
Преходните години между детството и юношеството понякога са трудни както за децата, така и за техните родители. Децата започват да изучават общността и света и да развиват своя неповторима самоличност, различна от тази на родителите си.
Макар децата често да не го признават, родителите все още играят важна роля в живота на 10-13-годишните. Детето Ви се нуждае от вашата подкрепа, съвети, възпитание, както и от вашата способност да бъдете модел в социалните взаимодействия и при вземането на решения.
Хранене
До този момент повечето деца вече знаят кои храни са здравословни, затова поощрявайте ги сами да избират храната си.
- Дайте възможност на детето си да разгледа готварските книги у дома и да избере нови, здравословни рецепти, които семейството да опита. Той или тя може да направи списък с необходимите продукти и да дойде с Вас на пазар. Готвенето дава възможност на юношите да придобият организационни умения, да творят, да бъдат полезни на семейство и да изпитат радостта от споделянето на храна, която самите те са приготвили.
- Приготвяйте понякога закуски за вечеря, например палачинки или яйца, и обратно – пригответе такос или някоя „вечерна“ храна за закуска. За юношите е важно да знаят, че родителите им могат да бъдат гъвкави по отношение на установения ред.
- Продължете да бъдете добър модел за подражание, като подбирате здравословна храна и консумирате много плодове и зеленчуци. Юношите се нуждаят от минимум 1500 мг. калций дневно, затова ако прецените, вземете калций като добавка (но преди да го направите, задължително се посъветвайте с педиатъра на детето).
- Юношите растат бързо и се нуждаят от калций, за да растат костите им здрави.Добре е всички членове на семейството да намалят консумацията на пържени, мазни и вредни храни. Вие сте тези, които подготвят списъка с покупките, затова избирайте внимателно. Не купувайте газирани напитки, чипсове, бонбони, бисквити и кексчета. Вместо това пазарувайте здравословно – пресни плодове, пуканки, гевречета, кашкавал, крекери, стафиди, ядки, моркови, кисело мляко и сушени плодове.
Цялото семейство на вечеря
Една от най-чудесните семейни традиции е сядането заедно на масата. Препоръчваме на семействата най-вече да вечерят заедно. Семейната вечеря дава възможност на семейството да се събере и да сподели събитията от деня. Използвайте това време за забавления, споделяне, разговори за случки, чувства и емоции, за обсъждане на проблеми. Това обаче не е подходящо време за разговори за дисциплина. Храненето със семейството трябва да е приятно занимание. Можете да спрете телевизора по време на вечеря и да посветите времето на разговори.
Изследванията сочат, че юношите, които се хранят заедно със семействата си, по-рядко демонстрират рисково поведение.
Грижа за зъбите
Детето Ви трябва да продължи да посещава зъболекаря редовно и да мие зъбите си поне два пъти дневно с паста, която съдържа флуор.
Пубертет и полово възпитание
Повечето родители и техните юноши са съгласни, че половото възпитание трябва да се случва у дома. Същевременно, една трета от юношите споделят, че не са провеждали ползотворен разговор на тема полово възпитание с родителите си. В годините на прогимназиалния етап е важно да създадете връзка със своето дете и да обсъдите тези въпроси.
По време на пубертета, мъжкото и женското тяло преминават от детството към зрелостта и развиват способността да се размножават. Половото съзряване обикновено започва между 9 и 13 г. при момичетата и 10 и 14 г. при момчетата. И момчетата и момичетата наддават на тегло и порастват на височина по време на пубертета. Произвеждат се хормони, които водят до промени в тялото.
В периода преди тийнейджърските години, децата често се измъчват от много въпроси и тревоги, свързани с пубертета – дали телата им са нормални и какви промени да очакват. В тази възраст те преживяват и емоционални промени, настроението им често се променя от силно вълнение в тъга, без самите те да могат да обяснят защо.
Училище
Преходът към прогимназиалния етап или гимназията е, често, труден. Учениците трябва да свикнат с новото училище и да се научат да сменят класни стаи няколко пъти дневно. Вашето 10-13-годишно дете ще се срещне и с различни учители, всеки от които има собствени правила. Затова, като прогимназиален ученик, то ще трябва да бъде едновременно по-организирано и по-гъвкаво, отколкото в основното училище.
Преди да навлязат в юношеската възраст, децата би трябвало вече да могат с лекота да четат вестници и списания и да разбират написаното. Би трябвало да могат да решават задачи по математика с умножение, деление и дроби. Ако имате някакви тревоги относно академичните способности на Вашето дете, най-добре е да се срещнете с училищния съветник, директор, педиатър или терапевт.
Тормоз
Тормозът може да се увеличи в прогимназиалния етап и, за съжаление, може да се превърне в сериозен проблем. Този тормоз може да бъде емоционален или физически, като често емоционалният е далеч по-опасен. Учениците са изложени на емоционален тормоз дори в интернет пространството – в различни сайтове и чатове.
Моля, говорете с детето си често, за да сте спокойни, че се чувства безопасно в училище. Днес има много информация за децата, преживяващи тормоз, затова ако имате такива опасения, говорете с училищния съветник, директор, педиатър или терапевт на детето си.
Домашни
В прогимназиалния етап учениците би трябвало да се справят сами с домашните работи. Би трябвало да могат да си водят списък с домашните задания и да се справят самостоятелно със задачите.
Учениците в прогимназията често имат нужда от помощ, за да усвоят необходимите организационни умения. Отделете време и сядайте редовно със своето 10-13-годишно дете, за да обсъждате домашните. Покажете му как да си води списък със задачите и необходимите пособия, и как да си планира времето за изпълнение на домашните.
Телевизия, компютри и медии
Повечето прогимназиални ученици са постоянно изложени на различни медии. За съжаление, времето, прекарано в (социалните) медии често е свързано с:
- Достъп до насилие и неподходящи сексуални послания;
- По-малко време за домашни работи;
- По-малко време за активни занимания, четене, любопитстване, творене или просто мечтаене;
- Промени в поведението, като например агресивност, намалена трудоспособност и хиперактивност;
- Увеличаване на теглото, тъй като децата, които прекарват повече време пред компютъра или телевизора, са по-малко активни физически.
Съветваме родителите да контролират достъпа до медии. Ето и някои съвети и информация:
- Ограничете „екранното време“ (телевизия, компютър, видеоклипове) до един час на ден или по-малко.
- Не забравяйте, че телевизията и рекламите учат децата Ви на ценности. Родителите трябва да гледат заедно с 10-13-годишните си деца и да обсъждат тези ценности, за да научат децата си да поставят под въпрос посланията на програмите и рекламите.
- Не позволявайте на детето си да има телевизор или компютър в стаята си, тъй като това ще затрудни контрола върху гледаните програми и използването на интернет. Поставете телевизорите и компютрите в някое централно помещение, където можете да виждате какво прави детето.
- Следете интернет сайтовете и имейлите. Напомняйте на детето си да не споделя никога лична информация в интернет.
- Наблюдавайте каква музика слуша детето, какви списания и книги чете.
- Ограчинете използването на мобилния телефон и не забравяйте, че много компании изпращат неподходящи материали на мобилните телефони, без предупреждение или интерес от страна на потребителя.
Изследванията потвърждават, че юношите са по-рядко изложени на рисково поведение, ако родителите им участват активно в живота им и ги съветват как да използват медиите.
Домашни задължения
Юношите трябва да започнат да опознават истинския свят и поемането на част от домашните задължения е полезно, именно защото ги подготвя за живота извън дома. Помогнете на вашето 10-13 годишно дете да се научи да пуска пералнята, да готви, да почиства дома, да коси ливадата и да се грижи за домашния любимец. Направете списък със задачите, които детето трябва да изпълнява през деня и седмицата. Децата, които помагат повече с домашните задължения, се чувстват по-свързани със семейството и имат по-добри оценки в училище.
Спорт и движение
Движението е изключително важно за децата на възраст 10-13 години. Телата им се нуждаят от физическа активност, не само, защото растат, а защото движението помага на юношите да бъдат здрави и емоционално. Спортуващите юноши имат по-добра самооценка и по-висок успех в училище. Децата на възраст 10-13 години научават от отборните спортове правилата на “истинския свят”, как да се справят със съперниците си, как да печелят и губят и как да полагат усилия, за да постигнат дадена цел.
Ценности
Децата се учат от Вас всеки ден. Вие сте най-добрият им учител. Наблюдавайки Ви, те се учат как да говорят с околните, как да се отнасят с тях, как да общуват със семейството, как да работят, как да решават проблеми и как да се справят с емоциите си. Учат се какво е ценно за Вас и какво не.
Самооценка
Самооценката при децата на възраст 10-13 години се базира на външни фактори, като външен вид, пари (например марката на дрехите, които носят) и брой приятели. Те често страдат от ниско самочувствие, защото телата им започват да се променят и имат кожни проблеми. Според изследвания, почти 80% от юношите не се харесват.
Децата на възраст 10-13 години имат нужда от постоянната подкрепа на родителите си. Те трябва да знаят, че ги цените, че подкрепяте добрите им решения и че обичате да прекарвате време с приятелите им. Нека вашето дете чуе как казвате пред приятелите му колко сте възхитени от доброто решение, което е взело неотдавна или от негово постижение. Всяко дете на възраст 10-13 години трябва да знае, че в него има нещо специално – някакво умение, хоби или област на познание, което му позволява да изпъкне пред другите. Ако детето Ви няма някакви специални интереси, хоби или умение, насочете го към нещо.
Пари
Отпускането на джобни пари е чудесен начин да научите детето си как да борави с пари. Някои семейства дават джобни пари на децата си, без да ги обвързват с домашните задължения, тъй като смятат, че децата трябва да виждат как работата на родителите е полезна за всички членове на семейството. Други семействат смятат, че децата трябва да се научат да печелят парите си с работа и дават на децата си джобни, след като свършат домашните си задължения. Трети семейства съчетават двата подхода – дават на децата си малко джобни, плюс допълнителни пари за допълнително свършена работа.Най-важното е родителите да покажат на децата си как да боравят с парите – как да ги пестят, как да плащат за дребни покупки в магазина и как да купуват подаръци за другите. В тази възраст можете да увеличите джобните на детето си, но да поискате от него да си отдели бюджет за неща, които да купува със собствените си джобни.
Вземане на решения
Добре е да осигурите на детето си възможността да започне да взима решения и да изживява последиците – и положителни, и отрицателни – от тях. Детето може да взима редица решения, ако сметнете за удачно, например:
- В какви допълнителни дейности да участва;
- Кой ресторант да посети;
- Какво да прави семейството през уикенда;
- Кои приятели да си покани у дома;
- Как да харчи парите си;
- Какви дрехи да носи;
- Как да разпредели времето за домашните си работи.
Покажете на детето си как да обмисли въпроса, преди да вземе решение, като:
- Очертае възможностите;
- Обмисли всички възможни варианти;
- Обмисли преимуществата и недостатъците на всеки вариант;
- Избере най-добрия вариант;
- Накрая, обсъдете въпроса още веднъж, след като сте видели резултата – решете дали изборът е бил удачен и какво можете да промените следващия път.
Други ценности
Какви други ценности искате да възпитате у детето си?
Планиране на времето
- Помогнете на детето си да направи седмична схема на домашните задължения или задачи, на книгите, които трябва да прочете и прочие.
- Постарайте се ежедневието на детето Ви да не е твърде заето. Децата се нуждаят и от време за почивка, мислене и мечти.
Приятелства
- Поговорете си какви качества, трябва да притежава един приятел.
- Поощрявайте детето си да кани приятели вкъщи. Така ще познавате приятелите на детето си и ще знаете какво децата правят заедно.
Приемане на неуспехите
- Признавайте грешките си пред децата.
- Разкажете им как се чувствате, но не забравяйте да кажете, че можете да опитате отново и можете да научите нещо от грешките си.
Чувства
Чувствата не се делят на добри и лоши – те са просто чувства. Поведението може да бъде правилно или неправилно, добро или лошо. Помогнете на детето си да разбере разликата. Например: „Виждам, че си много ядосан, но не бива да риташ брат си.“
Религия
Някои семейства избират храма, който да посещават, спрямо другите семейства, споделящи същите ценности, семейства, които биха могли да им окажат подкрепа.
Социален натиск
- Изкажете ясно ценностите на Вашето семейство.
- Не забравяйте, че действията Ви трябва да отговарят на думите Ви.
- Поговорете за социалния натиск, който идва от обществото, медиите и приятелите.
- Говорете за начините, по които човек може да устои на този натиск, изкажете дори думичките, които детето може да използва. Например: „Нямам нужда от наркотици, за да се чувствам щастлив“.
- Изиграйте възможните сценарии по роли.
- Нека Вашето дете знае, че за Вас най-важна е неговата или нейната безопасност.
- Дайте причини за вземането на добри, здравословни решения.
Наркотици и алкохол
Много по-лесно и препоръчително е да обсъдите семейните ценности на тема алкохол и наркотици в прогимназиалните години. Вашето дете Ви слуша и е по-вероятно да последва семейните ценности.
Важно е да знаете, че според проучванията колкото по-рано юношите започнат да използват наркотици, алкохол и цигари, толкова по-голяма е вероятността да се пристрастят.
Общуване
Това е чудесен момент да развиете уменията за общуване с детето си. Ето и някои полезни насоки:
- Формулирайте ясно очакванията си, за да избегнете недоразумения.
- Бъдете на разположение, бъдете отзивчиви и готови да изслушате.
- Взимайте активно участие в живота на своето 10-13 годишно дете – и в училище, и с приятелите.
- Колкото повече време прекарвате заедно, толкова по-лесно ще общувате. Можете да организирате пътуване за уикенда със своето дете и да поговорите за наближаващите физически и емоционални промени, за семейните ценности и очаквания, и разбира се да се позабавлявате заедно.
Безопасност
Ето и някои насоки във връзка с безопасността:
- Преговорете си правилата за безопасност при карането на колело, напомнете на детето си, че винаги трябва да кара колело с каска.
- Прегледайте семейните правила за действие в случай на земетресение или пожар. Направете планове какво да направите, ако семейството се окаже разделено в случай на бедствие.
- Напомнете на детето си винаги да Ви казва, ако някой го докосва по неуместен начин.
Информацията е публикувана с образователна цел и не замества съветите на Вашия личен лекар. Съветваме Ви да се обърнете към лекаря си, ако имате някакви въпроси или тревоги.
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Маргарита Тенева
Източник: https://www.ucsfbenioffchildrens.org