Когато кажете на детето: „Колко пъти трябва да ти казвам…?“ изглежда, че сте доста подразнени, че трябва да повтаряте едно и също нещо по няколко пъти. Но детето наистина има нужда да му казвате нещата много и много пъти.
Защо ли? Способността ви да фокусирате вниманието си, да помните инструкциите и да управлявате импулсите идва от вашите умения за изпълняване на инструкции. Но познайте кой все още няма тези умения? Вашето малко дете.
Нека си представим Гранд Каньон. От едната му страна е импулсът на вашето дете да рисува по стените, просто защото е забавно. От другата страна на Каньона е способността да контролира този импулс, защото мама каза, че не трябва да оцветява по стените. (И наистина никой не би искал да види ядосания вид на мама, когато направиш нещо, за което тя е казала, че не трябва :)).
В мозъка на малко дете тези две страни все още не са свързани. Трябва да построите мост.
Първият път, когато кажете на малкото си дете да не рисува по стените, все едно сте поставили една дълга, суха дървена дъска през пропастта. Тя със сигурност не е достатъчно здрава, за да се задържи във времето, но трябва да започнете отнякъде.
Всеки път, когато повторите, потретите и т.н. на вашето дете едно и също нещо – или още по-добре, онагледите думите с примери – добавяте още една дъска към моста през Гранд Каньон в съзнанието на вашето дете.
Но изграждането на мост през Гранд Каньон би отнело много дървени дъски, да не говорим, че трябва да се добавят и няколко стоманени греди. А това ще отнеме много време, много дълго време.
По същия начин е необходим и много житейски опит, за да се създадат връзки в мозъка на детето, така че да развият умения за изпълнение на задачи.
„Как се формира мозъка ни? С опит. Дори в напреднала възраст, нашите преживявания всъщност променят физическата структура на мозъка. Той има сто милиарда неврони, всеки със средно по десет хиляди връзки с други неврони. Начините, по които се активират определени вериги в мозъка, определят умствената ни дейност, варираща от възприемане на гледки или звуци до по-абстрактни мисли и разсъждения. Когато невроните работят заедно, те растат и създават нови връзки между тях. С течение на времето се изграждат и причинно-следствените връзките“.
Сега по-лесно ли ви е да си отговорите на въпроса: “Колко пъти трябва да казваме едно и също нещо децата?”
Отговорът е отново и отново (и отново). За да се научи мозъкът на малко дете, той се нуждае от това повторение. Затова продължавайте да повтаряте, да напомняте, да показвате, да насочвате вашето дете, защото всяко едно изживяване изгражда този мост.
Когато усетите, че губите търпение, поемете си дълбоко въздух и се опитайте да си представите Гранд каньон. Представете си, че с повторението на думите ви, слагате още една дъска за изграждането на здрав мост.
Източник:https://happyyouhappyfamily.com/