Моторно планиране, контрол и координация са три взаимосвързани термина, които описват какво се случва в телата на вашите деца, а и на вас самите, по отношение на движението. Всичко, от махането с ръка, до по-сложни серии от събития, изисква планиране, контрол и координация. Всички те са вътрешно свързани и значими.
Какво е моторно планиране
Моторното планиране представлява способността да организираме действията на тялото, да знаем какви стъпки да предприемем и в какъв ред, за да изпълним дадена задача. Например, планиране на движението, необходимо, за да се облечем, ще включва евентуално следните стъпки – обуване на чорапи, с ясната представа, че това идва преди обуването на обувки, както и обуването на правилната обувка на точния крак и т.н. Моторният план за удряне на бейзболна топка ще включва заемане на точната позиция, държане на бухалката под подходящ ъгъл (обхващане с точната сила), наблюдение на игрището, замахване в точния момент, хвърляне на бухалката и бягане към първа база. Трудността при моторното планиране е известна като диспраксия. Децата с това състояние имат нормален капацитет от сила и мускули, но изпитват трудност при планирането и координирането, нужни, за да ги използват.
Какво е моторен контрол на движенията
Това е способността да използваме мускулите си за дадена задача, като замахване с бухалка или движение на четката за зъби по зъбите. Финият контрол на движенията изисква деликатни и прецизни действия като тези, необходими за писане с молив или закопчаване на копче. За по-големи движения използваме по-широка група мускули – за скачане, бягане или каране на колело. Дете, страдащо от липса на контрол при движенията, ще се затруднява да хване молив или да върти педалите на колелото.
Какво е координация на двигателните действия
Това е способността да използваме множество части на тялото за определено действие. Например, да дриблираш с баскетболна топка изисква използването на ръката за тупкане на топката, докато краката и ходилата се движат наоколо по игрището. Важно е да може да се използват и двете страни на тялото (това се нарича двустранна координация). Много от уменията, които децата използват в училище или в игрите и забавленията са от тези, които изискват двустранна координация. За да срежеш лист хартия е необходимо държането на ножица в една ръка и на лист хартия в другата. Играчът трябва да държи бухалката и с двете ръце и да ги използва заедно, за да замахне по топката. Всички тези умения са свързани помежду си.
„Дете с двигателни затруднения при планирането, ще има трудности и с моторния контрол, този с неправилен контрол на движенията ще изпитва проблеми с координацията.“ – казва Меган А. Коридън.
„Много от децата, с които работя имат затруднения с моторното планиране, затова на тях препоръчвам терапия, целяща подобряване координирането и контрола.“, допълва тя.
Ако се безпокоите за двигателните умения на вашите деца, говорете с педиатър и потърсете помощта на ерготерапевт за назначаване на необходима терапия.
В Център за детско развитие „Малки чудеса“ се осъществява ерготерапия със специалист. Може да запазите своя час с ерготерапевта Милица Русанова тук, на телефон 0887 54 54 46 или да ни пишете на office@premature-bg.com.
Източник: https://www.verywellfamily.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Елина Чаушева
Редактор: Габриела Горнева