
Какво искате най-много за децата си? Да бъдат щастливи? Успешни? Вдъхновени? Послушни?
Щастливите сред нас ще си припомнят онези специални дни от лятната ваканция, които сме прекарали като деца, когато нямахме търпение да започнем да строим, четем, да тичаме, да си фантазираме истории и да играем на улицата. Онези моменти, в които сутрин скачаме от леглото, развълнувани от новия ден, моментите, в които тичаме за обяд и грабваме една филия с пастет, защото сме нетърпеливи да се върнем към игрите.
Някъде по пътя много от нас изгубиха тази искра. Къде отиде? Вероятно е затрупана някъде под домашни, учебници и списъци със задачи. Някъде по пътя изгубихме свободата си и се насочихме към нещо друго.
Нещо практично.
Нещо полезно.
Нещо, което трябва да знаем и използваме в реалния свят.
Нещо, което ще ни се падне на теста в училище или на теста за нова работа.
Има вероятност да сме “отвлечени” от добронамерени възрастни. Нашите родители. Нашите учители. Хората, които се грижеха за нас и знаеха, че успехът в живота изисква знания, умения и упорит труд, а не само мечти. Ние сме късметлии, защото имахме детство, можехме да играем, да изследваме и да бягаме с приятелите си по цял ден, преди животът, изпълнен с куп отговорности да кацне на плещите ни.
Днес децата също се нуждаят от своето детство. Но вместо това, те твърде често са подложени на академичен натиск, започващ още в предучилищна възраст, ако не и по-рано.
Защо да не могат да имат и двете?
Защо да не оставим децата да имат детство и да ги научим на буквите и цифрите? Можем ли да превърнем ученето в игра? Някои деца намират ученето за интересно и сами проявяват желание да се захванат със задачите. От друга страна, ако имате дете, което изобщо не е склонно да пише буквите и цифрите, приемете и това. Докато някои хора имат уменията да учат нови неща на хартия, повечето предпочитат да го правят през опита.
Ами математиката?
Необходимостта от контекстуализирано обучение се отнася по-специално за математическата грамотност. Ние сме склонни да се съсредоточаваме върху това колко скоро децата могат да броят от 1 до 10, да събират и да изваждат числата и да знаят таблицата за умножение. Но този тип обучение пропуска нещо важно.
Според д-р Хаслер Уитни, изтъкнат математик в Института за усъвършенствани изследвания в Принстънския университет, уроците по математика за последните няколко десетилетия, до голяма степен се провалят. Изучаването на математика трябва да е свързано с „намирането на път чрез решаване на проблеми“. За съжаление, този подход е твърде “неакадемичен” и в повечето училища е неприложим. Стандартизираното обучение днес, изисква учениците да „помнят правилата за определен брой упражнения в момента на теста и по този начин „да покажат постижения“. Уитни заключава, че „това е най-нисшата форма на обучение, без никаква полза в реалния живот“.
Ами четенето?
Според някои психолози децата, които се научават да четат по- рано, не са по-добри ученици от децата, които се учат да четат по-късно.
Как можем да помогнем на децата да учат?
Ограмотяването на децата е важно, но това не означава само познаване на буквите и цифрите. Това означава да говорите с деца, да ги слушате, да им четете, да им разказвате истории и да слушате заедно музика. Всички те са важни за тяхното академично и социално-емоционално благополучие.За съжаление, някои родители избързват с обучението на своите деца от страх, че ще бъдат “по-глупави” от своите връстници и няма да имат много добри резултати в училище и в живота след това. Има родители, които вярват, че е важно да научиш буквите и азбуката само от академична гледна точка, но не са склонни да насърчават децата да ги научат, за да изпитат удоволствието четенето. Всъщност четенето за удоволствие е един от основните фактори за когнитивен напредък.
Нов подход
Какво става, ако насърчим децата си да следват страстите си, вместо да ги отдалечаваме от тях? Ами ако не угасим искрата им? Ами ако осигурим кислорода, за да оставим искрите им да се превърнат в мощни пламъци?
Как да постигнем това? Има цял един нов свят, който трябва да открием заедно с децата си.
Нека им покажем всичко, което света може да им предложи.Нека ги развълнуваме с красотата на природата, необятността на пространството, щастието от новите изобретения, удоволствието от музиката.
Нека ги вдъхновим да четат и пишат след години с разказване на нашите любими истории от детската литература.
Те ще научат буквите по пътя.
Нека им осигурим пространство и материали за създаване на изкуство.
Те ще научат цветове по пътя.
Нека се потопим в математическата красота на природата и музиката.
Те ще научат числа по пътя.
Нека да излезем сред природата и подишаме чист въздух. Нека им покажем как природата се справя с трудностите.
Те ще се научат по пътя.
Източник:https://raisingwildflowerkids.com/