
Развитието на общата и фината моторика са основополагащи за цялостното израстване на детето. Благодарение на тях то се превръща в самостоятелен малък човек, готов да открива света.
- Обща моторика наричаме всички движения на големите групи мускули на тялото ( ръце, крака, торс и тн. )
- Фина моторика наричаме движенията на малките групи мускули като пръстите на ръцете и китките.
Всяко живо същество се движи – бебето се движи и играе още в корема на майката. Това е един от най –естествените процеси, който трябва да бъде насърчаван, а не възпрепятстван. За всеки родител е плашещо да види как пухкавото му и до скоро беззащитно бебе се опитва да се придвижва, изправя и достига всичко заобикалящо го. Инстинктът на възрастния е да пази и закриля, но спирайки естественото развитие и желание за движение на детето ние по-скоро пречим, отколкото помагаме.
Ето някои идеи, с които бихте били полезни на своето дете:
0 – 12 м.
Бебетата се учат всяка минута, използвайки всички възможни канали за набавяне на информация. Чрез докосване, опипване, мачкане на предмети с различни текстури и от различни материи, чрез доближаването и разглеждането им, чрез слушане на различни звуци. Дори чрез поставянето на предмети в устата. Не са ви нужни много и скъпи играчки. Достатъчни са няколко меки кубчета с различни цветове и от различни материи, 1 мека топка, 1-2 удобни за хващане дрънкалки и всичко, което се намира вкъщи. Това, с което се занимава възрастният винаги е по-интересно от която и да било играчка. Купите, лъжиците, някоя стара тенджера са най-любимото средство за игра, което колкото и просто да изглежда, развива координацията, моториката и др. Разбира се безопасността на детето е преди всичко. Оставете на достъпно място, в нисък шкаф предметите, които прецените, че не могат да навредят, а останалите приберете във високите рафтове.
До навършване на 1 год. Детето трябва да може да лази, да стига играчки, оставени на разстояние от него, да се изправя и да прави стъпки, държейки се за опора като маса, диван или друга мебел, да хваща предмети и да ги обследва.
12 – 24 м.
След навършване на първата година започва един изключително динамичен период, който е истинско изпитание за повечето родители. Малкото човече започва да ходи самостоятелно и заобикалящият го свят става все по-голям и достъпен. Достигането на всичко е като „лов за съкровища“. В този период малкият човек започва да изпитва възможностите си. Оставете го да опитва. Не го пренасяйте през стъпалата, които се опитва да изкатери. Бъдете до него, но нека се справя само. Удоволствието и гордостта, които ще видите, изписани на лицето му, когато се справи са неповторими. Когато детето постоянно е държано за ръка или носено, то трудно ще изгради нужните му моторни умения и самостоятелност. Ако всеки негов опит за покоряване на „нов връх“ е спиран с думите „Не можеш! Малък/малка си.“ то той просто ще повярва на това и ще се откаже. Предметите от бита стават все по-интересни и тук отново важи правилото, че затрупването с играчки, особено така наречените „интерактивни играчки“, е напълно излишно. В повечето случаи децата им обръщат внимание за кратко. А в голямата са част тези „умни“ играчки не развиват никакви умения у детето.
За тази възраст прекрасни играчки са:
- Рингове за нанизване;
- Чашки с различни размери, с които може да се направи кула;
- Кубчета;
- Конструктори с големи части;
- Различни топки;
- Игри с пластилин и кинетичен пясък;
- Драскане с тебешир, пастели, бои;
- Музикални играчки (барабан, ксилофон, маракаси)
- Играчки за бутане;
- Игри за пресипване (от чаша в чаша или от една купа в друга, с помощта на лъжица);
Много полезно е пеенето на лесни песни и римушки и онагледяването на думите с движения. Така се развива не само моториката, но и речевите умения. Четенето на книжки е препоръчително за всяка възраст. Говорете много със своето дете. На тази възраст речта се развива изключително динамично. Показвайте и назовавайте всеки предмет и действие. Дайте на детето да опипа предмета, опишете му го (цвят, форма, големина).
24 – 36 м.
Децата на тази възраст вече са с доста добре развита обща моторика. Те тичат, скачат, катерят се без особени затруднения. Речникът е все по-богат и любопитството към всичко расте. Започва да се подобрява координацията на движенията, а също така и фината моторика.
Подходящи занимания в тази възраст са:
- Колело за баланс;
- Тротинетка;
- Рязане с ножичка с тъп връх;
- Апликиране;
- Игри с конструктори с по-дребни части;
- Мозайки с по-едри елементи;
- Игри, свързани с обличане и събличане, откопчаване на копчета и ципове, отлепване на лепенки и тн.
- Игри за вгнездяване;
- Оцветяване на големи елементарни фигури (ябълка, топка и тн.);
- Игри за шиене с дървена игла;
- Отново пластилин и кинетичен пясък;
Не подценявайте ролята на играта в живота на детето! Тя е основното средство за опознаване на света, учи се да общува и изгражда навици. Играйте с вашето дете! Всяко нещо може да се превърне в огромно приключение, което да помогне за изграждането на много нови умения и в същото време да донесе много положителни емоции.
Автор: Татяна Митова, логопед към Семеен център за детско развитие „Малки чудеса“