Защо са важни функционалните умения?
Функционалните умения помагат на децата да разбират и да взаимодействат по подходящ начин със заобикалящия ги свят. С порастването те се нуждаят от умения, за да общуват с околните, да запомнят задачи, да определят приоритети и да контролират емоциите си, когато са разочаровани от учител или приятел.
Когато едно малко дете се разстрои, може да го видите да бута или удря майка си или свой приятел. Когато децата пораснат, очакваме от тях да се справят с разочарованието си по конструктивен начин, но понякога техните умения не са достатъчно развити за това.
Децата със затруднения в сензорната обработка, тези с ADHD, аутизъм и такива без диагноза, често изпитват затруднения с този вид умения.
В тази статия ще научите кои са ключовите функционални умения според възрастта и ще намерите интересни занимания, които стимулират развитието на малките и по-големите деца.
Но нека започнем с един пример:
Томи посреща на гости вкъщи за първи път приятел от училище. Майка му е приготвила за него и приятеля му храна и предлага да играят на Uno. Това е игра, която Томи е играл доста пъти с родителите си и по-големия си брат.
Всичко върви добре – момчетата се смеят, играят и хапват. Малко по-късно майката надниква в стаята и забелязва, че Томи се готви да изиграе карта „Обръщане на посоката“. Никога досега не е играл тази карта само с двама играчи. Тя се чуди дали той знае какво да направи. Докато оставя картата, изпуска всички други карти. Опитва се да ги събере, но докато прави това, приятелят му го пита дали вече е негов ред за играе. Томи внезапно хвърля всички карти на масата и излиза от стаята – тича и плаче.
Майката на Томи е очаквала много от това гостуване. Но какво се е случило? Защо синът й се е разстроил толкова много само от един прост въпрос?
Томи е съсредоточил енергията си върху това да планира следващия си ход, да си спомни коя карта току-що е изиграл и чий ред е. Той наистина се разстройва когато всички карти изпадат от ръката му. И губи напълно фокус върху играта. Когато неговият приятел му задава въпрос, емоциите вземат връх, защото отговорът е още едно нещо, което мозъкът му трябва да обработи. Томи е затруднен, защото функционалните му умения не са добре развити.
Какво представляват функционалните умения?
Функционалните умения са различни неврологични процеси, които се развиват във фронталния лоб на мозъка и са необходими за изпълнението на по-сложни задачи. С порастването тези умения стават все по-важни.
Функционалните умения са отговорни за:
- контрол на импулсите
- емоционална регулация
- иницииране на задачи
- гъвкаво мислене (когнитивна гъвкавост)
- планиране и решаване на проблеми
- самосъзнание/наблюдение (метапознание)
- самоконтрол
- работна памет
- управление на времето
- организация
По време на игра Uno са необходими почти всички тези умения: необходим е контрол на импулсите, за да се редувате; иницииране на задачите, за да започнете ход; гъвкаво мислене, за да отговорите на хода на другия играч; планиране и решаване на проблеми, за да решите следващия си ход, и самосъзнание/емоционален контрол, за да можете да се справите с евентуална загуба. За дете, което не е развило едно или повече от тези умения, всичко това може да бъде наистина непосилно.
Ключови етапи и функционални умения според възрастта
Етапите са полезен ориентир за развитието на детето, но е важно да помним, че те са само ориентир. Съществуват много фактори, които могат да доведат до забавяне в развитието на детето или до достигане на даден етап по-късно от очакваното.
Докато разглеждате уменията според възрастта на детето – от бебе през малко дете до предучилищна възраст и тийнейджър, следете за това кои умения се появяват и ги насърчавайте. Или пък потърсете умения, които е възможно никога да не са се развили.
Ще научите и интересни и прости дейности, които укрепват функционалните умения.
Функционални уменията според възрастта на детето:
0-12 месеца
- Иницииране на игра с играчки (иницииране на задачи)
- Привличане на вниманието когато са тъжни (емоционална регулация)
- Постоянство на обектите (около 8 месеца, работна памет)
- Търсене на скрита играчка (решаване на проблеми)
1-3 години
- Изкачване на стълби, за да се спусне по пързалка (решаване на проблеми)
- Построяване на кула от блокчета (управление на времето, гъвкаво мислене, иницииране на задачи)
- Игра около нас или с приятели (емоционална регулация, организация)
- Следване на указания, за обличане (планиране, гъвкаво мислене, иницииране на задачи, самоосъзнаване)
4-5 години
- Използване на въображението (напр. игри с къщи, замъци, влакове)
- Избор на собствените дрехи и обличане
- Игри с други хора
- Изработване на по-сложни проекти, като например сглобяване на прости модели Lego
6-12 години
- Изпълнение на училищни задачи
- Включване в спортен отбор
- Игра на настолни игри
- Подготвяне на собствен обяд
- Спазване на програма и крайни срокове
- Разбиране на понятието за време, използване на таймер за проследяване на времето
- Идентифициране на проблеми в социалното общуване, както и в учебния процес, и намиране на различни решения
12 и повече години
- Приготвяне на ястие
- Изпълнение на домашна работа за различни часове в училище
- Управление на лични средства, харчене, спестяване
- Определяне на това какво помага в учението, напр. визуални материали, звук, повторение и др.
Как да подобрим функционалните умения?
Изграждането на функционалните умения у детето може да изглежда като непосилна задача, но това не е задължително. Можете да насърчите тези умения чрез различни дейности, като например му позволите да ви помага в кухнята или играете на някоя игра, докато чакате на опашка в магазина. Разбира се, бихте могли да отделите време и за конкретна работа върху тези умения, но повечето мъничета реагират най-добре, когато дейностите са споделени с вас и са част от игра.
Можете да седнете с детето на пода и да играете заедно или да го изведете навън за игра на гоненица. За по-големите деца семейните вечери с игри са идеален начин за насърчаване на тези умения.
След като започнете да разпознавате кои са функционалните умения, за които детето ви има нужда от помощ, ще се изненадате колко лесно е да ги включите в ежедневието си. Ето някои предложения за това как да работите върху изграждането на функционални умения чрез игри и ежедневни дейности.
Дейности за насърчаване на функционалните умения:
0-12 месеца
- Игра „Къде е мама?“
- Гушкане на бебето когато плаче, за съвместна регулация
- Говорене и усмивки с бебето
- Разглеждане на книги заедно
1-3 години
- Игри за въображение и преструване
- Дейности на детската площадка (качване на люлка, спускане по пързалка)
- Обличане
- Разглеждане на книги и разказване на истории
- Пеене на песнички
- Повтаряне на детски стихчета
4-5 години
- Игри за търсене и намиране
- Прости игри за запаметяване
- Построяване на влакови релси
- Следване на указания за изработване на различни проекти
6-12 години
- Настолни игри (може да бъде полезно да се започне с игри за сътрудничество)
- Следване на рецепта за готвене
- По-сложни проекти от Лего
- Използване на вендинг машина
- Подходящи за възрастта проекти с указания в няколко стъпки
- Закупуване на няколко артикула в магазин под надзора на възрастен
12 и повече години
- По-сложни настолни игри със стратегия
- Планиране на храненето
- Пазаруване на хранителни стоки
- Планиране на съвместно пътуване или дейност
- Проекти „направи си сам“ или строителни проекти
Забавяне в развитието на функционалните умения
Децата със забавяне в развитието на функционалните умения често са неправилно наричани „лоши“. А тези със затруднения във функционалните умения може да имат и проблеми и с контрола на импулсите, изпълнението на задачите или с връстниците си. Може да изглежда, че не слушат, опитват се да ви дразнят или не са добри приятели.
Класната стая може да бъде особено предизвикателство за децата, които имат трудности с тези умения. Почти всички функционални умения са необходими, за да има детето успехи в училище. Когато едно дете има сензорни проблеми, то се сблъсква с допълнителното предизвикателство да се опитва да се регулира. За съжаление, това може да накара другите да го определят погрешно като „лошо“.
Идентифицирането на забавяне в развитието на функционалните уменията на детето може да ви помогне да обясните поведението, докато се занимавате с развиването на тези умения.
Помощ за деца със затруднения във функционалните умения
Когато забележите, че детето има затруднения с тези умения, може да е трудно да разберете какво да направите. Опитайте да приложите изброените по-горе дейности у дома. Ако забележите, че детето все още изпитва затруднения, можете да се обърнете за мнение към учителя му или към специалист. Ерготерапията може да бъде изключително полезна за деца със затруднения във функционалните умения. Ерготерапевтите са обучени да разпознават тези трудности и да помогнат на детето ви да изгради функционални умения.
Ако имате притеснения, свързани с говорното развитие на вашето дете, не се колебайте да се сържете с екипа на Център за детско развитие „Малки чудеса“. Запишете своя час на телефон 0887 54 54 46 или тук.
Автори на статията са Андреа Тимлер, ерготерапевт и Алиша Гроган, ерготерапевт
Източник: yourkidstable.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Ивелина Георгиева
Photo credit: Freepik