Ако обикновено намирате храненето на детето ви за натоварващо, това може да ви се стори много трудно. Все пак, това време може да ви предостави много възможности да развиете речевите и езиковите умения на детето ви.
Основен речник: Най-лесно е да назовете храните, които ядете или да видите дали детето може да запомни имената им. Ако се окаже, че у дома ядете сравнително еднакви неща, можете да започнете да назовавате и храните в магазина. Там можете да намерите много интересни плодове и зеленчуци, които обикновено не консумирате у дома.
Прилагателни: Като допълнение към предишната точка, можете да опишете какви са цветът и размерите на нещата, които ядете. Ако детето ви е по-голямо, можете да го накарате да си помисли какви прилагателни може да се използват за цвета и вкуса на храната. Това хрупкав морков ли е или вкусна гъба?
Глаголи: С тях можете да започнете докато приготвяте храната. Дали се реже, бели или бърка? По-голямо дете може да бъде помолено да се сети за по-сложни глаголи – дали храната се разделя, пасира или смесва? След като започнете да се храните можете да говорите за пиене, дъвчене или хрупане. Ще откриете колко много глаголи съществуват, свързани с храната.
Категории – Категория е по-голяма група, към която принадлежи един предмет. Например: морковът е зеленчук, а пържолата е месо. Внимавайте с плодовете и зеленчуците, защото те могат да бъдат изключително объркващи, ако искате да бъдете точни (научно погледнато доматите са плод, а не зеленчук). Хубавото е, че така можете да започнете интересни разговори с вашето дете.
Какво обича детето и какво не: Това може би не е тема, която да представите на на по-малките деца, защото те може да си наумят че не обичат нищо. Но е добра идея, да им кажем какво обичаме или не обичаме ние и да им обясним защо. На тях харесват ли им вкуса и консистенцията на определена храна? Ами миризмата? Добре е, да може да се изразява мнение и да се разбере, че не е задължително всички да харесват еднакви неща.
Инструкции – Дори малките деца могат да помогнат с приготвянето на храната и всичко останало. Можете да започнете с лесни за изпълнение неща, като “Моля, покажи ми къде е масата” и да стигнете до сложни инструкции като “Моля те, приготви достатъчно ножове и вилици за всички, сложи масата и извади сосовете от шкафа.” Просто не забравяйте да давате на детето си подходящи за него задача.
Социални умения: Изключете телевизора. Оставете телефоните. Говорете помежду си и открийте как вървят нещата при всички. Можете да помогнете да детето със задаването и отговарянето на въпроси, културното хранене и следенето на разговори.
Говорни звукове: Може да ви се наложи да помислите за тази стъпка предварително, но вероятно ще успеете да намерите думи със звукове, които детето ви има нужда да упражнява!
Източник: https://speechbloguk.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Петя Ковачева