„Не можеш да ме накараш!“: как да подготвим детето за консултация с логопед
Мнозина родители са се сблъсквали с предизвикателството да проведат с детето си откровен, спокоен и загрижен разговор за неговите трудности в училище и да обсъдят възможността за консултация с логопед. Никоя терапия, било то логопедична или психологическа, не би била успешна, ако се случва насила. Всъщност, подобен подход дори би влошил ситуацията. В следващите редове ще откриете осем съвета и стратегии, чрез които значително ще улесните положителното приемане на идеята за терапия от детето ви.
1. Изберете подходящия момент
Подходящият момент за обсъждане на идеята за нужда от логопедична терапия определено не е непосредствено след фрустриращо за вас и детето събитие. Такова би могло да бъде оплакване от учител във връзка с училищните постижения на детето (трудности при писане, четене, смятане, трудно задържане на вниманието и др.) или поредна ниска оценка по български език или математика. Изберете спокоен момент, в който си говорите, разхождате се или извършвате друго приятно занимание с детето, за да отворите темата.
2. Обяснете, че това не е наказание
Рискът от това да заговорите за терапия непосредствено след фрустриращо събитие, е детето да я приеме като форма на наказание. Обяснете му, че сте загрижени за него и искате да му помогнете да се чувства по-спокойно и по-добре в училище. Уверете го, че сте до него и че може да разчита на вас. Обяснете му, че логопедът е на негова страна, а не „Някой, при когото ще ходиш, докато не изкараш шестица!“.
3. Бъдете честни
Не въвеждайте идеята за терапия с истории от рода на „Утре ще отидем при една леличка/чичко, с която/който да си поиграете и порисувате.“. Детето ще усети, че не казвате цялата истина и това ще го накара да се почувства зле, да се дистанцира от вас или директно да откаже да съдейства. Обяснете му, че сте забелязали, че среща някои трудности в училище и че сте чували, че в подобни случаи терапията с логопед може да помогне както на децата да преодолеят предизвикателствата, с които се сблъскват в ученето, така и на родителите, за да разберат как да помагат на децата си.
4. Обяснете, че много деца се нуждаят от подобна подкрепа
Обяснете на детето, че посещенията при логопед не са срамни и не означават, че човек е „тъп“. Говорете за това, че в различни моменти много деца се нуждаят от логопедична подкрепа и в това няма нищо страшно или унизително, просто всеки усвоява умения и знания по различен начин и с различна бързина и срещите с логопед ще помогнат на детето да открие своето темпо и силни страни.
5. Обяснете какво означава „логопедична терапия“
Информирайте себе си и след това поговорете с детето за това как изглежда всъщност една логопедична терапия. Обяснете му, че с логопеда ще играят забавни игри, ще творят и така ще упражняват и развиват различни умения. Обяснете му, че логопедът няма да му поставя оценки и че е там, за да го подкрепя и да му помага.
6. Споделете собствен опит, ако имате такъв, или опит на някого, на когото детето симпатизира
Ако вие също сте посещавали логопед, споделете го с детето, вие сте негов пример и това ще го мотивира, пък и ще ви даде още една тема за разговор. Дайте му позитивен пример с някого, когото харесва и който също е имал затруднения, налагащи логопедична терапия. Това може да бъде любим на детето актьор, певец, близък или приятел.
7. Изслушайте страховете на детето
Често родителите се фокусират в това как да накарат детето да пристъпи прага на логопедичния кабинет и забравят да го попитат за притесненията му от тази първа среща. Дайте възможност на детето да говори за страховете и фантазиите си за предстоящото събитие. В този процес то може да ви зададе и част от въпросите, които пораждат притесненията му – „Ами, ако логопедът не ми хареса?“, „Колко време ще трябва да ходя?“, „Какво ще трябва да правя?“. Вашите отговори биха могли да снижат в голяма степен тревогите му.
8. Дайте на детето усещане за контрол над ситуацията
Включете детето в избора на логопед, това ще му даде известно усещане за контрол над случващото се и ще го направи по-кооперативно. Говорете за това дали предпочита логопедът да бъде жена или мъж, дали си го представя млад или по-възрастен, по кое време би искало да се среща с него, както и други малки, но значими допитвания, които ще покажат на детето, че цените мнението му и че участието му е важно.
Автор: Маргарита Габровска