
Всеки родител иска детето му да е успешно в училище. Така че когато наближи предучилищната група, вие се стремите да работите усилено с детето, за да сте сигурни, че то е готово, като проверявате знанията му за азбуката, числата и формите. Изследвате всички статии в интернет и Google, които ви дават информация за това как да помогнете на детето си да се подготви за училище в детската градина. Поразени сте, когато четете заглавия като „75 неща, които детето ви трябва да знае преди детската градина“, „100 умения, които трябва да знае преди да влезе в училище“. 75? 100? Това е много! Тези статии и умения са важни и полезни, но подготовката за училище включва нещо повече от просто познаване на азбуката и писане на име.
Неврологична готовност
Ученето в училище и придобиването на знания включва нещо повече от ум. Изисква се настройка на цялото тяло. Ученето е както физическа активност, така и умствен процес. Следователно не бива да се учудваме, когато проучванията показват, че все повече деца влизат в училище без необходимите физически умения, които поддържат здравословна психическа среда. Изследване, публикувано от Центъра за ранно детско развитие , обсъжда задълбочено значението на двигателните умения и физическата готовност като силен предиктор за образователния успех.
В книгата на Сали Годард Блайт „Оценка на невромоторната готовност за учене“ тя казва: „Готовността за училище изисква много повече от едно дете, просто достигнало хронологичната възраст, необходима за влизане в училище. За да се представя добре в образователна среда, детето трябва да може да: седи неподвижно, да е внимателно, да умее да използва инструмент за писане, да контролира движенията на очите, които са необходими, за да се следва линията на печат, без очите да „скачат“ или да загубят мястото си на страницата. Това са физически способности, които са свързани с развитието и контрола на съзряването на двигателните умения и постуралния контрол. Растежът и физическото развитие са също толкова важни за образованието, колкото и за областта на развитието на медицината, но до голяма степен са пренебрегнати от образователната система … „.
Да бъдеш неврологично готов за образованието е важно. Ако детето ви има определен набор от умения и правилните инструменти за обучение, то ще се подготви за учене през целия живот.
Неврологичната готовност на вашето дете включва измерване и тестване за задържани примитивни рефлекси, постурални рефлекси и двигателно развитие. Освен това ви дава цялостен поглед върху нивата на баланс и координация на вашето дете.
Как да проверите дали детето е готово за учене
В сравнение със статиите, които сте чели в Интернет, нашите идеи за училищна подготовка може да са малко по-различни. Ето няколко прости теста, които можете да опитате с детето си у дома, за да видите дали е подготвено за училищното обучение:
1. Накарайте детето си да прекара дясната си ръка по тялото до лявото коляно. Сега накарайте детето си да докосне лявата си ръка в дясното коляно. Продължавайте да редувате отляво надясно.
2. С двете ръце встрани, оставете детето да балансира на единия крак за 10 секунди. Сега превключете и балансирайте на другия крак за 10 секунди.
3. Накарайте детето си да кръстоса десния крак над левия и да постави десния крак до левия с петата на пода. Сега инструктирайте детето си да вдигне ръцете си във въздуха и да се наведе възможно най-близо до пода с изправени колене. Сега обърнете и кръстосайте левия крак над десния крак и повторете. Вижте дали ученикът може да кръстосва краката си и да запази равновесие в същото време.
4. Нека детето ви застане изправено, събрани крака и ръце встрани. Задръжте 10 секунди. Сега в същото положение, накарайте детето си да затвори очи и да задържи позицията за 10 секунди.
5. Нека детето ви да стои изправено и да наведе глава назад. Инструктирайте ги да затворят очи и да задържат тази позиция за 10 секунди. Сега кажете на детето си да приведе главата си напред и да затвори очи и да задържи тази позиция за 10 секунди.
6. Тестване на асиметричния тонизиращ рефлекс на врата (ATNR) : Инструктирайте детето или ученика си да застане на ръце и колене. Накарайте ги да движат главата си бавно надясно. Гледайте дали лявият им лакът се огъва. След това накарайте ученика да завърти бавно главата си наляво и вижте дали десният им лакът се огъва.
7. Тестване на симетричния тонизиращ рефлекс на врата (STNR) : Ученика застанал на ръце и колене го накарайте да придвижи главата си нагоре, сякаш гледа към тавана. Вижте дали гърбът им се навежда. Сега накарайте ученика си да погледне надолу, сякаш гледа краката си. Вижте дали гърбът им изпъква.
8. Напишете азбуката с малки букви. Това упражнение проверява фините двигателни умения на вашето дете и определя дали може да пише кръгове, да рисува вертикални и хоризонтални линии, както и диагонални линии. Той също така проверява за сцеплението с молива и пространствената ориентация.
Тези тестове могат да помогнат за откриване на фактори, които подчертават предизвикателствата в обучението, много от които включват проблеми със зрението, проблеми със слуховата обработка и двигателна подготовка. Наблюдаването на развитието на неврологичните и двигателните умения на детето ви може да ви помогне да установите наличието на пречки пред образователните постижения. Ако детето ви показва признаци, че не може да извърши тези тестове или има затруднения с някои специфични функции, то може да е изложено на риск от не толкова добро представяне в училище. Това не се дължи на липса на интелигентност или мотивация за учене, а поради липсата на някои конкретни умения, необходими за подкрепа и проява на интелигентност във физическата класна стая.
Други важни умения
Изглежда детската градина е новият първи клас. Знанията, които се преподават в детската градина, някога са били планове за уроци за първи клас. Всичко това е добре, освен ако детето ви не е напълно готово да напредва с определено очаквано темпо. Като се има предвид това, има някои основни задачи, които едно дете трябва да може да изпълни, когато постъпва официално в училище. Освен да е неврологично готов, има важни умения, които ученикът трябва да може да провери. Отново това не са уменията, които може да намерите в Интернет, но те играят ключова роля в учебната основа на вашето дете. Ето няколко препоръчани от нас задачи, които да прегледате с детето си при подготовка за предучилищната група.
Знае ли детето ви как да прави следното:
- Да използва циповете на дрехите
- Да закопчава копчета
- Да държи ножиците правилно и да изрязва хартия
- Да тича
- Да скача
- Да прескача (предмети)
- Хвърля топка в определена обща посока (може също така да определи колко силно или меко хвърля)
- Подрежда 10 блокчета от конструктор
- Използва подходящо лепило
- Може да направи топка, змия и палачинка с пластилин
Най-доброто качество на всички деца
Има преобладаваща характеристика, която ние виждаме като силен предиктор за бъдещи успехи в образованието. Тази характеристика има предпоставка да помогне в развитието на детето в бъдеще, ако се култивира. Това качество е интересът към ученето. Ентусиазмът на детето за учене може да компенсира много недостатъчно развити умения, с които може да се бори. Трябва ли детето да е във възторг всяка минута по време на училище? Разбира се, че не! Ако обаче искате да разберете дали детето ви има интерес и желание да учи, просто си задайте няколко от следните въпроси:
- Харесва ли детето ви да слуша история?
- Детето ви чувства ли се комфортно да задава въпроси?
- Има ли желание да изследва и разследва нови неща?
- Постоянно ли детето ви с дадена задача, дори ако се затруднява?
Ако имате повече „да“, отколкото „не“, тогава шансовете са, че детето ви наистина се интересува от учене. Не забравяйте, че обикновено е по-лесно да насърчите ученето, когато детето ви е по-малко, тъй като върху него е по-лесно да се влияе. След като станат тийнейджъри, това влияние е много по-трудно и никой не може да научи дете, което не желае да се учи. За да култивирате у детето си мотивация, един от най-добрите начини да помогнете на детето си е да насърчавате нови теми за разговор, да задавате въпроси за училище и да четете книги заедно.
Източник: https://ilslearningcorner.com
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“ : Диана Найденова