Използване на играта за развитие на мозъка

Използване на играта за развитие на мозъка

Защо e важно ученето чрез игра?

Знаете ли, че играта е това, което насърчава здравословното развитие на детето, повече от всичко друго?

Най-важното нещо, което трябва да се запомни за играта, е, че тя трябва да бъде приятна. Това означава, че ако детето ви се забавлява, значи го правите правилно. Ученето чрез игра може да използва ума и тялото. По този начин се ангажира въображението и се упражняват мускулите, а също така се позволява на децата да усвояват нови умения.

Всички деца са любопитни. Те обичат да изследват и да играят. Ако играта им го позволи, тя ще е ценен източник на удоволствие за детето, ще го учи на нови неща през забавлението.

 

Защо играта е жизненоважна за развитието на детето?

 

Когато детето изпитва удоволствие, то е подтиквано да повтаря действията си. Има логика, защото реално, ако нещо ни кара да се чувстваме добре и ни възнаграждава, тогава го правим отново и отново, за да се опитаме да получим повече приятни преживявания и награди. С повече повторения детето ще постигне овладяване на уменията, използвани по време на игра, чувство за постижение и повишено самочувствие.

Доверието е наистина важно за децата. Когато се чувстват в безопасност и уверени, те могат да опитват нови неща. Тази увереност позволява да се започне със следващото приключение. По този начин децата се учат чрез игра и играта помага на мозъка да се развива.

Брус Пери, водещ психиатър в Детската травматична академия, обяснява процеса по следния начин:

  • Как децата придобиват умения чрез играта?

1. Всяко дете е любопитно по природа.

2. Любопитството на детето го води към откриване на всичко ново, чрез игра.

3. Детето изследва чрез играта и съответно открива нови неща и се учи.

4. Детето намира за забавно и интересно изследването и откриването на нови неща.

5. Детето обича да повтаря занимания, които намира за забавни.

6. Повтарянето на занимания, които детето намира за забавни помага за постигане и овладяване на нови умения.

7. Дете, овладяло нови умения се чувства уверено.

8. Увереното дете се чувства способно да опита следващо предизвикателство.

 

Какво общо има това с развитието на мозъка?

 

Човешките мозъци се развиват организирано. Ние наричаме това „последователно невроразвитие“. Това означава, че мозъкът на бебето расте последователно, като се започне първо от най-основните области и се стигне до по-сложните. Мислете за това като за изграждане на кула от строителни блокове, където трябва да поставите всеки блок в ред 1 … 2 … 3 … 4! Не може да забравите да поставите блок две и да очаквате да можете да изградите блок три. Тъй като мозъкът расте последователно, бебето трябва да развие здравословно функциониране във всяка област, преди да може да продължи и да се съсредоточи върху изграждането на следващата област.

  • Групираме тези мозъчни области в четири широки категории:

1.  Мозъчният ствол: Най-основният градивен елемент в мозъка. Тази област регулира нивото на възбуда на детето и поддържа функционирането на тялото. Например, позволява на бебето да контролира неща като температура, сърдечна честота и кръвно налягане. Също така регулира състоянията на сън и страх.

2. Средният мозък: Тази област на мозъка регулира двигателните умения. Помага да се развият фината и общата моторика. Той също така позволява интегриране на сложен сензорен вход.

3. Лимбичната област: Тази област на мозъка е свързана с емоциите. Тя се развива и детето може да придобие умения за емоционални реакции, толерантност, съпричастност и принадлежност. Също така да разбира по-добре социалните взаимоотношения, докато развива тази мозъчна област.

4. Кортикалната област: Това е най-сложната област на мозъка. Контролира конкретната и абстрактна мисъл на детето. С развитието на тази област детето придобива умения като креативност, сложно използване на езика, морал и уважение.

 

Как да подхранваме развитието на мозъка, използвайки игра?

 

И така, това, което можем да направим, е да използваме игра, за да подпомогнем развитието на всеки дял от мозъка. Ето няколко идеи, които всеки родител може да опита с децата си, за да им помогне да учат чрез игра:

За развитие на мозъчния ствол (от раждането до 9 месеца) някои чудесни дейности са:

  • Игра тип “Ку-ку! Бау!”
  • Игра с храни (например рисуване с пръсти с кисело мляко)
  • Тактилна игра (например сензорни играчки)
  • Масаж

За развитие на средния мозък (от 6 месеца до 2 години):

  • Игри за развитие на общата моторика (например пълзене през тунел)
  • Игри за развитие на фината моторика (например сортиране на фигури)
  • Възпроизвеждане на музика

За развитие на лимбичната система (от 1 година до 4 години):

  • Отборни игри
  • Игри, в които печелим или губим
  • Игри, свързани с редуване
  • Споделяне на игра

За развитие на мозъчната кора (от 3 години до 6 години):

  • Шеги и скечове
  • Езикова игра (книги, игри с думи)
  • Изкуства (занаяти, живопис)
  • Настолни игри

 

Чрез играта детето придобива умения като: социално взаимодействие, следване на правилата, постигане на резултати, автономност, увереност, креативност, умение за изявяване, умение за водене на разговори, емпатия, умения за работа в екип.

 

Източник:http://gooeybrains.com

Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Катерина Янева