
- Понякога децата са критични към себе си.
- Децата, които се изказват негативо относно личността си, доста често таят гняв или безпокойство, породени от конкретна ситуация – дори коментарите да ви се струват неясни.
- Наблюдавайте внимателно поведението на детето и му задавайте въпроси, за да разберете какво се случва.
„Аз съм глупав.“
„Никой не ме харесва.“
„Не се справям в училище.“
Може да бъде много болезнено да чуете от дете да говори зле за себе си. Но какво означава това? Има ли нещо притеснително? Как бихте могли да реагирате?
Постарайте се да разберете защото детето говори така.
Негативната самооценка: Какво е присъщо за децата?
Повечето деца, та дори и възрастни, си поставят ниска оценка в дадени случаи. Понякога искат да изпуснат напрежението като се пошегуват на свой гръб. Ако това е изолиран случай – няма за какво да се тревожите.
От друга страна, обаче, има деца, които непрестанно говорят зле за себе си. Това, от своя страна, може да доведе до ниско самочувствие, липса на увереност и избягване на нови дейности и преживявания.
Защо децата биха говорили така по свой адрес?
Често, децата допускат лошите случки и разочарованията да заемат място във всички сфери на живота им. Това е присъщо за малките деца, които все още на са придобили умението да се справят с трудностите.
Простичък пример можем да дадем с математическото действие – изваждане. Ако детето не се справи с конкретна задача, е много вероятно да чуете „Не съм добър по математика.“ Това може да се случи, въпреки факта, че детето тепърва се учи да изважда.
Сходна е ситуацията при юношите и тийнейджърите. Дори да се смята, че по-големите деца са емоционално израснали, върху тях пада повече напрежение и от училищната, и от приятелската среда. Дори най-малкият неуспех и коментар могат да предизвикат усещане, че е настъпил краят на света.
Децата, които са жертви на тормоз, обикновено си дават негативна оценка. Същото се отнася и за тези, които трудно правят разлика между тормоз и закачка, която понякога приятелите използват, за да се пошегуват.
В други случаи, дори градивната критика може да доведе до това състояние. Понякога децата реагират емоционално на такива забележки, особено ако засягат факта, че въпреки старанието им в дадена сфера, те не отбелязват напредък.
Когато негативизмът сочи към нещо друго
Когато децата непрекъснато се самокритикуват, обърнете внимание кога точно се случва това. Вариантите са да са стресирани, ядосани или притеснени за нещо, с което се борят.
Откривайки причните, ще ви бъде по-лесно да им помогнете.
Има ли модели, по които да разберете как да помогнете?
Понякога е ясно. Ако детето ви каже „Аз съм глупав“, докато се опитва да реши домашното си по математика, то това сочи, че проблемът се корени в математиката или домашните като цяло. Вероятно детето среща трудности да се концентрира или не може да реши задачите.
Друг път е трудно да се определи от какво е породено това отношение на детето. Ако говори за себе си по този начин, след края на учебния ден, то вероятно проблемът е свързан с училището или думите на някой, които са го засегнали.Водете си бележки за всичко, което чувате и виждате. Задавайте въпроси на детето. Може да не отговори веднага, но е важно да започнете разговор.
Ето и някои въпроси, които можете да зададете:
- „Любопитно ми е какво те кара да говориш така за себе си?“
- „Случи ли се нещо в училище, което те кара да се чувстваш зле?“
- „Някой, когото познаваш, чувства ли се по сходен начин?“
- „Какво трябва да се промени в тази ситуация, за да се почувстваш по-добре?“
Обикновено първата ни реакция, когато чуем дете да използва негативни коментари за себе си, е да изстреляме отговор, противоположен на твърдението му. Ако детето ви каже „Аз съм глупав“, ще ви се прииска да му отговорите „Не си. Ти си умен.“
Но това не помага да разберете какво се случва.
Похвалата е важна. Но се уверете, че тя е откровена и конкретна и че признавате старанието на детето. Точно този вид похвала изгражда високата самооценка.
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Кристияна Киркорян
Източник: https://www.understood.org