
Обобщение: За разлика от възрастните, бебетата и малките деца използват двете полукълба на мозъка си, за да обработват речта.
Източник: Медицински център на университета Джорджтаун
Кърмачетата и малките деца сякаш притежават мозък с някаква суперсила, казват невролозите от Университетския медицински център в Джорджтаун. Докато възрастните обработват повечето дискретни невронни задачи в специфични области само в едното полукълбо на мозъка си, младежите използват както дясното, така и лявото полукълбо, за да изпълняват една и съща задача. Това твърдение води към причината, поради която децата изглежда много по-лесно успяват да се възстановят от мозъчни увреждания, отколкото възрастните.
Изследването, публикувано на 7 септември 2020 г. в PNAS (официалният вестник на Национална академия на науките) установява, че за да разбират речта (по-конкретно, обработването на изречения), децата използват и двете полукълба. Тази констатация се вписва в предишни и текущи изследвания, водени от Елиса Л. Нюпорт, д-р в Джорджтаун, бившия постдокторант д-р Олумид Олуладе и Анна Гринуолд – доцент по неврология.
„Това е много добра новина за малките деца, които претърпяват мозъчна травма,“ казва Нюпорт, директор на Центъра за пластичност и възстановяване на мозъка, съвместно предприятие на университета в Джорджтаун и Националната мрежа за рехабилитация MedStar.
„Използването на двете полукълба едновременно осигурява механизъм за компенсиране след мозъчно увреждане. Например, ако лявото полукълбо е увредено от перинатален инсулт – такъв, който възниква веднага след раждането – детето ще научи език, използвайки дясното полукълбо. Дете, родено с церебрална парализа, при увреждане само на едното полукълбо, може да развие необходимите когнитивни способности в другото полукълбо. Нашето проучване показва как това е възможно. „
Тяхното проучване разрешава мистерия, която озадачава клиницистите и невролозите от дълго време насам, казва Нюпорт.
При почти всички възрастни обработката на изречения е възможна само в лявото полукълбо, както според изследванията за сканиране на мозъка, така и от клиничните резултати за загуба на речта при пациенти, претърпели инсулт на лявото полукълбо.
Но при много малки деца увреждането на двете полукълба е малко вероятно да доведе до речеви дефицит; речта може да бъде възстановена при много пациенти, дори ако лявото полукълбо е сериозно увредено. Тези факти предполагат, че речевата функция се разпространява и в двете полукълба в началото на живота, казва Нюпорт. Традиционното сканиране обаче не разкрива подробности за тези явления досега.
„Беше неясно дали силното надмощие на лявото полукълбо по отношение на речта е налице още при раждането или се появява постепенно по време на развитието“, обяснява Нюпорт.
Сега, използвайки функционален ядрено-магнитен резонанс, анализиран по по-сложен начин, изследователите показват, че моделът на латерализация, наличен при възрастни не се установява при малки деца и при тях двете полукълба участват в речевото развитие.
Мозъчните връзки, които локализират конкретни задачи в едното или другото полукълбо, започват по време на детството, но не са завършени, докато детето не навърши 10 или 11 години, казва тя. „Сега ние имаме много по-добра основа, на която да разберем мозъчните увреждания и възстановяването.“
Проучването, първоначално ръководено от сътрудниците д-р Уилям Д. Гайард и д-р Мадисън М. Берл от Детски национален медицински център, включва 39 здрави деца на възраст от 4 до 13 години.
Лабораторията на Нюпорт добавя 14 възрастни между 18 и 29 години и провежда серия от нови анализи и на двете групи. Участниците получават добре изучена задача за разбиране на изречение. Чрез ядрено-магнитен резонанс, учените изследват активационните модели във всяко полукълбо на отделните участници, вместо да разглеждат цялостната латерализация, като резултат от средните стойности на групата.
След това изследователите сравняват речевите активационни карти на четири възрастови групи: 4-6, 7-9, 10-13 и 18-29. Картите разкриват процента на субектите във всяка възрастова група със значително езиково активиране във всеки воксел на отделните полукълба (вокселът е малка точка в мозъчното изображение, като пиксел на телевизионен монитор). Учените правят и анализ на целия мозък на всички участници, за да идентифицират областите на мозъка, в които активирането на речта е свързано с възрастта.
Изследователите установяват, че на ниво група дори малките деца показват ляво-латерализирано езиково активиране. Голяма част от най-малките деца обаче също показват значително активиране в съответните области на дясното полукълбо. (При възрастни съответната област в дясното полукълбо се активира при съвсем различни задачи, например обработка на емоции, изразени с гласа. При малките деца областите в двете полукълба са ангажирани в разбирането на значението на изреченията, както и в разпознаването на емоционален афект.)
Нюпорт вярва, че „по-високите нива на активиране на дясното полукълбо в задача при обработка на изречение и бавният спад в това активиране с развитието и възрастта, са отражение на промените в невронното разпределение на речевите функции, а не просто промени в развитието на стратегиите за разбиране на изречението.“
Примери за индивидуални карти за активиране във всяка от възрастовите групи. Силното активиране в хомолозите на дясното полукълбо на езиковите области на лявото полукълбо е очевидно при най-малките деца, намалява с възрастта и липсва изцяло при повечето възрастни. (Изображение, предоставено от Елиса Нюпорт)
Тя казва също, че ако екипът е можел да направи същия анализ при дори по-малки деца, „вероятно щяхме да бъдем свидетели на още по-голямо функционално участие на дясното полукълбо в обработката на речта, отколкото при най-малките ни участници (на възраст 4-6 години)“.
„Нашите открития показват, че нормалното участие на дясното полукълбо в обработката на речта по време на много ранното детство може да позволи поддържане и подобряване развитието на дясното полукълбо ако лявото полукълбо е увредено“, казва Нюпорт.
Сега изследователите са съсредоточени върху речевото активиране при тийнейджъри и млади хора, които са претърпели тежък инсулт на лявото полукълбо още при раждането.
Източник:https://neurosciencenews.com
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“:Сюзан Айбаш
Редактор: Милена Божинова