За ролята на връзката между сетивните данни и двигателния резултат в детското развитие

За ролята на връзката между сетивните данни и двигателния резултат в детското развитие

Ако някога сте чували израза „отпадък на входа, отпадък на изхода“ от света на технологиите, вече знаете, че информацията, съобщена в социалните медии, по имейл, чрез презентации или дори във вестници, е толкова добра, колкото е добър източникът, от който идва. Преносът на сетивни данни към детето ви (използван за обучение и развитие в класната стая) работи по същия начин.

Детето приема всичко около себе си със сетивата си. Когато сетивната система на вашето дете работи правилно, мозъкът му попива цялата информация от заобикалящата го среда и двигателният резултат на „изхода“ е също толкова добър, колкото и сетивните данни на „входа“. Ако обаче сетивната система на детето ви е недоразвита или отслабена, информацията, която мозъкът получава или „отпадъкът на входа“, буквално се превръща в „отпадък“, тъй като детето физически и психически не може да постигне успешен резултат в класната стая, у дома и с приятелите си.

Винаги можете да определите качеството на данните на „входа“ по резултата, който вашето дете показва на „изхода“!
Нека вземем за пример явяването на тест. Ако детето не се подготви за теста, то няма да има никакви резултати, тъй като въобще не е подадена информация на „входа“ като начало. Детето не е запомнило никакви факти или подробности от материала в учебника, така че, когато на теста трябва да избере измежду няколкото възможни отговора, то не знае кой да посочи. Същото се случва и когато слуша учителя в класната стая. Ако то не може да възприеме това, което учителят казва, мозъкът няма да запази никаква информация, която чува, и когато дойде време да направи домашното или поставения проект, детето не помни инструкциите или как да отговори на въпросите.
Четейки, детето може да произнесе думата „сто“, докато тя всъщност е „стол“. Мозъкът не е разпознал буквата „л“ в подадената информация и така резултат е „сто“ вместо „стол“.

Сетивни данни – двигателен резултат
Нервната система на детето ви има три основни функции. Пренос на сетивни данни (детето приема данни чрез сетивата си: зрение, мирис, докосване, вкус, слух и други), интегриране (детето обработва всички получени данни) и постигане на двигателен резултат (детето използва интегрираната информацията за извършване на действия: писане, говорене, четене и други).
Тъй като мозъкът е отговорен за обработването на сетивните данни, което засилва потенциала на детето за развитие, ако някоя от тези функции не се изпълни правилно, целият двигателен резултат се срива или започват да се показват пропуски в способността за развитие на детето, тъй като сетивният “вход“ е по-слаб.

„Ако е необходимо действие (като отговор), решението се предава на двигателната система, която всъщност е просто работник, който чака инструкции от мозъка-администратор. В идеалния случай, тази система за действие, съставена главно от мускули, има достатъчно тясна връзка с останалата част от нашия мозък, за да може да разбере неговите нареждания правилно… Ако обаче не успее да разбере инструкциите му, тогава няма да успее да изрази желанията ни правилно.“ (Sunbeck, Infinity Walk: Preparing your mind to learn!)

Ето няколко области на развитие, в които може да забележите пропуски, ако сетивните данни не съвпадат с двигателния резултат на детето.

  • Координация на мускулните групи

Обикновеният акт на преместване на ръката по страницата с молив изисква координация на рамото, лакътя, китката, пръстите и ръцете на детето ви. Ако ръцете, пръстите, китките и мускулите на вашето дете са слаби, писането може да стане трудно и дори изтощително, така че детето отказва да го прави или се изморява дори само след няколко изречения.

  • Проприоцепция

Обикновени задачи, като вдигането на ръка от бюрото, за да се зададе въпрос, или използването на натиск, за да се пишат думи на лист, може да стане трудно, когато тези двигателни умения не са развити. Движенията изискват различни модели на мускулно активиране и няма да се развият правилно, ако тези области са слаби.

  • Постурални корекции

Ако детето ви не е развило своите постурални мускули в крайниците, главата и торса, тялото може да се умори и дори да откаже да функционира. Това може да е причината да виждате деца, които непрекъснато лежат на бюрото си и изглежда, че нямат енергия за участие в клас. Защо се случва това? По-добрият въпрос, който трябва да зададете, е с какво „храним“ децата си днес, което причинява този нежелан резултат?

Един от възможните отговори са видео игрите и електрониката. Всички знаем, че те стават все по-достъпни и децата ни ги използват по-често. Някои играят в продължение на часове, което им пречи да изграждат определени мускули, както когато играят навън. Ако това е единственият принос на „входа“, който нашите деца получават ежедневно, липсата на качествен резултат на „изхода“ в класната стая не е изненадващ.

„Нашата двигателна нервна система, която до голяма степен е съставена от мускули, трябва да се поддържа в добра физическа форма … За съжаление, нашият високотехнологичен свят постоянно измисля нови начини да ни помогне да избегнем използването на телата ни. Днес много от нас трябва да полагат специални усилия, само за да поддържат физиката си в кондиция.“ (Sunbeck, Infinity Walk: Preparing your mind to learn!)

  • „Автоматично“ обработване

Тялото на вашето дете обикновено изпълнява редовно двигателни функции, без да мислите за това (например ходене в стаята). Ако обаче сетивният „вход“ е недоразвит, може да забележите, че двигателният резултат на детето ви не се случва автоматично. Ето защо много деца със сетивни проблеми често имат лош баланс, блъскат се в мебели, имат проблеми с личното пространство, въртят се пред бюрото си, не могат да внимават или да се фокусират и често не могат да изпълняват прости задачи като връзване на връзките на обувките или ритане на топка.

  • Моторен контрол

Моторният контрол означава, че детето ви се нуждае от сетивни данни за да планира и изпълнява прецизно движения. Това се отнася за по-ниските нива на мозъка, както и за по-високите. Ако долните нива не работят правилно, висшият процес на развитие не може да прогресира (реч, език, почерк, четене, математика). Способността на детето ви да прави точни движения, които са правилно синхронизирани и с правилната сила (проприоцепция), зависи от сетивните данни на „входа“ на всички нива на йерархията на опорно-двигателната система.

Как да подобрим системата сетивни данни – двигателен резултат?
Подобряването на мускулното развитие на детето чрез дейности, базирани на движение и възстановяване на сетивно-двигателните връзки, които зависят от когнитивните умения, може да бъде важно за преодоляване на лошата сетивната интеграция. Сетивната стимулация и физическата дейност са едни от най-добрите терапии за това. Дейности като люлеене в парка, хвърляне и ритане на топки, балансиране, използване на разтегливи ленти и упражнения на постелка могат да помогнат за развитието на системата сетивни данни – двигателен резултат.

Ако смятате, че детето ви не е развило необходимите умения, нужни за процеса на развитие и обучение, можете да се свържете с терапевтичния екип на Център за детско развитие “Малки чудеса” и да обсъдите своите притеснения.

Източник: https://ilslearningcorner.com/
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Магдалена Петрова