще започне да използва неговото”, казва тя.
“Решението да дадете дигитално устройство на вашето дете не бива да бъде взето само на база на неговата възраст,” казва д-р Лай. „Развитието и зрелостта са по-важни от всичко останало: Необходимо е детето да може да следва правила и да използва устройството правилно и отговорно. Вие може да помогнете като го напътствате, поставяте граници за времето пред екрана и давате пример за отговорно ползване на устройството, който детето да следва”.
Източник: https://www.chop.edu
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Айлин Халил
Photo credit: Freepik