Предучилищна математическа игра – хвърляне и точка

Предучилищна математическа игра – хвърляне и точка

Математическата игра на хвърляне и точка е идеалното практическо обучение по математика.Тази бърза и лесна дейност, в предучилищна възраст или в детската градина, помага на децата да развият умения за смятане и в частност за субитизиране. Освен това е просто забавна!

В тази статия можете да научите повече подробности за нея, разказани от Сюзи, създателка на сайта Busy Toddler, учител, завършила мастър в областта на ранното детско образование и майка на 3 деца, автор на книга и на програма за домашно предучилищно обучение и на множество статии по темата.

Защо хвърляне и точка е супер занимание?

Здравейте вероятности и статистика! Въпреки че тези умения може да са на малко по-високо ниво за ранното детство, математическите занимания с хвърляне и точка е подходящо въведение. И допринася значително по пътя на ученето.

Това е практическа математика

  • Математиката в ранна детска възраст се учи най-добре чрез ръцете.
  • Помагаме на децата да изградят своето разбиране за числата и да се научат как да ги използват – в период, в който не можем да го направим с карти или работни листове.
  • Имаме нужда от истинско обучение.
  • Учене с ръце.
  • Учене чрез правене.
  • Учене чрез преживяване.
  • И това е точно видът обучение, което тази математическа дейност с хвърляне и точка дава на децата.

Консумативи

Ето няколко примери за материали, които можете да използвате, просто за да имате идея.

Подготовка

  1. Първо вземете малко бяла хартия – можете да я залепите където прецените. Килимът е подходящ, подът и масата също вършат чудесна работа.
  2. На хартията направих 6 петна/точки, по едно за всяко число на зара, от 1 до 6.
  3. Приготвих точковите стикери, като премахнах средната бяла част (вижте малък трик тук), за да улесня сина ми (на 4 г.) да ги отлепи.
  4. И вече е време за „хвърляне и точка“!

Насоки, които да дадете на детето

Първо накарах моето четиригодишно дете да разпознае всяко число на зара. Използвали сме зарове в игрите досега, така че той се справя страхотно със субитизирането (това е интересна дума за възможността бързо да си спомниш колко елемента има в малка група – като начина, по който изглежда 6 на зара).

След това му показах числата на белия лист. „Всяко число отговаря на едно число от заровете. Едно, две, три….“

Накрая му обясних какво ще правим: „Ще следим колко пъти е хвърлено всяко число. Ще хвърляме заровете МНОГО пъти. Всеки път, когато хвърляме зара, ще добавяме стикер под това число. Чудя се кое число ще се падне най-много пъти?“

Хвърляне и точка, вероятност и статистика

Не е нужно да навлизаме в подробности.

Днес играта ще бъде въведение в събирането на данни за събитие – колко често се случва това събитие? Само ще го правим на много въвеждащо ниво.

Преподадени и практикувани умения

На практика това е практическа математика. Усещане на зара, хвърляне на зара, виждане на числото.

Определяне на числото и след това поставяне на стикер, който да показва когато числото се е паднало.

Това е сериозно и значимо обучение за едно малко дете – и всичко това, представено по приятен и забавен начин.

  • Разпознаване на цифрата – познаване на името на всяко число
  • Числови количества – разбиране, че шест точки = 6
  • Записване на данни – практикуване, че едно хвърляне = един стикер с точки
  • Кореспонденция едно към едно – докосване и броене

Да не говорим, че тази математическа игра насърчава координацията между ръцете и очите, фините двигателни умения (фината моторика), независимата игра и концентрацията.

Големите деца могат да играят на хвърляне и точка

С моето 7-годишно дете разгледахме играта и започнахме да говорим за вероятностите при хвърляне на зар с числа.
Говорихме за това как всяко число е на заровете шест пъти и че при всяко хвърляне има шанс 1 към 6 на зарът да е всяко едно число.

Малки дейности като тази проправят пътя за толкова много учене в бъдеще!

Източник: busytoddler.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Мартина Вакинова
Photo credit: Freepik