Придобиване на умения за писане при децата

Придобиване на умения за писане при децата
  • Писането на ръка е важна част от грамотността и основно умение в живота.
  • За малките деца и децата в предучилищна възраст писането на ръка е свързано с рисуване и драскане с пастели, моливи и тебешир.
  • По-големите деца се учат да пишат ръкописно в училище.
  • Ежедневните дейности като рисуване, писане на списъци за пазар и писане върху карти могат да помогнат на децата да се научат да пишат на ръка.

Защо писането на ръка е важно

Писането на ръка е основно житейско умение.

Например, деца, които могат да пишат четливо и красиво, са по-способни да използват писане на ръка, за да записват мисли и идеи. Когато писането на ръка върви лесно, идеите също идват лесно. Налага се децата да пишат на ръка и за училищните уроци.
Писането на ръка помага на децата да развият умения и за четене и правопис. Спомага и за способността да запомнят информация по-лесно.

Това е необходимо умение, чрез което изпълняваме много задачи по-късно в живота като писане на картички за рожден ден, попълване на формуляри и подписване на важни документи.

Как писането на ръка помага за развитието

Писането на ръка е сложно умение, което се развива с течение на времето. За да се научат да пишат на ръка, децата трябва да комбинират фини двигателни умения, език, памет и концентрация. Трябва да практикуват и да следват инструкции.

Развитието на почерка започва с драскане и рисуване, след което се преминава към формиране на букви, думи и изречения.
Насърчавайте детето си да развие интерес към писането като му давате възможност да рисува, драска и пише. Това го подготвя за ръкописния почерк, който ще научи в училище.

Писане с лява ръка при деца

Повечето деца избират да пишат и рисуват с дясната си ръка, но някои деца избират лявата си ръка. Това е напълно нормално и когато децата избират лявата си ръка, за да пишат, няма нужда да разменят ръцете си.

Децата, които пишат с лявата си ръка, може да се затрудняват да виждат написаното, защото лявата им ръка покрива текста, докато се движи по страницата. Ако наклоните страницата на детето си така, че левият ъгъл да е най-висок, детето ви ще вижда по-лесно какво пише и рисува.

Малки деца: умения за рисуване и ранен почерк

Рисуването е началото на писането на ръка при малките деца на около 2 години.
Рисуването започва с линийки и драсканици върху хартия и други повърхности. В началото малките деца обикновено просто движат маркер, пастели или тебешир напред-назад по хартията. Постепенно те придобиват повече контрол над движенията си и започват да се опитват да правят линии и криви. Когато поотраснат децата започват да казват какво са нарисували, например „гъсеница“ или „котка“.

Ето идеи как да накарате малкото си дете да драска, рисува и „пише“:

Осигурете на детето си пастели, хартия или тебешир и черна дъска. Малки парчета тебешир или пастели насърчават детето ви да използва пръстите си, за да ги хване. Това му помага да се научи да държи молив и химикал.

Осигурете различни материали за рисуване – например цветна хартия, картон и тетрадки с редове и празни страници.
Седнете с детето си и рисувайте заедно.

Насърчавайте го да рисува неща, които са му интересни. Например, ако детето ви обича насекоми, можете да нарисувате стоножка и да го насърчите да добави краката на насекомото. Или в дъждовен ден нарисувайте голям облак, а детето ви може да дорисува дъжда.

Подпрете повърхността за рисуване, така че да е под ъгъл. Можете да използвате статив или черна дъска. Това ще помогне на детето ви да прави щрихи надолу – умение, необходимо за писането по-късно.

Насърчавайте вашето малко дете да хваща и стиска предмети. Това може да включва нанизване на мъниста, игра с пластелин в различни форми или игра с конструктори. Това помага за развитието на мускулите на ръцете, необходими за използване на моливи.

Показвайте на детето си как пишете на ръка различни неща – например списъци, съобщения, телефонни номера и други.

Деца в предучилищна възраст: развиване на умението за писане на ръка

Децата обикновено започват да рисуват прави линии и кръгчета в предучилищна възраст. По-късно тези фигури образуват предмети и животни. От тях по-късно се формират и букви и цифри.

Рисуването ще помогне на детето ви да продължи да развива уменията, от които се нуждае за писането:

  • Продължавайте да давате на детето си масивни пастели и тебешир, докато развие хвата на пръстите и палеца, необходим за правилно държане на молив.
  • Насърчавайте детето си да рисува линии отгоре надолу и отляво надясно на страницата, като се опитва да продължи линиите до края. Измислете история, за да направите заниманието по-лесно. Например „Помогни на това кученце да намери пътя към дома“.
  • Опитвайте да рисувате кръгове обратно на часовниковата стрелка, които започват в горната част на страницата. Това е шаблонът, който се използва за оформянето на буквите.
  • Когато детето ви придобие повече контрол над работата с пастелите и моливите, насърчете го да рисува прости фигурки и хора. След това поставете готовите рисунки на видно място, това ще го накара да се гордее със себе си.
  • Насърчете детето си да очертава буквите на името си. В началото може да се наложи да поставяте ръката си върху ръката на детето си, за да му помогнете.
  • Помогнете на детето си да научи азбуката. Опитайте с лляскане с ръце в равномерен ритъм, докато произнасяте буквите заедно. Казването на азбуката с музика или като песен биха помогнали за по-лесното научаване.
  • Насърчавайте детето си да пише и рисува с други материали. Например, вашето дете може да рисува линии в пясък или кал, да очертава с пръст букви, да оформя 3D букви от пластелин и т.н. Направете снимки на тези рисунки, ако искате да ги отпечатате и запазите.
  • Творческата игра и ролевите игри могат да подобрят грамотността на вашето дете. Чрез тях се прилагат на практика някои от уменията за рисуване и писане.

Развиване на почерка в училище

През първите 2 години на училище детето ви ще се учи да:

  • пише букви
  • разпознава и изписва често срещани думи
  • поставя интервали между думите
  • пише букви и думи с еднакъв размер и в ред
  • пише за познати събития.

Децата развиват уменията си в писането с различна скорост, но по-често това се научава през първите две години от училищното обучение. От втората година нататък децата започват да пишат по-сложни изречения и да разказват за преживяванията си.

Насърчаване на детето да пише в училищна възраст

Ето няколко практически съвета:

  • Осигурете място за писане у дома. Пригответе стабилен стол и повърхност за писане на нивото на пъпа на вашето дете. Ако масата ви е твърде висока, може да използвате възглавница или висок стол, за да повдигнете детето си по-високо с табуретка, която да поддържа краката на детето ви на подходяща височина.
  • Използвайте учебни материали като примерен лист с ясно отбелязани пунктирни точки за всяка буква. Нека детето се упражнява на тях у дома.
  • Напишете буквите леко с молив и помолете детето си да ги повтори отгоре. Покажете на детето си откъде да започне да изписва буквата като поставите зелена точка за начало и червена точка в края.
  • Изговаряйте с детето си буквите, докато то се упражнява в писането и очертаването.
  • Използвайте всяка възможност за упражняване на писането. Например, ангажирайте детето си да добавя артикули към списъка за пазаруване, да пише бележки на баби и дядовци, да помага с картички за рожден ден и други събития или да прави етикети.
  • Направете го заниманията забавни. Използвайте пръчка, за да нарисувате големи букви по земята или на пясъка на плажа и запълнете буквите с камъчета или миди. Използвайте триещи се маркери върху прозорец. Пастелите за баня също са подходящи за подобна дейност.
  • Изненадайте детето си с различни видове материали и аксесоари за писане, като моливи, химикалки, моливи и линийки. Това показва на детето ви, че инструментите за писане са важни за вас.

Придобиването на умението за писане отнема време и практика. Не пропускайте да насърчавате и хвалите усилията на детето си. Добре е да помагате на детето си да разпознава кои са най-добре написаните букви и след това го съветвайте да опитва да ги повтори. Съсредоточете се върху буквите, които детето ви е написало правилно, а не върху грешките.

Признаци на проблеми с писането при деца в ранна училищна възраст

Писането изисква комбинация от умения и способности и разбиране на езика. Ако детето ви среща затруднения с едно или повече от тези умения, може да има проблеми с писането в бъдеще.

Ето ранните признаци, че детето ви среща трудности в развитието на уменията за писане в училище:

  • Смяна на ръцете по време на рисуване или писане през първата година в училище – повечето деца предпочитат да използват една ръка за рисуване още преди да достигнат училищна възраст, а при други това се случва в училище.
  • Твърде бавно писане или затруднения в правилното изписване на буквите – детето може да се нуждае от помощ, за да развие двигателни умения, за да прави плавни и внимателни движения.
  • Хващане на молива и химикала по различен начин от начина, по който са го учили или твърде слабо хващане. Това може да затрудни детето да се научи да пише.
  • Липса на интерес или нежелание за рисуване и писане – това може да се случи, ако детето ви не е уверено в рисуването или не е толкова напреднало в уменията си, колкото неговите съученици.
  • Неправилно изписване на буквите – обърнати букви, неправилно завършени букви, различен размер на буквите, букви, които не стоят на един ред и различно разстояние между буквите и думите.
  • Затруднения в следването на инструкциите на учителя, докато се учи да пише – възможно е детето ви да има проблеми с концентрацията или да се затруднява с разбирането на инструкциите.
  • Възможно е детето ви да не вижда ясно дъската, собственото си писане или буквите в книгите. При някои деца са необходими допълнителни усилия, за да се научат да пишат правилно.

Каква помощ може да е необходима

Говорете с учителя на детето си или с личния ви лекар, ако сте забелязали, че детето ви има затруднения с писането. Личният ви лекар може да ви препоръча среща с ерготерапевт, аудиолог или оптометрист.

Децата със затруднения в писането може да се нуждаят от допълнителна помощ и помощни средства. Те могат да включват:

  • дъска за писане под ъгъл
  • по-едри моливи
  • дръжки за молив
  • хартия с цветни пунктирани линии, удебелени линии или повдигнати осезаеми линии.Професионален терапевт може да ви посъветва за правилните помощни средства.

Приложения за писане на ръка

Съществуват приложения за писане на ръка и на таблети и смартфони. Приложенията за писане на ръка могат да бъдат полезни, стига детето ви да ги използва само като допълнителна опция за упражняване на писането, а не като основен начин на писане.
Също така е важно да се уверите, че всички приложенията използват скрипт за ръкописен текст, който се преподава в училище. Добра идея е да говорите с учителя на детето си преди да изберете приложение за упражняване на писането в домашни условия.

Източник: raisingchildren.net.au
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Виктория Лилянова