Педиатри установиха, че най-подходящите играчки за децата и тяхното здравословно развитие са тъкмо обратното на модерните скъпи джаджи.
Американската асоциация на педиатрите (ААП) публикува ново изследване относно най-добрите играчки за детското развитие – и, представете си, в списъка им не фигурират неща, които имат екран или работят на батерия.
Оказва се, че най-простите играчки – кукли, конструктори, топки и др. – имат далеч по-добър ефект за децата, отколкото онези заплашителни, късащи нервите купчини от святкащи електроники, пеещи песнички на чужди езици или издaващи писукащи звуци.
“Играчките неизбежно се променят заедно с развитието на пазара. Но не трябва да позволяваме да бъдем подведени от умелите маркетинг трикове, според които виртуалните или дигиталните платформи са много по-образователни”, твърди Алея Хейли – главният автор на проучването.“Според проведеното изследване децата не се нуждаят от скъпи лъскави играчки. По-простото е по-доброто в този случай.”
Малките деца се нуждаят най-вече от играчки, с които да развиват социалните си умения и които дa ги окуражават да създават нови приятелства. Също така, подходящи за тях са и играчки, които развиват техните езикови умения, тяхната физика, и ги предизвикват към критично мислене и намиране на решение на някой проблем. Погледнато от тази позиция, ще се съгласите, че неща като най-обикновена топка и кукла изпълняват повече точки от списъка, отколкото дигитализираните екрани, които всъщност изолират децата едно от друго.
“Най-добрите играчки са онези, които подкрепят връзката дете-родител. Няма как да получиш същото изживяване от екрана на таблета. Магията се случва само когато децата играят с родителите – независимо дали се вживяват в някакви роли с куклите, строят кули от конструктор или редят пъзел заедно.”
Резултатите от проучването доказват, че онези високо технологични “образователни” играчки, промотирани от рекламните компании, имат много недостатъци сравнено с най-обикновените играчки.
“Колкото повече научаваме за начините, по които се развива мозъка, толкова повече разбираме за необходимостта от игри, основаващи се най-вече на комуникация с други хора. Не съществува приложение или видео игра, която може да замени безценната връзка която изгражда с най-обикновените играчки“- твърди Хейли.
В проучването са включени и насоки за родителите и педиатрите – съветите са да се избягват играчки, които промотират полови или расови стереотипи, както и такива, които не поощряват общуването с други хора. Вместо това, далеч по-добър избор, са играчки, които събуждат креативност и междуличностни взаимоотношения.
Накрая се предоставя списък с най-добрите играчки, сред които фигурират: кукли и екшън фигурки, колички, конструктори, пъзели, карти за настолни игри, колела, триколки, топки и материали за рисуване.
Примери за съвременни играчки, които не са подходящи са: таблети, екрани, електронни игри, телефони, лаптопи, играчки със светлини и звуци, както и всякакви играчки, които заместват връзката човек-човек, например мечка, която чете приказки.
Накрая има препоръка или по-скоро напомняне, че деца под 2 години не бива да гледат екрани, а на по-големите се полага по-малко от 1 час време пред тях. Дори тогава родителите трябва да подбират какво да им пускат.
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Йоана Кичева
Източник: https://www.scarymommy.com