Социални умения за деца с аутизъм

Социални умения за деца с аутизъм

Подходящи съвети за деца на възраст 3-8 години

Основни точки
Социалните умения са важни за изграждането на взаимоотношения, за създаване на приятели и за учене.
С времето и подкрепата децата с аутизъм могат да развият социални умения.
Стратегии като ролеви игри и видео-моделиране могат да помогнат на децата с аутизъм да развият своите социални умения.

Социални умения: какво представляват и защо са важни

Социалните умения за децата включват:

  • умения за игра – например, като се редуват в игра или споделят играчки
  • умения за разговор – например, избор на тема за разговор/ за какво да се говори или какъв език на тялото да използват
  • емоционални умения – например управление на емоциите и разбиране как се чувстват другите
  • умения за решаване на проблеми — например справяне с конфликти или вземане на решения в социални ситуации

Социалните умения помагат на всички деца да знаят как да действат в различни социални ситуации – от разговор с баби и дядовци до игрите с приятели в училище.

Социалните умения могат да помогнат на детето Ви да се сприятелява, да се учи от другите и да развива хобита и интереси. Тези умения могат също да помогнат за семейните взаимоотношения и да дадат на детето Ви чувство за принадлежност.

Добрите социални умения са важни и за психичното здраве на Вашето дете и качеството на живот като цяло.

Стратегии как да (под)помогнем децата с аутизъм да развивят социални умения

Децата с аутизъм могат да придобият социални умения и да стават по-добри с практиката. Тези идеи и стратегии могат да помогнат:

  • практически игри
  • поощрение
  • ролеви игри
  • обучение на социални умения
  • социални истории
  • видео-моделиране
  • визуална подкрепа

Играта е един от най-добрите начини да се помогне на децата да учат и развиват умения, включително социални такива. Когато Вие и детето Ви играете заедно, това дава възможност на детето Ви да практикува редуване и проследяване кога е негов ред, да се справя с победите и загубите, да следва правилата и др. Можете да използвате стратегиите по-долу като част от ежедневните игри с детето Ви.

Практически игри
Можете да практикувате уменията в игрите с Вашето дете с аутизъм, като използвате играчки, за да разигравате сцени. Например, можете да прегърнете плюшеното мече, след това да го нахраните и да го сложите да спи, да има чаено парти с няколко мечета, или да създадете история с помощта на комплект за игра като ферма, бензиностанция или летище.

По-малките деца може да обичат игри с движение като червена светлина/зелена светлина, Саймън каза, криеница или стикери. Или просто можете да си търкаляте, тупкате или да ритате топка или играчка помежду си. По-големите деца биха искали да играят настолни игри като “Свържи 4”, Дженга или игри с карти.

Подтикването на детето Ви да спазва ред и да следва правилата, и да го хвалите, когато го направи, ще му помогне да се научи. Например, можете да казвате „Мой ред е“ и „Твой ред е“. Когато детето Ви позволи да сте на ход или следва правилата, можете да кажете „Добре е да се редуваме“ или „Браво, че каза Уно!“.

Практикуването на умения в различни ситуации на игра ще помогне на детето Ви да се научи да използва уменията в по-широк смисъл. Например, можете да практикувате да се редувате, докато ритате топка един към друг, храните плюшено мече, поставяте парчета от пъзел заедно, или играе на игри като Connect Four или игри на карти като Snap или Uno.

Хвалене
Хвалете и насърчавайте колкото се може повече Вашето дете с аутизъм, когато го видите да си взаимодейства положително с другите. Например, когато видите, че детето Ви предлага играчка на друго дете, се усмихнете и кажете: „Еха! Това е толкова приятелско. Сподели играчките си с приятелите си и изчака реда си“.

Ролеви игри

Можете да използвате ролева игра преди събирания за игри и други социални събития. Например Вие и Вашето дете с аутизъм може:

  • да разиграете ролева игра, в която детето Ви предлага на какво да играе с друго дете
  • да играете игри, които децата могат да играят заедно
  • да практикувате разговори за неща като това, какво сте гледали по телевизията или какво сте правили през уикенда.

За по-големите деца можете да опитате да създадете ситуации, които включват социален проблем – например, да има останало едно парче торта за двама души. Тогава можете да разиграете възможни решения като двамата да си поделят тортата. Други социални проблеми могат да включват да не се хареса това, което е било приготвено за вечеря, без ред за компютъра или загуба на играчката на дете от близкото ви обкръжение.

Обучение на социални умения
Квалифицирани специалисти могат да ви помогнат в обучението на социални умения за вашето дете. Предучилищната или училищна програма на детето Ви могат да бъдат полезни в развиването на социални умения, както и сесии с психолог, логопед, ерготерапевт или друг развитиен специалист.

Социални истории
Социалните истории могат също да бъдат ефективен начин да научите Вашето дете с аутизъм на умения като общуване и социализиране. Ето един пример:

Социална история за разговори с приятелите ми

Понякога искам да говоря с хората.

Мога да говоря с децата.

Мога да говоря с учителя си.

Мога да говоря със семейството си.

Мога да говоря с други възрастни.

Когато хората говорят заедно/ си говорят, трябва да са близо един до друг.

Когато искам да говоря с някого, мога да отида до човека, да го погледна ида кажа името му.

Изчакам, докато ме погледне.

Когато човекът ме погледне, можем да поговорим.

Визуална помощ
Визуалните поддръжки могат да помогнат на Вашето дете с аутизъм да научи нови умения или да запомни социални умения, които вече са придобити. В зависимост от нуждите на Вашето дете, визуалната помощ може да бъде снимки, думи, контролни списъци или карти.

Например, можете да използвате думи или картинки като подсказки за различни теми на разговор, като например снимка на котка, за да напомните на детето Ви да говори с баба и дядо за котката им.
Можете да използвате снимки, за да помогнете на детето Ви да се научи да играе определена игра. Снимките, например, могат да представляват различни стъпки в последователността на игра на ресторант – да се вземе поръчката, да се приготви храната, да се сервира храната, да се изчисти масата, да се плати сметката.

Подкрепа за децата с аутизъм да използват социални умения в различни ситуации
За децата с аутизъм може да е трудно да приложат социални умения, придобити в дадена ситуация, при друга такава. Например детето Ви може да споделя моливите си у дома със своите братя и сестри, но не и в училище със съучениците си.

За да помогнете на детето Ви да използва уменията и в училище, говорете с учителя на детето Ви, за да се уверите, че и двамата използвате едни и същи напътствия за детето. Също така помага да се практикуват същите социални умения в много различни ситуации – например споделяне на моливи с приятел, който е дошъл на гости, или споделяне на моливи с брат или сестра в кафене.

Източник: https://raisingchildren.net.au
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Силвана Спасова