Внимание: деца с лошо поведение. Как да помогнем на децата да се справят с трудни ситуации

Внимание: деца с лошо поведение. Как да помогнем на децата да се справят с трудни ситуации

Детската площадка не е непознато място за мен. Преди да започнат предучилищно обучение, там дъщерите ми създаваха първите си приятелства, учеха се да споделят и укрепваха физически и емоционално. Те предизвикваха себе си да се катерят по-нависоко, да тичат по-бързо и да се засилват с люлката все по-силно.

Това е и мястото, където научих много за себе си като родител. В началото бях родител – тип „хеликоптер“ – винаги в непосредствена близост и готова да се притече веднага на помощ. С времето се научих да давам на дъщерите си повече пространство, за да могат да развият своето собствено себеусещане и да развият умения да се справят сами с трудни ситуации.

Това, от което винаги съм се страхувала, но на което никога не съм била пряк свидетел, е дете, или в този случай група деца, които да се държат лошо с моето дете.

Голямата ми дъщеря, която е доста социална, обича да играе с по-големи момичета. В този конкретен ден тя беше развълнувана да види група момичета да си играят заедно, и изтича да се присъедини към забавлението. Те не само че не искаха да играят с нея, но и открито започнаха да ѝ се подиграват, като я сочеха с пръст и й се смееха. След това тичаха от едно място за игра към друго, за да се отдалечат от нея. Дъщеря ми не е свикнала с такова поведение, затова отначало продължаваше да ги следва, очаквайки да се включи. Скоро ѝ стана ясно, че те се забавляват, като ѝ се подиграват.

Това много ме натъжи, но също толкова и ме ядоса. Вътре в мен исках да отида при тези момичета и да им обясня как стоят нещата, но вместо това аз се въздържах и започнах трескаво да обмислям какво да направя. След този неуспех дъщеря ми остави момичетата и отиде на съседната детска площадка.

И тогава се появи ангел под формата на момиченце от първи клас, което много искаше да си играе. На дъщеря ми ѝ трябваше малко време да се съвземе, но след това бързо се впусна в играта. По-късно двете компании се срещнаха и децата, които преди не искаха да общуват с дъщеря ми, сега я поканиха да дойде при тях. С изненада чух как тя учтиво отказва, след което радостно препуска в обратна посока. Този момент ме накара да открия, че ако им се даде възможност, децата ни са много способни сами да разрешават конфликти, дори и в ранна възраст. Въпреки това аз разбрах, че ако не се беше получило толкова добре, аз нямах необходимите инструменти, за да ѝ помогна ефективно да премине през тази ситуация.

Ето и някои полезни тактики за подпомагане на децата да се справят с лошото отношение:

  • Изправи се и действай смело: Кажете им на висок глас „Престанете“ или „Спрете това!“ и се отдалечете.
  • Игнорирай човека: Игнорирането на дадения човек и поведението му означава, че те няма да получат реакцията, която търсят, и е по-вероятно поведението да спре.
  • Стой при приятелите: Изолираните деца могат да се превърнат в лесна мишена. Компанията носи на детето сигурност. Ако то няма много приятели, опитайте се да му помогнете да намери такива чрез нови срещи за игра или други дейности.
  • Кажете на възрастните: Разкажете на другите възрастни какво се случва. Ако няма родители, потърсете учител или друг възрастен, на когото имате доверие.

Лицата, полагащи грижи за децата, трябва да са наясно, че лошото отношение често е различно при момчетата и момичетата. При момчетата то обикновено е по-директно, физическо или вербално. Момичетата обаче са склонни да говорят клюки или да изключват детето от социални дейности. Ако детето ви е обект на такова лошо отношение, важно е да сте съпричастни с него и да му предложите емоционална подкрепа.

Проявата на близост, физическа или словесна, помага на децата да се чувстват сигурни и обичани, и им напомня, че не са сами. Вместо да се намесвате, опитайте се да дадете на детето си инструменти, които ще са му полезни, за да разреши конфликта самостоятелно. Ако родителите придобият навика да водят битките на децата си вместо тях, те могат неволно да предадат посланието, че не смятат, че те са способни да се справят със ситуациите сами. Чрез такива ситуации децата се научават да общуват ефективно и да разрешават сблъсъци. Това спомага за развитието на положително самочувствие и социални умения, които ще им бъдат в помощ след това през целия им живот.

Източник: https://medium.com
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Пламен Кондев