Какво е регресия на съня?

Какво е регресия на съня?

Достатъчният сън е от съществено значение за здравословното развитие на детето. Обикновено, бебе под 3-месечна възраст трябва да спи между 14 и 17 часа дневно, а между 4 и 11 месеца – около 12 до 15 часа. Когато детето порасне, то вече се нуждае от по-малко сън – малките деца обикновено спят от 11 до 14 часа.

Установяването на режим за сън ще помогне на децата да спят достатъчно, макар че прилагането му не винаги е лесна работа. И точно когато мислите, че най-накрая разполагате с перфектния метод, вашето бебе може да изпита регресия на съня.

Напълно нормално е бебето внезапно да развие неравномерен режим на спане. Някой път може да спи по цяла нощ без да отвори очи, а друг път може да ви държи будни час след час с плача си. Когато това се случи, най-важното нещо, което трябва да направите, е да помогнете на бебето да премине през регресията и да го върнете към обичайния режим на сън.

Какво е регресия на съня?

Регресията на съня се случва, когато вашето бебе внезапно започне да се отклонява от обичайния си режим на сън. Това е феномен, който може да се случи с всяко малко дете и е напълно нормално, но бързо може да стане дразнещо както за вас, така и за вашето бебе.

Обикновено регресията на съня е свързана с развитието на вашето дете. „Може една седмица да имат повече нощни събуждания от обикновено, а седмица по-късно внезапно да започнат да изговарят много повече нови думи или да преминат от пълзене към изправяне или от изправяне към ходене“, посочва д-р Майсор, детски специалист от Ню Йорк.

Всяка промяна в навиците за сън на вашето дете може да бъде регресия на съня. Например, ако бебето скоро е започнало да спи през нощта, то може внезапно да стане нервно и да се събуди няколко пъти. Или да започне да отказва да спи, когато дойде обичайното време за сън, докато преди е заспивало много лесно. Може също да забележите, че е станало по-неспокойно или по-раздразнително от обичайното през деня, обикновено защото не е спало достатъчно.

Какво причинява регресия на съня?

Най-честата причина за регресия на съня е достигане на определен ключов етап в развитието на детето.

Други често срещани причини включват:

  • Болест – когато детето е болно, то често се чувства неразположено и неспокойно. Това ще повлияе на качеството на съня, понякога причинявайки и регресия.
  • Никнене на зъби – това е болезнен процес за вашето дете. Дискомфортът, който изпитва, когато зъбите никнат, може да повлияе на режима на спане.
  • Външни промени – огромна промяна в живота на детето като смяна на жилището или ново братче или сестриче също може да причини регресия на съня.

Колко дълго продължава регресията на съня?

Макар често да не изглежда така (особено когато детето не може да заспи в 2 часа през нощта), регресията на съня обикновено е краткотрайна. Средно тя продължава между една и две седмици. Продължителността на регресията на съня на детето зависи основно от причината за нея.

След като се изясни причината, детето ще има нужда от смяна на режима на сън. „Ако забележите, че регресията в съня на детето продължава по-дълго от обичайното и не сте наясно защо се получава така, е добре да се консултирате с вашия педиатър, за да се уверите, че няма друга причина за нарушението на съня“, казва д-р Майсор. Няма поводи за безпокойство, ако наблюдавате регресия на съня няколко пъти. Докато детето расте, неговите навици за сън ще продължат да се променят, особено през първите години.

На каква възраст децата страдат от регресия на съня?

Регресията на съня може да бъде предсказуема – има тенденция тя да се случва в определени етапи от развитието на вашето бебе. Ето на каква възраст е най-вероятно да настъпи това:

4 месеца

На тази възраст бебето преминава през няколко промени в развитието и също така се приспособява към нов режим на сън. По-малките бебета се нуждаят средно от 14 до 17 часа сън, но от 4 до 11 месеца те трябва да спят между 12 и 15 часа. Това е и периода, когато вашето бебе развива циркаден ритъм, което означава, че се събужда по-често. Много родители казват, че тогава е най-трудната регресия на съня, през която трябва да се премине.

8 месеца

През този период вашето бебе увеличава своите когнитивни и физически способности. Вероятно е започнало да пълзи или дори да се опитва да стои само, както и да имитира жестове или да развива умения за разрешаване на проблеми. Смята се, че този растеж е причината за регресия на съня на тази възраст.

12 месеца

Първата годинка на вашето бебе е голямо събитие – за всички вас! На тази възраст то е най-активно. Възможността да ходи и да говори му отваря един изцяло нов свят. Любопитството му ще бъде възможно най-голямо – то изследва света около себе си и разширява своето разбиране. Приспособяването към това развитие може да причини регресия на съня.

18 месеца

Когато бебето навърши 18 месеца, вероятно ще са започнали да му никнат кътници. Този много болезнен процес често е причина за регресия на съня. Вашето дете ще е по-неспокойно и активно и вероятно няма да иска да спазва времето за лягане и сън.

Важно е да запомните, че всяко бебе е различно. Въпреки че това са периодите, по време на които обикновено се случва регресия на съня, може да забележите, че с вашето дете това се случва и извън горепосочените периоди. Това е нормално! Ако понякога се притеснявате, може да се посъветвате с вашия педиатър.

Как да помогнете на бебето да преодолее всичко това

Регресията на съня е временно състояние.

Най-добрият начин да го преодолеете е да накарате бебето да се чувства възможно най-удобно, докато преминава през този процес. Особено важно е да не се отклонявате от обичайния режим на сън. Поддържайте режима на сън на вашето дете, докато се върне към обичайните си навици.

Не забравяйте, че регресията на съня е просто промяна от обичайния режим на сън на детето и не е повод за безпокойство.

„Справянето с регресията на съня може да бъде много трудна и изтощителна работа, така че родителите трябва да бъдат търпеливи“, казва д-р Майсор. „Понякога регресията на съня може да продължи до три седмици. Ако това се случи, трябва да се консултирате с вашия педиатър“.

Ето и някои други полезни съвети, които трябва да имате предвид:

Направете необходимите промени.

Коригирайте режима на сън на вашето дете, докато то се адаптира. Това може да означава по-кратка дрямка или по-късно лягане. Макар да изглежда нелогично, може да помогне на детето да спи спокойно през нощта, без да се събужда.

Придържайте се към стриктен режим.

Така ще помогнете на вашето бебе да се адаптира към новите модели на сън. „Не правете големи промени, като например прекъсване на дрямката“, съветва Джили Блакеншип, консултант по съня на бебета и медицинска сестра за новородени. „Така ще помогнете всичко да се върне на мястото си, веднага щом отмине регресията. Избягвайте да създавате нови модели за сън, като например да спите заедно или да люлеете бебето, за да заспи. В противен случай ще имате още неща, които да променяте, след като регресията приключи“.

Поставете бебето да спи, когато е сънливо.

Това ще му помогне да се научи да заспива само в своето легло.

Ограничете времето пред екрана.

Проучванията показват, че взирането в екран, особено малко преди лягане, може да потисне мелатонина – хормон в мозъка, който регулира съня.

Заключение

Регресията на съня може да бъде трудна както за вас, така и за вашето бебе, но гледайте смело напред – в крайна сметка и това ще отмине. Тя може да се случи няколко пъти по време на растежа на вашето бебе и това е нормално. Ако сте загрижени за съня на детето си или имате нужда от насоки за справяне с безсънните нощи, винаги можете да се посъветвате и с вашия педиатър.

Източник: www.verywellfamily.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Валентина Иванова
Photo credit: Freepik