Днес нашият специалист Маргарита Габровска разказва повече за ранната детска интервенция
Маргарита, какво всъщност представлява ранната детска интервенция?
Ранната детска интервенция представлява спектър от услуги и подкрепа, насочени към деца във възрастта 0-3 г. (в някои държави – 0-7 г.) с трудности в развитието или увреждания и техните семейства. В основата на философията на ранната детска интервенция стои разбирането, че колкото по-рано детето и неговото семейство бъдат подкрепени, толкова по-успешно ще бъдат преодоляни трудностите, пред които са изправени. Приблизително 75% от мозъчното развитие на човек се случва в първите три години от живота му, това е и причината този период да се смята за изключително ключов, особено когато става дума за ситуация, изискваща преодоляване на трудност в развитието или минимизиране на последиците от дадено увреждане върху качеството на живот и способностите на детето.
Какъв тип подкрепа и услуги включва тя?
- консултиране на семейства по въпроси на ранното детско развитие;
- даване на насоки за подкрепа на развитието на детето у дома и организиране на средата;
- качествена оценка на развитието на детето с фокус върху силните му страни и начините за развитието им в ежедневни ситуации;
- изготвяне на индивидуален план за семейството, съдържащ дейности, подкрепящи развитието на детето.
За кого е подходяща?
- за деца от раждането до третата година, при които са отчетени предпоставки за наличие на трудности в развитието или увреждане;
- за деца с неврологични, генетични, когнитивни и сензорни увреждания;
- за деца, при които в даден момент от ранното детство се наблюдава затруднение в някоя от сферите на развитие;
- за деца в предучилищна възраст, при които се отчитат трудности в усвояване на умения за училищна готовност, трудности в усвояването на социални умения и самостоятелност.
С какво ранната детска интервенция е по-различна от класическата терапевтична подкрепа?
Ранната детска интервенция предполага изключително активно коопериране между родителите и терапевтите. Семейството е мислено като най-добрия специалист за детето си, тъй като го познава най-добре и прекарва най-много време с него, именно този ресурс използва и ранната интервенция. При нея не говорим толкова за директна работа на терапевта с детето, както се случва в класическия случай. Подходът на ранната детска интервенция предполага родителите да бъдат обучени и овластени в това да подкрепят детето си, развивайки неговите умения в ежедневни ситуации. Децата учат много по-успешно чрез дейности, в които виждат непосредствен смисъл, каквито се срещат във всекидневието и значително по-трудно, особено в ранна възраст, пренасят “кабинетния” опит в живота си извън терапевтичния център.
Как протича една консултация?
Със семействата се провежда разговор относно аспектите от развитието на детето, които ги тревожат най-силно, обсъждат се конкретни ежедневни ситуации, подредбата на дома и други теми, засягащи всекидневието на семейството. Следващата стъпка е наблюдение и качествена оценка на уменията на детето с фокус върху силните му страни, интереси и тяхната подкрепа с цел стимулиране на цялостното му развитие. Следва изготвяне на индивидуален план, който се обсъжда и разписва съвместно със семейството, тъй като родителите са основните действащи лица в него, терапевтът по-скоро проследява, насочва и консултира процеса, подкрепяйки връзката между родителите и детето.
Какво представлява индивидуалният план за подкрепа на детето у дома?
Планът е с изключително практическа насоченост, най-често засяга дейности, адресиращи области на развитие, които се нуждаят от допълнителна подкрепа, както и планиране на следващите срещи за проследяване на напредъка и включване на нови или допълнителни дейности. Моделирането на средата в дома често има решаващо значение за напредъка на детето и като така, също е предмет на плана.
С каква честота се осъществяват консултациите по ранна детска интервенция?
Това е строго индивидуално и зависи от конкретната ситуация на детето и семейството. В някои случаи осъществяването на среща веднъж месечно е достатъчно, в други случаи се налага по-интензивна подкрепа в началото, която с течение на времето се разрежда.
За теб работата в Център за детско развитие “Малки чудеса” е?
Всекидневие, изпълнено с вълнуващи срещи и ценно знание за другия.