Защо преминаването на средната линия е ключът към физическото и емоционално развитие на вашето дете

Защо преминаването на средната линия е ключът към физическото и емоционално развитие на вашето дете

Мозъкът е невероятен орган. С тегло около 1.3 килограма, мозъкът има над 100 милиарда неврони, които са способни да прехвърлят информация със скорост до 250 mph!
Нашите мозъци са също много сложни с много различни части, изпълняващи всякакви важни дейности.

Лявата страна на мозъка (логически мозък) контролира дясната страна на тялото и е отговорен за задачи като говорене, писане, математика/смятане, наука, анализиране, обективност и използване на разсъждения/разсъждаване.

Дясната страна на мозъка (известен още като емоционален мозък) контролира лявата страна на тялото и е отговорна за креативността, въображението, интуицията, музиката, изкуството и субективността.

Ние също имаме части от мозъка ни, отговорни за интуицията и оцеляването (атака или заплаха за оцеляването), взаимоотношения и връзка, памет, морал, и разбира се управление на различните „задачи“ на тялото като сърдечната честота, регулирае на температура, хормони, и други.

И така, как всичко това е свързано с физическото и емоционално развитие на вашето дете? Радвам се, че попитахте (използвайки лявата страна на мозъка си)!

Повечето предизвикателни поведения, пред които сме изправени с децата си (всичко от затруднение при слушане, избухвания и емоционални изблици, проблеми в училище, агресия и др.) са признаци, че нашите деца страдат от нещо, наречено разпадане.

С други думи? Различните части на мозъка им не работят заедно! Те са несинхронизирани, не „комуникират“ помежду си и имат една област, доминираща над останалата.

Ключът към това да помогнем на децата ни да бъдат по-спокойни, по-щастливи и функциониращи по най-добрия начин е като целият им мозък работи заедно. Един от най-добрите начини да направим това е с преминаване на средната линия.

Какво е преминаване на средната линия?
Преминаването на средната линия се случва, когато кръстосаме една част от тялото си с противоположната страна. Това може да се постигне когато с дясната ръка се връзват връзките на лявата обувка, преминаване/кръстосване на единия крак над другия, или дори четене на книга, когато очите ни отиват от лявата страна на страницата надясно.

Гледайки го от гледна точка на мозъка, преминаване на средната линия изисква дясната и лявата страна (полукълба) на мозъка да комуникират през дебел слой нервни влакна, наречена corpus callosum (твърдо тяло).

Колкото повече тези две страни си взаимодействат, толкова по-силна става тази връзка, и толкова по-лесно е развиващият се мозък да обработва информация, да изпълнява задачи, да управлява емоциите и да регулира дейности като дишане, плач, езикови умения, говор и физическа активност.

При проучване в Държавния университет във Флорида открили, че лявата и дясната страна на мозъка на Алберт Айнщайн са необичайно добре свързани в сравнение със средностатистическия човек. Смята се, че добре свързаният corpus callosum (твърдо тяло) на Алберт Айнщайн има основен принос за неговото великолепие.

Защо преминаването на Средната линия е важно?

Развитие на мозъка
Преминаването на средната линия е важно на ниво мозък и на физическо ниво.

Напълно нормално е бебетата и малките деца да бъдат с доминиращо дясно полукълбо. Те са силно мотивирани/ изцяло водени от емоции, действат и реагират на момента и са напълно водени от чувствата си. От около 3-годишна възраст виждаме някои разсъждения да се зараждат с повече въпроси като „защо“ и „как“.

Проблемът се случва, когато лявото и дясното полукълбо не се „научат да общуват“ заедно. Много мозъчно базирани разстройства, включително психични разстройства, аутизъм, ADHD (хиперкинетично разстройство с нарушение на вниманието), шизоидно разстройство на личността, и други често се базират на дезинтеграция/ разпадане на дясно и ляво полукълбо (или понякога горно и долно полукълбо).

Когато една част от мозъка е недоразвита, тя не може да комуникира много добре с останалата част на мозъка. Някои от областите, които биват засегнати от тази лоша комуникация в мозъка включват концентрация, умения за мислене, поведенчески умения, физическо движение, храносмилане и дори имунната функция.

Физическо развитие
На физическо ниво, преминаването на средната линия е важно умение за развитие за всички видове задачи като четене, писане, обличане, практикуване на спорт, свирене на музикални инструменти, самостоятелно хранене, каране на колело, и много други!

Преминаването на средната линия се случва първо, когато бебетата развиват умения за двустранна координация (като използват двете страни на тялото по едно и също време). Развитието на основните етапи като преобръщане, пълзене и изправяне, изискват комуникация и интеграция на дясната и лявата страна на мозъка.

Много е важно бебетата да се научат да пълзят. От гледна точка на мозъка, за бебето е много по-полезно да се научи да пълзи, отколкото направо да проходи.
Всеки път, когато бебето пресече средната линия, в мозъка на бебето се изграждат нови връзки. Тези връзки са от съществено значение за развитие на общата моторика (достигане на противоположни части тялото чрез кръстосване) и фината моторика (използване на очите, за да се чете отляво надясно).

Друг важен фактор е доминирането на ръцете. Когато детето пресича средната линия с доминиращата си ръка, тя получава многократна практика, развиваща силна фина моторика.

Ако средната линия не се пресича двете ръце получават подобна/еднаква практика с нововъзникващите умения и може да е трудно да се определи истинската доминираща ръка. Това може да доведе до проблеми с писането с химикал, използване на ножица, умения за хранене и още други в по-късен етап от живота.

Трудностите при преминаване на средната линия могат също да повлияят на способността за визуално проследяване на движещ се обект от едната страна на друга, проследяване на думи в книга от ляво на дясно или да се обработват множество визуални стимули, което е необходимо при шофирането.

Признаци, че едно дете може да има проблеми с преминаването на средната линия:

  • Пропускане на етапа на пълзене и преминаване направо към ходене/ прохождане
  • Смяна на ръцете по средата на задача като писане, оцветяване, рисуване или рязане
  • Проблем при задържане или използване на молив
  • Липса на доминираща ръка
  • Лош почерк (нечетлив почерк, завъртане на хартията, за да се избегне преминаването на средната линия, невъзможност за диагонални или хоризонтални линии)
  • Използване на лявата ръка за дейности от лявата страна на тялото и дясната ръка за дейности от дясната страна на тялото
  • Завъртане на торса в противоположна посока при пресичане/кръстосване на тялото (предотвратяване на преминаването през средната линия)
  • Лоша координация при хващане на топка и много други умения, необходими за спортни дейности
  • Ходене като робот (нормалното ходене включва люлеене на дясната ръка, когато левият крак се движи и обратно)
  • Затруднено визуално проследяване на обект от едната страна на тялото до другата, като например текста от ляво на дясно при четене
  • Проблеми при извършване на дейности за самообслужване ( закопчаване, миене на зъби и разресване на коса, обуване на чорапи и обувки)
  • Проблеми с координацията на горната и долната част на тялото (каране на велосипед, скокове на звезда/ jumping jacks)
  • Липса на емоционално регулиране (предразположение към агресия, избухване, истерия, тревожност по-често от другите деца)

Дейности, които помагат на детето да се научи да прекосява средната линия:

  • Изкуство и занаяти (оцветяване, рисуване, резбоване, рязане, поставяне, сгъване)
  • Изучаване на музикален инструмент, който ангажира двете ръце (пиано, цигулка или китара)
  • Плуване
  • Бойни изкуства
  • Играене на игри като „Туистър“ или „Саймън каза“
  • Маршируване като играчки-войници
  • Разтягане и достигане (карайте детето да стигне толкова високо, колкото може с дясната си ръка и след това да докосне толкова ниско, колкото може, в близост до пръстите от лявата страна)
  • Йога
  • Танцуване
  • Панделки и ленти (с които да се правят кръгове и форми)
  • Игра на дама
  • Движение като животни (пълзене като раци, ходене като мечка, скачане като зайче, стоене като фламинго)
  • Нарисувайте (фигурата на) осмица на земята (с помощта на креда/ тебешир) или върху черна дъска (практиката върху вертикални повърхности добавя друг аспект)
  • Упражнения с ципове, копчета, връзки за обувки, тик-так копчета
  • *Пълзене (насърчавайте вашето бебе да пълзи, като слезете на пода и имитирате движенията, премествайки ръцете и краката им чрез движенията за тях и поставяйки играчките извън обсега, за да ги стигнат).

*За деца, които са прескочили пълзенето, да се „върнат“ и да практикуват да пълзят с правилната координация на дясно и ляво, може да бъде изключително важно.

Информацията в тази статия не е предназначена за диагностициране или лечение на проблеми с преминаването на средната линия. Ако имате притеснения относно вашето дете, моля, обърнете се към лекар или професионален терапевт, който може да ви помогне при оценката и лечението на вашето дете.

Източник: https://holfamily.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Силвана Спасова