
Закопчаването на копчетата на ризата може да се окаже голямо предизвикателство за децата. Това действие изисква добра визуална концентрация, координация между двете ръце и умение за планиране и последователност. Ако децата Ви не се справят с копчетата, ето няколко полезни съвета.
Започнете с откопчаването!
На първо място децата трябва да разберат как всъщност се използват копчетата и илиците. За да се научат да закопчават, те трябва да разберат как да приплъзнат копчето в илика. Откопчаването помага за усвояване на умения, които са нужни за закопчаването, като сила на ръцете и пръстите и билатерална координация (координация между двете ръце). Всъщност, когато детето овладее откопчаването, ще има желание да придобие нови умения и да се научи да закопчава копчетата.
Финалната стъпка.
Когато възрастният направи по-голямата част от стъпките и закопчае почти всички копчета, но остави последното за детето, то тогава и детето взима участие. То ще има честта да закопчае последното копче и така става човекът, който свършва работата. Доста мотивиращо, погледнато отстрани.
Назовавайте стъпките.
Това определено ще помогне за развитието на планирането на действията. Не се страхувайте да използвате и емоциите в стъпките на закопчаването на копчетата, например “Прибираме копчето в дома му”.
4 стъпки в откопчаването:
- Хвани копчето
- Намери илика
- Раздели се с копчето
- Плъзни навън.
И 5 стъпки в закопчаването:
- Хвани копчето
- Намери илика
- Плъзни вътре
- Хвани копчето
- Издърпай копчето
Важна е последователността.
Децата учат най-добре когато се забавляват. Използвайте играта и стъпките в предишната точка. Изграждането на това умение ще отнеме седмици, така че е бъдете търпеливи и не бързайте да прескачате стъпки.
„Хвани копчето!:
Помолете детето да хване копчето с пръстчетата на едната ръка. В зависимост от това на коя страна се намират копчетата зависи коя ръка ще се използва в дадения момент. Но, хващането и стискането на копчето е единственото нещо върху което трябва да се съсредоточи детето в този момент. Игра, подходяща за практикуване на това умение е “имитиране на СУПЕРМЕН” – детето е с разкопчана риза, инструктирайте го да си хване копчето с едната ръка, докато другата изправя напред и имитира движенията на Супермен. И нека играта започне!
„Намери илика!“
В тази стъпка детето се учи да открие илика с другата ръка и да я притисне с палеца. Това подобрява тактилното усещане и усещането за разпознаване на различни предмети със затворени очи. Направете си игра: откриване на илика и копчето; поставяне на палеца върху илика, хващане на бутончето с палеца и показалеца на другата ръка. Повтаряне на същата игра със затворени очи.
„Плъзни вътре!“
След като детето овладее позициониране на пръстчетата върху илика и копчето, е готово да плъзне вътре копчето. Кажете на детето да си представи, че копчето е змия, която се плъзга в дупката си в земята.
„Хвани копчето!“
Това е най-трудната стъпка и тогава наистина помагат по-големите копчета и по-големите илици. В тази стъпка детето трябва да хване копчето с другата ръка. Постарайте се през цялото време да му повтаряте “хвани копчето”, така че детето да разбере концепцията. Тази стъпка ще отнеме най-много време, подкрепяйте детето през цялото време, не му позволете да се ядосва, когато се провали.
„Издърпай копчето!“
След като детето овладее стъпката за хващането на копчето, то е почти на финала. Кажете на детето да си представи, че копчето е зайче, на което трябва да се помогне и да се издърпа от дупката, в която се намира.
„Използвайте игла и конец!“
Ще са ви нужни една стара тениска и големи копчета. С иглата и конеца зашийте големите копчета и направете големи илици. Колкото по-големи са копчетата, толкова по-лесно се усвяват уменията за откопчаване и закопчаване!
„Започнете от долния край на ризата!“
Определено е по-лесно на децата да наблюдават пръстчетата си докато закопчават. За да им е по-лесно самото наблюдение по-удачно е да започнат от долния край на ризата.
Игра “Аз съм копче”.
Игра, която може да научи детето на цялата концепция на закопчаването. Копчето влиза или излиза от илика, в зависимост дали за закопчава или откопчава. Това може да се свърже с влизането или излизането през вратата. Играта е елементарна, когато възрастния каже “закопчавам”, детето излиза през вратата, когато каже “откопчавам”, то влиза обратно през вратата.
Ако имате притеснения, свързани с фината моторика при детето си, не се колебайте да се свържете с нашия ерготерапевт. Можете да запазите час за консултация тук или на телефон 0887 545 446.