Значението на дневната програма за деца с ADHD: примерни правила и още нещо

Значението на дневната програма за деца с ADHD: примерни правила и още нещо

От Peter Jacsa, Ph.D

Всички родители на деца с ADHD са чували за обичайните неща относно важността на рутината. Децата се нуждаят от структуриране, а тези с дефицит на вниманието още повече. Ключовете от които се нуждаете, за да си помогнете за това са: вяра в силата на семейните рутинни дейности и дългосрочното им отдаване.

Чували сте го и преди. Установете сутрешен ред в рутинните дейности за деца с ADHD, за да излезете навреме. Едновременно с това бъдете сигурни, че домашните се правят по едно и също време и начин всеки ден. Направете нещо забавно за отпускане преди обичайното време за лягане.На хартия всичко това изглежда съвсем лесно. Но когато отглеждате дете с истински дефицит на вниманието, установяването и поддържането на такива рутинни действия изглежда съвсем безнадеждно. Все пак надежда има- дори щастие.

Много добронамерени родители започват ентусиазирано структурирането, от което техните деца се нуждаят. Ала много от тях се отказват след няколко седмици (или дори след няколко дни), защото установените правила не проработват. „Били просто не слуша. Той не иска да ги следва. Всеки един ден се превръща в битка и ние се изтощаваме. Има ли нещо друго което да опитаме?“

Обикновено опитът да се изпълни дневната програма не проработва, защото родителите се предават твърде бързо. За да се направи структурирането наистина ефикасно, рутинните дейности трябва да бъдат видяни и изпълнявани не просто като обикновена стратегия, а като начин на живот.

Преимущества на създаването на график за децата
Рутината влияе положително на живота на две нива. По отношение на поведението, те помагат да се подобри ефективността и ежедневната дейност. Може би това не винаги е очевидно, но децата изискват и се нуждаят от рутина. Предвидимото планиране предлага структура, която помага на децата да се чувстват в безопасност и сигурност. Създавайки такова планиране вие изпращате послание, което гласи: „Ние правим нещата по този начин!“ Рутината прави дневните дейности управляеми, позволявайки на децата да се фокусират върху нещата едно по едно. Освен това, цялото семейство ще спечели от един структуриран режим. Както родителите, така и децата ще преживяват по-малък стрес, когато няма драма относно това в колко часа ще е вечерята и кога ще се се пишат домашните.

Това, което ще последва е спокоен дом, което осигурява по-здрави семейни отношения. Семейната идентичност е подсилена от рутинните действия, в които всеки има свой принос. Посланието е: ние сме семейство, което се храни заедно, ние сме семейство, което чете заедно, ние сме семейство, което правилно планира времето си за учебни занимания и други текущи отговорности.

В тези трескави времена може да изглежда невъзможно да се осигури структуриран начин на живот. Всеки се опитва да жонглира с графика: работа, училище, отдих, музикални уроци, баскетболни тренировки и т.н. Ала точно в такива времена структурирането се оказва най-важно. Отплатата е: по-висока продуктивност за вашите деца, както и по-добро здраве и взаимоотношения в семейството.

Обзор от психологически изследвания през последните 50 години, публикуван неотдавна в Journal of Family Psychology показва, че дори невръстните деца и тези в предучилищна възраст са по-здрави и проявяват по-добре регулируемо поведение, когато в семейството има предсказуеми правила.

Ефективните рутинни дейности се обвързват и съгласуват с всички възрастни в семейството, представлявайки обединен фронт. Рутинните дейности трябва да бъдат създадени, когато децата са все още малки и да бъдат прилагани съгласувано докато растат. Но никога не е късно да бъдат започнати. И преди всичко-не се предавайте!

Тук има някои предложения и прости правила, които да ви помогнат да започнете. Разбира се, вие бихте могли да ги подобрите, за да съответстват на възрастта и степента на зрялост на вашето дете, специфичното поведение, което вие разработвате, а и на семейната ви индивидуалност и нужди. Докато изготвяте вашите рутинни действия, не забравяйте, че успехът им изисква време-понякога месеци и години. Но преимуществата им ще траят цял живот.

Добрите утрини започват с графика на децата ви
Целта на сутрешните правила е всички да са готови, за да излязат навреме от къщи. Подготовката от предишната вечер като къпане, приготвяне на училищната чанта, дрехи и обяд, нагласянето на алармата са решаващи за установяване на спокойна сутрешна рутина.

Тъй като много деца (и възрастни) с ADHD са много разсеяни и импулсивни, избягвайте стимули, които биха могли да грабнат вниманието и да ги отклонят от установения ред.

Например:

  • Нека сутрин телевизорът е изключен
  • Не проверявайте електронната си поща на компютъра
  • Не обръщайте внимание на нови списания или каталози до края на училищния ден или до по-късно същата вечер.

Планиране на времето след училище. Как да си помогнем за домашните?
Често се говори, че единственото последователно нещо при децата с ADHD е тяхната непоследователност. Това е особено проблематично, когато става въпрос за усилията за подготовка на уроците. Никоя друга активност не изисква по-голямо структуриране и съгласуване от подготовката на домашните в случаите когато от децата се изисква способност да се саморегулират. Не случайно битката деца-родители по отношение подготовката на домашните е обичайна за всички. Но установените правила при ученето (време, място, методи) играят важна роля за намаляване на тяхната честота и интензивност-даже и за тяхното цялостно елиминиране. За да се създадат правила за подготовка на домашните, които ще подобрят продуктивността и ще увеличат учебните постижения, е необходимо следното:

  • Наложете постоянно време за начало. Това ще помогне на детето ви да си изработи навик за изпълнение на домашните.
  • Останете близо до детето си. Много деца с ADHD се концентрират по-добре, когато някой възрастен работи с тях или близо до тях.
  • Давайте почивки. Разсеяността, безпокойството, трудността да се поддържа концентрация и ниският праг на търпимост – всички те, типични за синдрома ADHD, гарантират умствена умора и досада. Честите кратки прекъсвания, през които на детето е позволено да се движи наоколо могат да помогнат.
  • Забавлявайте се след края на заниманията. По-вероятно е детето ви само да поиска да прави домашните си, когато знае че после ще последва игра или гледане на телевизия.

Постоянен график за вечеря
От стотици години членовете на семейството са изграждали силни връзки около масата за вечеря. В тези времена на интернет и телевизионни филми при поискване, ритуалът на съвместната вечеря е все още преимущество, ако не и от решаващо значение. Тъй като времето за хранене продължава около 20 минути (по-малко отколкото един телевизионен ситком), много добри неща биха могли да се случат през това кратко време. В най-добрия случай времето за хранене може да бъде приятно време за приобщаване към работата, училището или семейните проблеми. За приготвяне на вечерята е необходимо време и работа, и може да бъде много досадно всички да седнат заедно, по едно и също време, но вие ще установите, че преимуществата си струват усилието:

  • Членовете на семейството остават свързани, познавайки живота на другите.
  • Дискутират се събития и се правят планове за приноса на всеки един.
  • Отговорностите и семейната връзка се окуражават с такива прости действия като това детето да сложи масата и да я почисти след това.

Добрите нощи започват с ритуалите за лягане

Вашата задача относно времето за лягане е да помогнете на детето си да се отпусне и заспи в едно обичайно време. Изследванията показват, че децата с постоянен режим за лягане заспиват по-бързо и се будят по-рядко през нощта, в сравнение с тези, които нямат такъв. Много деца с ADHD се противопоставят на лягането, защото за тях то е досадно нещо. Време е за сън, наистина, но те имат да правят още толкова много неща! Рутинната процедура, която често предлага заслужени награди и приятни забавления, поощрявайки отмората, може да помогне за преодоляване на досадата от лягането. Ето какво може да опитате:

  • Дайте на детето да похапне нещо леко и здравословно като ябълка или парченце сирене върху кексче.
  • Изиграйте една спокойнa игра или прочетете книжка.
  • Извършете един мил и личен ритуал на тъмно.
  • Слагайте детето в леглото всяка вечер по едно и също време.

Без съмнение, установяването на семейна рутина изисква много време и усилие. Вероятно ще се запитате: „Може ли да си позволим времето и енергията необходима за всичко това?“ По-правилният въпрос обаче е: “Можем ли да си позволим да не го правим?“

Примерен помощен график на организация на деня при ADHD

7:00ч. Погъделичкайте детето, за да го събудите (Малко положителна енергия ще го вдигне от леглото и бързо ще го раздвижи.)
7:05ч. Пригответе се : Изгответе списък и нека детето ви го спазва!
Измиване на лицето.
Сресване на косата.
Обличане (Дрехите са приготвени от вечерта). Проверете дали детето следва списъка и прави ли го само.

7:20ч. Време за закуска: Предложете не повече от два здравословни, но привлекателни избора. Бихте искали детето да яде, а не да си играе на лотария.
7:45ч. Миене на зъби-заедно. Когато го правите съвместно това ще ускори нещата и ще осигури добра хигиена.
7:55ч. Закопчейте, завържете, нагласете. Приготвянето на обувките и ръкавиците до входната врата ще ви спести търсене.
8:00ч. Излизане.

Пример за правила при подготовката на уроците

15:00ч. Лека закуска и отпускане след училище.
15:30ч. Сложете детето на обичайното му за подготовка на уроците място. Бъдете сигурни, че всички необходими пособия са на лице (моливи, тетрадки, учебници и др.)
15:35-16:30ч. Детето ви си подготвя уроците. Стойте наоколо, за да отговаряте на евентуални въпроси и да следите за прекъсванията (раздвижване, тоалетна, пиене на вода)
16:35ч. Проверете работата му и спокойно прегледайте всичко, което детето трябва да поправи. Предложете специална награда за добре свършена работа.


Пример за една рутинна вечеря

18:00ч Родителите започват приготвянето на храната. Организирайте това така, че да избегнете забавянето при сядане на масата.
18:15ч Децата слагат масата. Задайте им конкретни задачи, за да имат чувство за отговорност.
18:30ч. Децата слагат напитките.
18:45ч. Родителите слагат храната на масата.
19:00ч Вечерята е сервирана. Разговаряйте по време на вечерята, като опитате разговорът да обиколи, веднъж или повече, всеки един и той да сподели по едно хубаво нещо от деня си.
19:30ч. Децата почистват масата. Родителите зареждат миялната.
Примерен ритуал при лягане
20:00ч. Нека детето се поотпусне във ваната. Почетете му вие ако то не може само. Освен измиване, банята помага на детето да се отпусне в края на деня.
20:20ч. Три правила: изсушаване, измиване на зъбите и изпишкване. Няма да ви се иска да чуете: „Мамо, трябва да ида до тоалетната“ пет минути след като сте казали „Лека нощ“.
20:30ч. Сложете пижамата и махнете играчките, за да се подготвите за спане, а не за игра.
20:40ч. Почетете заедно.
20:55ч. Детето ви вече е в леглото. Изпълнете последния за вечерта ритуал: Поговорете малко за изминалия ден, похвалете детето за нещата, които е направило добре и кажете ритуалното „Лека нощ, обичам те от земята до луната и обратно.”

Източник: https://www.additudemag.com
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Веселина Мавродинова