Всекидневни занимания, подкрепящи езиково-говорното развитие: времето за хранене

Всекидневни занимания, подкрепящи езиково-говорното развитие: времето за хранене

Ако обикновено намирате храненето на детето ви за натоварващо, това може да ви се стори много трудно. Все пак, това време може да ви предостави много възможности да развиете речевите и езиковите умения на детето ви.

Основен речник: Най-лесно е да назовете храните, които ядете или да видите дали детето може да запомни имената им. Ако се окаже, че у дома ядете сравнително еднакви неща, можете да започнете да назовавате и храните в магазина. Там можете да намерите много интересни плодове и зеленчуци, които обикновено не консумирате у дома.


Прилагателни:
Като допълнение към предишната точка, можете да опишете какви са цветът и размерите на нещата, които ядете. Ако детето ви е по-голямо, можете да го накарате да си помисли какви прилагателни може да се използват за цвета и вкуса на храната. Това хрупкав морков ли е или вкусна гъба?

Глаголи: С тях можете да започнете докато приготвяте храната. Дали се реже, бели или бърка? По-голямо дете може да бъде помолено да се сети за по-сложни глаголи – дали храната се разделя, пасира или смесва? След като започнете да се храните можете да говорите за пиене, дъвчене или хрупане. Ще откриете колко много глаголи съществуват, свързани с храната.

Категории – Категория е по-голяма група, към която принадлежи един предмет. Например: морковът е зеленчук, а пържолата е месо. Внимавайте с плодовете и зеленчуците, защото те могат да бъдат изключително объркващи, ако искате да бъдете точни (научно погледнато доматите са плод, а не зеленчук). Хубавото е, че така можете да започнете интересни разговори с вашето дете.

Какво обича детето и какво не: Това може би не е тема, която да представите на на по-малките деца, защото те може да си наумят че не обичат нищо. Но е добра идея, да им кажем какво обичаме или не обичаме ние и да им обясним защо. На тях харесват ли им вкуса и консистенцията на определена храна? Ами миризмата? Добре е, да може да се изразява мнение и да се разбере, че не е задължително всички да харесват еднакви неща.

Инструкции – Дори малките деца могат да помогнат с приготвянето на храната и всичко останало. Можете да започнете с лесни за изпълнение неща, като “Моля, покажи ми къде е масата” и да стигнете до сложни инструкции като “Моля те, приготви достатъчно ножове и вилици за всички, сложи масата и извади сосовете от шкафа.” Просто не забравяйте да давате на детето си подходящи за него задача.

Социални умения: Изключете телевизора. Оставете телефоните. Говорете помежду си и открийте как вървят нещата при всички. Можете да помогнете да детето със задаването и отговарянето на въпроси, културното хранене и следенето на разговори.

Говорни звукове: Може да ви се наложи да помислите за тази стъпка предварително, но вероятно ще успеете да намерите думи със звукове, които детето ви има нужда да упражнява!

Източник: https://speechbloguk.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Петя Ковачева