Най-важните етапи в развитието на детето от раждането до 5-годишна възраст

Най-важните етапи в развитието на детето от раждането до 5-годишна възраст

Първите пет години от живота са време на изумително израстване във всички области на детското развитие.

Най-важните етапи на двигателното развитие

Двигателното развитие, наричано още физическо, е свързано с това, как малките деца движат телата и ръцете си, на каква възраст се преобръщат, седят, пълзят, изправят се и вървят.

Новородено

  • Лесно обръща глава наляво-надясно. Когато лежи по гръб, може да мърда главичка в едната, а после в другата посока
  • Утешава се, като поднася ръчички към лицето, за да смуче палеца или юмручето
  • Държи ръцете предимно затворени и в юмруче
  • Мига при ярка светлина

1 месец

  • Когато лежи по корем, леко повдига глава
  • Задържа главата си изправена за момент, когато има опора
  • Държи ръцете в юмруче
  • Утешава се, като смуче палеца или юмручето

2 месеца

  • Когато е по корем, задържа главата изправена и започва леко да се избутва с ръце нагоре
  • Движенията на ръцете и краката стават по-плавни
  • Движи еднакво добре ръцете и краката
  • Поднася ръцете към устата

3 месеца

  • Когато лежи по корем, повдига главата и гърдите
  • Лесно и енергично движи ръце и крака
  • Показва по-добър контрол на движението на главата

4 месеца

  • Държи главата стабилно, без нужда от подкрепа
  • Хваща и разклаща играчки, поднася ги с ръцете към устата
  • Натиска краката надолу, когато стъпалата са на твърда повърхност
  • Избутва се до лакти, когато лежи по корем
  • Клатушка се наляво-надясно и може да се завърти от корем на гръб

6 месеца

  • Завърта се и в двете посоки
  • Започва да седи с малко помощ и опора
  • Поддържа тежестта си на двата крака в изправено положение и може да пружинира нагоре-надолу
  • Клатушка се напред-назад на ръце и колене. Може да започне да започне да пълзи първо назад, преди да се придвижва напред

9 месеца

  • Сяда само и излиза от позиция на седене. Може да стои без чужда помощ
  • Пълзи
  • Опитва да се изправя и стои изправено, ако се държи
  • Започва да прави крачки, като се държи за мебелите

12 месеца

  • Издърпва се, за да се изправи и върви, като се държи за мебелите
  • Сяда без чужда помощ
  • Започва да стои изправено без чужда помощ
  • Започва да прави първите си самостоятелни крачки

18 месеца

  • Ходи само и започва да изкачва стълби
  • Върви назад, дърпайки играчка
  • Храни се самостоятелно с лъжица и пие от чаша
  • Помага да го обличат и събличат, като изпъва ръчички и крачета

2 години

  • Рита и хвърля топка
  • Върви нагоре и надолу по стълби, като се държи
  • Стои на пръсти
  • Започва да тича
  • Качва се и слиза от мебелите без чужда помощ
  • Сглобява лесни пъзели

3 години

  • Катери се и бяга добре
  • Качва се и слиза по стълби с един крак на всяко стъпало
  • Кара колело с три гуми

4 години

  • В повечето случаи хваща тупкаща топка
  • Скача и стои на един крак за няколко секунди
  • Налива напитки, реже под наблюдение от възрастен, намачква храната си

5 години

  • Скача и е възможно да може да прескача
  • Прави кълбо
  • Използва вилица и лъжица, понякога и нож
  • Стои на един крак за поне 10 секунди
  • Самостоятелно използва тоалетната
  • Люлее се на люлка и се катери

Най-важните комуникационни и езикови етапи

Първите пет години са време на изумително бързо мозъчно развитие, което е особено важно за развитието на комуникацията. Бебетата започват да общуват чрез плач, а след няколко месеца започват да бърборят и имитират звуци. От способността на детето да общува с другите зависят толкова много неща: да започнат да разбират света около себе си, да изразяват желанията си и да задават важният въпрос “Защо“.

Новородено

  • Общува основно чрез плач
  • Дава знаци, че е гладно, като мляска с устни и „рови“ с главичка
  • Прозява се и извива гръб назад, когато се развълнува

1 месец

  • Започва да гука
  • Плаче, за да покаже, че се нуждае от нещо
  • Мляска с устни и рови с глава, за покаже, че е гладно
  • Прозява се и извива гръб назад, когато се развълнува

2 месеца

  • Гука
  • Плаче, за да покаже, че се нуждае от нещо
  • Обръща глава в посока на звука
  • Прозява се и извива гръб назад, когато се развълнува

3 месеца

  • Гука
  • Смее се в резултат на вашето присъствие
  • Плаче, когато е гладно или му е неудобно
  • Издава бълбукащи звуци

4 месеца

  • Бръмчи с устни и имитира звуци
  • Смее се на глас
  • Плаче по различни начини, когато е гладно, уморено или го боли някъде

6 месеца

  • Гука и бръмчи с устни, пищи и се смее
  • Имитира звуци, които другите издават
  • Реагира на името си
  • Започва да произнася съгласни звукове като „б“ и „м“

9 месеца

  • Издава звукове, като „ба-ба-ба“, „та-та-та“, „ма-ма-ма“
  • Разбира „не“
  • Имитира жестове, като клатене на главата за „да“ и „не“
  • Посочва неща

12 месеца

  • Използва прости жестове, като клатене на глава за „не“ и махане с ръка за „чао-чао“
  • Казва „мама“ и „тата“
  • Опитва да произнася думи
  • Отговаря на прости въпроси, като клати глава за “да” и “не”

18 месеца

  • Казва три или повече изолирани думи
  • Започва да имитира лесни двусрични фрази, казани от възрастен
  • Посочва, за да покаже какво иска
  • Казва ясно „не“ и клати глава

2 години

  • Използва изречения от две или три думи
  • Посочва неща или картинки в книжка, когато бъдат назовани
  • Разбира и изпълнява прости инструкции
  • Знае имената на познати хора, както и частите на тялото

3 години

  • Използва изречения от три и повече думи и води разговор
  • Говори достатъчно ясно, за да бъде разбрано от околните
  • Следва инструкции, съставени от две или три части
  • Използва думи като „аз“, „ти“, „ние“ и използва някои от множествените числа правилно
  • Разбира понятия като „на“, „под“, и „в“
  • Казва името си, пола и възрастта
  • Задава въпроси като „Защо?“, „Къде?“, „Какво?“, „Кога?“, „Как?“
  • Назовава приятел по име

4 години

  • Разказва истории и си припомня части от истории
  • Знае някои основни граматични правила и използва правилно думите
  • Пее песен и казва стихотворение наизуст
  • Казва името и фамилията си
  • Общува ясно и говори с пълни изречения

5 години

  • Говори ясно, използвайки изречения от пет или повече думи
  • Разказва история с цели завършени изречения
  • Използва бъдеще време, като „Ще отида там.“
  • Казва името и адреса си

Най-важните социални и емоционални етапи

Под социално и емоционално развитие се разбират опитът, изразяването и контролът над емоциите на детето, неговата способност да създава позитивни и носещи удовлетворение връзки с останалите.

Новородено

  • Показва чувствата си, като плаче
  • Използва лице и тяло, за да покаже как се чувства
  • Наблюдава лицето ви с интерес
  • Успокоява се в резултат на вашето докосване

1 месец

  • Показва чувствата си, като плаче
  • Наблюдава лицето ви с интерес
  • Успокоява се в резултат на вашето докосване

2 месеца

  • Показва какво чувства, като плаче или се усмихва
  • Започва да се усмихва на родител
  • Следи родителя с поглед

3 месеца

  • Успокоява се, когато чуе познат глас или усети познато докосване
  • Усмихва се на хората
  • Харесва му да бъде прегръщано и гушкано

4 месеца

  • Усмихва се спонтанно, най-вече на хора
  • Показва вълнението си, като маха с ръчички и крачета
  • Успокоява се и спира да плаче, когато някой го утеши (през повечето време)
  • Играе с удоволствие и имитира усмивки и гримаси

6 месеца

  • Разпознава лица на близките от семейството и започва да разбира кога някой е непознат
  • Обича да играе с други хора, особено членове на семейството (например на “ту-ту-бау”)
  • Харесва му да се гледа в огледалото
  • Отвръща на емоциите на други хора и често изглежда щастливо
  • Издава звуци, с които изразява щастие или недоволство

9 месеца

  • Изразява чувствата си, като се усмихва, плаче и посочва
  • Има предпочитания към определени играчки
  • Придържа се към познати възрастни
  • Плаче, когато родителят си тръгне и е срамежливо с непознати
  • Реагира, когато чуе името си

12 месеца

  • Има предпочитания към определени хора и играчки
  • Имитира звуци, жестове или действия, за да привлече вниманието на родителите
  • Плаче, когато родителят си тръгне и е срамежливо с непознати
  • Изпъва ръчичката или крачето си, за да помогне при обличане
  • С удоволствие играе игри като „Ту-ту-бау“ и „Пляс-пляс-ръчички“

18 месеца

  • Проявява интерес към другите деца
  • Играе прости ролеви игри, като хранене на бебе
  • Подражава на поведението ви
  • Опитва нови неща, когато някой от познатите възрастни е наоколо
  • Подава предмети на други хора, като част от игра
  • Показва чувства, като например изблици на гняв, страх от непознати, привързаност към познати, придържане към близки хора в непозната ситуация
  • Сочи, за да покаже нещо на някого

2 години

  • Играе за кратко редом до други деца и се вълнува, когато около него има други малчугани
  • Подражава на другите, най-вече на възрастни и по-големи деца
  • Проявява все повече самостоятелност
  • Показва неподчинение, като прави онова, което му е било забранено
  • Започва да играе с други деца, например на гоненица

3 години

  • Показва загриженост и привързаност към другите, без да бъде подканвано
  • Копира възрастните и приятелите си (например започва да тича, когато другите деца тичат)
  • Играе на игри, свързани със спазване на определен ред
  • Лесно се отделя от родителите
  • Показва широк спектър от емоции
  • Обича да има график и може да се разстрои, ако в него настъпят значителни промени
  • Облича се и се съблича самостоятелно
  • С удоволствие се включва в различни домакински задачи
  • Казва, когато му се ходи до тоалетна и не се изпуска през деня

4 години

  • Играе заедно с други деца
  • Може да преговаря в конфликтни ситуации
  • Предпочита да играе с другите, а не само
  • С удоволствие прави нови неща
  • Става все по-креативно в имитиращите игри
  • Понякога се обърква кое е наистина и кое наужким
  • Изразява предпочитанията си и казва какво не харесва
  • Търси нови преживявания

5 години

  • Иска да има приятели
  • Иска да бъде харесвано от приятелите си
  • По-лесно се съгласява с правилата
  • Пее, танцува и играе с удоволствие
  • Знае разликата между фантазия и реалност
  • Разпознава половете – кой е момче и кой – момиче
  • Изразява предпочитанията си и казва какво не харесва
  • Проявява все по-голяма самостоятелност
  • Търси нови преживявания
  • Показва взискателност, но и съдействие

Най-важните когнитивни етапи

Когнитивното развитие е особено важно за израстването на детето. То е индикация за това как се развива детският мозък и включва умения като мислене, учене, изучаване на околния свят и разрешаване на проблеми.

Когнитивното развитие също така влияе и на други области от детското развитие, включително езикови и социални умения.

Новородено

  • Вижда обекти, които са на 20 до 30 см от лицето му
  • Чувствително е към звуци около него
  • Стряска се от силни звуци, като извива гърба си, рита с крачета и маха с ръчички

1 месец

  • За кратко наблюдава лица и обекти и следи с поглед движещи се обекти
  • Стряска се от силни звуци, като извива гърба си, рита с крачета и маха с ръчички

2 месеца

  • Следи с поглед движещ се обект, например дрънкалка или играчка
  • Разпознава познати хора от разстояние
  • Плаче или се цупи, когато се отегчи
  • Стряска се от силни звуци

3 месеца

  • Разпознава гърда или бутилка
  • Следи движение, като извърта глава
  • Стряска се от силни звуци

4 месеца

  • Наблюдава движещи се обекти, следи ги с поглед
  • Изразява щастие и тъга
  • Наблюдава лица и ви гледа в лицето, докато го храните
  • Посяга за играчки
  • Поднася играчки към устата си

6 месеца

  • Използва ръцете и устата си, за да опознае света
  • Прехвърля предмети от едната в другата си ръка
  • Опитва да вземе неща, които са извън обсега му
  • Оглежда се наоколо

9 месеца

  • Наблюдава предмети, докато падат
  • Търси предмети, които е видяло, че криете
  • Безпроблемно премества предмети от едната ръка в другата
  • Играе на „ту-ту-бау“
  • Използва палец и показалец, за да хваща дребни предмети
  • Обръща страници в книга
  • Слага неща в устата си

12 месеца

  • Слага предмети в кутия или ги изважда оттам
  • Поглежда правилната картинка, когато назовете нещо
  • Блъска неща едно в друго
  • Започва да използва предмети по правилния начин – вдига чаша, за да пие, посяга да се сресва с гребен
  • Изпълнява прости инструкции, като „Вдигни книжката“
  • Изследва нещата, като ги удря, разтърсва и хвърля
  • Прави „боц“ с показалеца
  • Оставя предмети, без да му се помага

18 месеца

  • Драска с молив или пастел
  • Посочва поне една от частите на тялото
  • Изпълнява инструкции от една дума, без да му показвате жестове. Например сяда, ако му кажете “Седни”
  • Знае за какво служат предмети от ежедневието – телефон, лъжица, четка
  • Сочи, за да привлече внимание
  • Показва интерес към плюшени играчки или кукли и играе наужким
  • С удоволствие слуша книжки, истории и песнички
  • Обръща страници в книга

2 години

  • Прави кула от четири или повече кубчета
  • Намира предмети, когато са скрити под две или повече покривала
  • Изследва как функционират нещата, като ги докосва и изпробва
  • Започва да различава цветове и форми
  • Изпълнява указания от две части, например: “Вдигни камиончето и го сложи на рафта”
  • Играе прости ролеви или наужким игри
  • Казва имената на обекти в книга: куче, котка, бебе, кола
  • Довършва изречения или рими от любими книжки

3 години

  • Сглобява пъзели с три или четири части
  • Рисува или копира кръг с пастел или молив
  • Играе имитиращи игри с кукли, животни и хора
  • Използва въображението си и създава истории или игри
  • Сравнява и сортира обекти по форма и цвят
  • Работи с играчки с копчета, ръчки и движещи се части (например може да пуска в действие механични играчки)
  • Знае какво означава „две“
  • Отгръща страниците на книжка една по една
  • Разпознава основните цветове
  • Завива и отвива капачки на буркани и може да завърти дръжката на вратата

4 години

  • Копира прости форми
  • Разбира понятията „еднакво“ и „различно“
  • Следва инструкции от две или три стъпки
  • Разбира концепцията за броене и може да познава числата
  • Рисува човек с две до четири части на тялото
  • Започва да разбира понятието „време“
  • Знае основни цветове
  • Използва ножици
  • Копира букви
  • Играе настолни игри или игри с карти
  • Казва какво мисли, че ще се случи в дадена история

5 години

  • Преброява 10 или повече обекта
  • Назовава правилно поне 4 цвята
  • Разбира предмети, използвани в ежедневието, като храна и пари
  • Рисува човек с поне шест части на тялото
  • Копира триъгълник и други геометрични фигури
  • Разбира концепцията за време
  • Може да пише някои букви и цифри
  • Разпознава своето име, когато е написано и може да е способно да го напише

Източник: helpmegrowmn.org
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Радослава Михайлова
Photo credit: Freepik