Придирчиво хранене: 5 начина да помогнете на вашето дете с аутизъм

Придирчиво хранене: 5 начина да помогнете на вашето дете с аутизъм

Децата с аутизъм често развиват специфични битки с храната и с времето за хранене. Тези поведенчески, емоционални и физически проблеми надхвърлят нехаресването на определени храни.

Децата с аутизъм могат да отхвърлят повече храна, отколкото изяждат, като предпочитат специфични текстури и вкусове, хранят се само с познати храни или дори не успяват да ядат повече от пет различни хранителни продукта.

Проучване показва, че 70% от децата с аутизъм имат „нетипично хранително поведение“, което е близо 15 пъти повече от процента на невротипичните деца в тяхната възрастова група. Децата с аутизъм са по-склонни да проявяват две или повече нетипични поведения, свързани с храненето, докато децата с други разстройства в развитието обикновено нямат толкова много хранителни проблеми.

Придирчивото хранене и отхвърлянето на храна – децата с аутизъм срещат повече трудности, свързани с храните

Много деца стават придирчиви към храната, когато проходят, като отказват определени храни заради техния вкус, мирис, текстура или по други причини. За родителите може да изглежда, че детето упорства без причина и това може да бъде много обезсърчаващо, особено когато се опитвате то да премине от бебешка към обща храна, да го стимулирате да яде плодове и зеленчуци или да опитва нови храни, които са по-различни от любимите му.

Проблемите с храненето при деца от аутистичния спектър са значително по-различни от познатото „придирчиво хранене“. Повечето деца стават капризни по отношение на храната в определен момент и израстват този период. Децата с аутизъм запазват свръх фокус върху определени видове храни, освен ако не преминат през поведенческа терапия. Хранителната терапия също може да помогне за балансиране на диетата на детето.

Причини за придирчивото хранене

Децата с аутизъм трябва да работят с поведенчески терапевт от възможно най-ранна възраст. Това ще помогне със симптомите на аутизъм, които се превръщат в неадаптивно поведение, като социално изолиране, развитие на повтарящи се или ритуални поведения, или отхвърляне на храни, с изключение на няколко.

В определени случаи отхвърлянето на храната е свързано със стомашно-чревни проблеми. Хората с аутизъм често имат храносмилателен дискомфорт, запек, диария и други подобни проблеми. Ако детето чувства, че дадена храна предизвиква болка, то може да започне да я отказва, да става подозрително при наближаване на времето за хранене или да има гневни изблици когато е в близост до храната.

Двигателните проблеми също могат да бъдат причина за отхвърляне на храна. Децата с аутизъм често имат по-слаб мускулен тонус и двигателна координация от своите връстници. Това може да се прояви в отхвърляне на по-твърди, хрупкави храни или храни с фибри, които изискват повече дъвчене, за сметка на по-меки храни с гладка текстура.

5 начина да помогнете на вашето дете с аутизъм да преодолее придирчивото хранене

Ето няколко начина, с които да помогнете на детето си, ако то има специфични проблеми:

1. Предлагайте постепенно нови вкусове.

Следете храните, които вашето дете харесва, и бавно въведете нова храна, заедно с това, което детето обича.
Например, ако харесва пилешки хапки, можете да въведете много малки парченца броколи, така че да свикне с вида, усещането, вкуса и текстурата. Възможно е да не опита храната още първия ден, но докато продължавате да слагате много малки количества от тази храна в чинията му, то ще свикне с нея и ще започне да я консумира.

Когато свикне с малките парченца броколи, можете да добавите по-големи. Започнете като добавяте храни, които имат сходна текстурата и/или вкус с храни, които детето вече харесва.

2. Опитайте да намалите силата на стимула.

Това работи добре при предлагане на малки количества храна. При проблеми с храненето намаляването на силата на стимула е процес на постепенно увеличаване на размера на храните, които се предлагат. Това е свързано с храни, които детето ви може да е отхвърляло в миналото или които имат текстура, миризма и вкус, които са много различни от това, което детето предпочита в момента.

Когато детето ви е приело три последователни хапки от тази храна в рамките на 30 секунди, без да се задавя или да крещи, можете да увеличите количествата в следващото хранене.

3. Комбинирайте храните.

Съчетавайте храни, които знаете, че детето ви обича, с храни, които са нови или които детето е отхвърляло. Това позволява положително подсилване. За всяка малка хапка, която вашето дете приема от храната, която не харесва, можете да му давате хапка от храна, която обича.

Можете да използвате други символични системи за положително подсилване. Например, ако детето ви консумира храна, която не обича, може да получи допълнително време да прави нещо, което харесва, като гледане на филм.

4. Опитайте практики за десенсибилизация.

Ако детето ви твърдо е отхвърлило определена храна, но е важно тя да бъде включена в диетата му, можете да я въведете отново по-бавно.

Например, ако детето ви мрази портокали, можете да започнете като поставите портокал в стаята докато играете. То ще свикне с присъствието на храната, без да се налага да взаимодействат с нея по какъвто и да било начин. След като свикне с присъствието на храната около себе си, можете да я преместите на масата по време на хранене, без да е необходимо детето да я опитва или да я докосва. След това можете да поставите храната в чинията му, отново без да трябва да я консумира.Накрая, можете да предложите на детето да опита, след като първоначалните чувства на отхвърляне на храната са разрешени.

5. Коригирайте текстурите.

Ако детето ви отказва да яде храни с определена текстура, можете да приготвяте повече ястия, които отговарят на предпочитаните от него. Ако харесва само по-мека храна, можете да добавите варени плодове и зеленчуци към менюто, които са близки до текстурата на зърнените храни и протеините, които детето предпочита.

Подкрепете детето си с различни подходи, за да коригирате придирчивото хранене

Можете да промените начина, по който поднасяте храната на детето си. Вместо да питате какво иска да яде, кажете му какви опции има. Предложете няколко хранителни варианта, като по този начин да може да направи избор от здравословни храни.

Включете детето си в приготвянето на храната, което е друг начин да му помогнете да свикне с нея. Можете да опитате да прикриете миризмата на определени храни, като ги комбинирате с други. Предложете на детето си нещо вкусно за пиене, след като е опитало храна, която преди е отхвърляло.

Възможно е да се наложи да работите с вашия педиатър и поведенчески терапевт, в случай че има причина за отхвърлянето на храна и дискомфорта на вашето дете. Поведенческите подходи към храненето работят добре при повечето деца с аутизъм. С течение на времето ще забележите по-малко придирчивост към храненето и по-голяма готовност от страна на детето да опитва нови храни.

Ако имате нужда от консултация със специалист по ранна детска интервенция, който да Ви помогне за изграждане на умения за хранене и на позитивно отношение към храната, не се колебайте да се свържете с нас на телефон 0887 545 446 или ТУК.

Източник:www.elemy.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Ивелина Георгиева
Photo credit: Freepik