Защо фазата на пълзенето не трябва да се прескача

Защо фазата на пълзенето не трябва да се прескача

За бебетата пълзенето е ключов момент от растежа. Този период е толкова сладък, вълнуващ. И да си признаем, обикновено тази първа „стъпка“ на детето към самостоятелното придвижване провокира поредица телефонни обаждания до роднини и приятели, както и домашни видеа, споделяни впоследствие из социалните медии.

Това е момент от развитието, който приемаме за задължителен при всяко дете. Но с нарастващия брой деца, които прескачат този етап, се разрази и дебат дали той изобщо е необходим за развитието на малкото дете. За някои пълзенето е нужно и дори от изключително значение за развитието.

То развива умения, които ще са му необходими в бъдеще – правилното държане на молива при писане в училище, достатъчна сила в горната част на тялото, за да може да се изправи при падане, както и координацията между работата на двете половини на мозъка, необходима по-късно за четенето, писането и разбирането. Но дори и извън областта на образованието пълзенето носи множество предимства.

Означава ли това, че ако детето ви прескочи фазата на пълзенето, със сигурност ще има затруднения в ученето?

Не непременно. Някои бебета, които прескачат фазата на пълзенето, нямат никакви проблеми в по-нататъшното развитие. Но някои ученици, с които работим редовно, демонстрират недоразвити двигателни умения, а родителите им споделят, че в ранното детството те са прескочили някои ключови етапа в развитието, като например пълзенето, и изглежда това се е отразило на умението им да усвояват знания в класната стая.

Ако детето ви показва, че иска да ходи, преди да лази, насърчете го все пак да не изпуска тази фаза. Ако се налага, дори коленичете до него на пода, за да пълзите заедно. Това ще му е от полза, както демонстрира следното проучване – „Твърде голям брой 4-годишни не могат да пълзят“.*

 

Предимствата на пълзенето

 

Звучи невероятно, но развиването на мускулния тонус и на общата и фината моторика носи огромни предимства при усвояването на знания от малките деца. Ето някои от плюсовете:

  • Физически

Физическите предимства са многобройни. Пълзенето развива общата и фината моторика (грубите и прецизните движения), равновесието, координацията око-ръка и физическата сила като цяло. Развиването и усъвършенстването на тези умения ще е от полза на детето в бъдеще при различни задачи – като тичане, скачане, писане, закопчаване на дрехи, хвърляне на топка. Добрият мускулен тонус помага за по-добра стойка и подготвя малките деца за ходенето.

  • Пространствени

Кой би предположил, че пълзенето допринася за уменията за решаване на проблеми? При него детето открива понятията за разстояние и опознава разположението на обектите. На принципа проба-грешка се научава да си проправя път около препятствията, под или над които не може да мине. И така детето планира маршрута си, а с това реално развива уменията си да решава прости задачи.

  • Визуални

Определянето на разстоянието и разположението на обектите развива и зрението. Оглеждането на отдалечен предмет, а след това префокусирането на погледа върху ръцете, за да бъде достигнат този предмет, кара очите да се приспособяват, спрямо различни разстояния и да работят заедно. Развиването на зрението допринася за по-нататъшни задачи като хващане на предмети, преписване на думи от черната дъска и дори шофиране.

  • Умствени

Чували сте за дясното и лявото полукълбо на мозъка, нали? За да функционираме по възможно най-добрия начин, комуникацията между двете половини на мозъка ни трябва да е отлична, а тази комуникация не е изцяло вродено умение. Има начини да помогнем на двете половини да си общуват ефективно и един от тях е пълзенето. Движенията, които са необходими, за него подобряват координацията.

Друго предимство , а и едно от нещата, които най-много се радваме да видим у малките деца, е развиването на самоувереност. Те започват да разбират какво е риск, провал и успех. Научават се също така да взимат решения по отношение на целта, посоката и скоростта на придвижването си, опознават удоволствието от това да постигаш желаното. Това предимство се вижда много лесно, когато малките деца започнат да правят все по-смели и сложни движения. Усмивката и ръкопляскането, когато достигнат желаната играчка или човек, също са от полза.

 

Как да помогнете на бебето си да пълзи

 

След като вече знаете колко е важно да помогнем на малките деца да пълзят, вероятно се чудите как да ги насърчите да го правят, вместо директно да минават към ходене.

  • Поставяне по корем

Като за начало е добре да осигурите на бебето си достатъчно време, прекарано по корем. Това дава възможност на бебетата да се клатушкат напред и назад, а това впоследствие помага за пълзенето. Освен това, така те могат да се протягат, да играят с играчки и да изследват света наоколо. Но най-важното е, че лежането по корем учи бебетата да държат главичките си изправени, при което мускулите на главата и врата укрепват. А прекомерното лежане по гръб може да доведе до изкривяване или сплескване на главичката на бебето.
Изберете удобно място на пода без остри или опасни предмети наоколо и постелете меко одеяло!Ако детето ви не обича да лежи по корем, пробвайте да легнете до него, за да го залисате. Говорете му или сложете пред него огледало, за да се забавлява със собственото си отражение. Играчките, които издават звуци привличат вниманието, а ако поставите любима играчка на известно разстояние, ще провокирате детето да се опита да я достигне.

  • Играчки

Играчките са едно от нещата, които най-лесно провокират децата да пълзят. Тези, които се дърпат, помагат на бебетата да развиват любопитството си и да пълзят след тях, а ако търкулнете мека топка по пода, бебето ще се опита да я настигне.

  • Маршрут с препятствия

Можете да направите маршрут с препятствия от меки възглавници, под и над които да минава бебето. Можете да играете на гоненица, лазейки след него през маршрута, за да добие то самоувереност.

  • Видове пълзене

Няма правилен и грешен начин за пълзене, но съществуват различни видове придвижване и е добре да насърчавате детето си да опита всички. Традиционното пълзене е придвижване напред, но е хубаво да подканвате детето да пълзи и заднишком. Така се използват различни мускули, упражняват се движенията на главата и шията и детето се запознава с различни движения с краката. След като усъвършенства обикновеното пълзене, провокирайте детето да пълзи „мечешката“ – това е придвижване с прави ръце и крака, вместо със свити в лактите и най-вече в коленете. Друга идея е придвижването по пода по дупе. Всички тези упражнения помагат на детето да развива фината и общата си моторика.

*Твърде голям брой 4-годишни деца не умеят да пълзят – проучване

Според британско проучване близо 1/3 от 4- и 5-годишните деца не се справят с основни физически задачи като пълзене или стоене на един крак. При това има данни, че това е свързано и с по-слаби академични постижения.

Резултатите са обобщени в скорошна статия в британския вестник „Дейли Мейл“:

„Шейсет деца в подготвителните класове на училище в Уест Мидландс трябвало да изпълнят 14 прости задачи, включително стоене на един крак в продължение на 3 секунди и лазене на кратко разстояние.Според изследването 30% от тях демонстрирали признаци на физическа незрялост, а общо 42% – на забавяне в развитието.Някои от децата дори все още имали примитивни бебешки рефлекси, като например протягане на ръцете настрани, когато завъртат глава.“

Пийт Грифин от Института по Невро-физиологична психология, организирал изследването, смята, че децата не се развиват физически, защото прекарват повече време пред екраните. Според него фактът, че родителите обикновено носят или возят децата, води до това, че бебетата не прекарват достатъчно време на земята и не разполагат с достатъчно възможности да опитват различни движения като лазене и търкаляне.

„Основният проблем е, че в ранното детство децата не са толкова физически активни, колкото са били техните връстници преди 40 или 50 години“ казва Грифин.

Учените стигат до още един извод – 77% от децата с най-ниските резултати за физическа зрялост остават на дъното и в по критерия академични постижения. Според Грифин причината е, че децата, които в първите си години са свикнали да гледат телевизия, впоследствие не умеят да се концентрират, когато дойде време да учат и усвояват информация.

Източник: www.ilslearningcorner.com
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Мария Змийчарова