Около милион по-малко думи ще чуят някои деца до предучилищната си възраст
Малките деца, чиито родители им четат по няколко книжки на ден, влизат в предучилищна група, чули около 1,4 милиона думи повечеот децата, на които никога не е четено, установи ново проучване.
Тази „празнина от милион думи“ може да бъде един от ключовите фактори за разясняване на разликите в речника и развитието на умението за четене при децата, казва Джесика Лоугън, водещ автор на изследването и асистент по образователни изследвания в Държавния университет в Охайо.
Децата, на които се чете само по една книжка на ден, ще чуят около 290 000 думи повече до 5-годишна възраст, отколкото тези, които не четат редовно с родителите си.
„Децата, които чуват повече думи, ще бъдат по-добре подготвени да разпознаят тези думи написани в учебник или книга, когато влязат в училище“, казва още Лоугън, член на Центъра Крейн за изследвания в ранна детска възраст в щата Охайо.
“Те вероятно ще усвоят уменията за четене по-бързо и лесно.“
Изследването се появява онлайн в Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics и ще бъде публикувано в бъдещо печатно издание.
Лоугън споделя, че идеята на това изследване идва от едно от по-ранните й проучвания, което установява, че на около една четвърт от децата в национална извадка – никога не им е четено, а друга четвърт – рядко (веднъж или два пъти седмично).
„Фактът, че имаше толкова много родители, които казваха, че никога или рядко четат на децата си, беше доста шокиращ за нас. Искахме да разберем какво може да означава това за децата“, казва Лоугън.
Изследователите си сътрудничат с Библиотеката – Columbus Metropolitan Library, която идентифицира 100-те най-разпространявани борд книги (книги с твърди корици и страници за бебета и малки деца) и книги с картинки (за предучилищна възраст).
Лоугън и колегите й избират на случаен принцип 30 книги от двата списъка и преброяват колко думи има във всяка от тях. Те откриват, че борд книгите (твърдите книги за бебета и малки деца) съдържат средно 140 думи, докато книгите с картинки съдържат средно 228 думи.
С тази информация изследователите изчисляват колко думи ще чуе едно дете от раждането си до своя 5-ти рожден ден при различна честота на четене. Те предполагат, че борд книги ще се четат средно до 3-тия рожден ден на децата, а книги с картинки през следващите две години и че всяко четене (с изключение на една категория) ще включва по една книга.
Те също приемат, че родители, които споделят, че никога не четат на децата си всъщност им четат по една книга през месец.
Въз основа на тези изчисления, ето колко думи биха чули децата до 5-годишна възраст:
- Деца, на които никога не се чете – 4662 думи;
- четене 1-2 пъти седмично – 63 570 думи;
- четене 3-5 пъти седмично – 169 520 думи;
- ежедневно четене – 296 660 думи;
- и пет книги на ден, 1 483 300 думи.
„Разликата в броя на думите от над 1 милион между децата отгледани в богата на грамотност среда и тези, на които никога не се чете, е поразителна“, казва Лоугън.
Разликата в броя на думите изследвана в това проучване не е единствената, с която децата се сблъскват.
Противоречиво проучване от 1992 г. предполага, че децата, израстващи в бедност, чуват около 30 милиона по-малко разговорни думи до 3-годишна възраст, отколкото тези от по-привилегировани среди. Други изследвания оттогава предполагат, че тази разлика от 30 милиона думи може да е много по-малка или дори да не съществува, споменава още Лоугън.
Липсата на речникови думи в това проучване се различава от разговорните думи и може да има различни последици за децата, казва тя.
„Тук не става въпрос за ежедневна комуникация. Думите, които децата чуват от книгите, ще бъдат много по-сложни, по-трудни думи, от тези, които използват при разговор с родителите си и другите в дома “, отчита Лоугън.
Например една детска книга може да разказва за пингвини в Антарктика – въвеждат се думи и понятия, които е малко вероятно да се появят в ежедневния разговор.
„Думите, които децата чуват от книгите, могат да имат специално значение, когато те се учат да четат“,споделя тя.
Лоугън смята, че липсата на милион думи, открита в това проучване, е по-скоро консервативна. Родителите често ще дискутират книгата, която четат с децата си, или ще добавят нови елементи, ако са чели историята много пъти.
Тази „извънтекстова“ беседа ще обогати речниковия запас на децата и ще ги запознае с много нови думи.
Резултатите от проучването подчертават важността от редовното четене на децата.
„Обогатяване на лексиката е добре за всяко дете. Родителите могат да получат достъп до книги, подходящи за техните деца, в местната библиотека “, споменава Лоугън.
Съавтори на Лоугън в изследването са Лора Джъстис, професор по образователни изследвания и директор на Център Крейн в щата Охайо; Лейди Йохана Чапаро – Морено , студент по образователни науки в щата Охайо; и Мелике Юмуш от Башкентския университет в Турция.
Източник: news.osu.edu
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Марияна Петкова