Трейси Жилет създава блога „Raised Goods”, който има за цел да подпомага естественото и съзнателно родителството, поддържащо идеите за увереност и психично здраве.
„Всяко дете е артист, докато не му се каже, че не е.“
Джон Ленън
Трейси споделя, че като родител на малко дете, приема този цитат като абсолютна истина. Тя самата като дете никога не е вярвала, че е артист – приемала е, че някои хора са креативни, а други просто не са.
През последните години открива своята страст към писането и това събужда творческата част от душата ѝ, която много години е била забравена. Трейси прекарва голяма част от живота си потопена в науката, но се оказва пленена от жизненоважната роля на изкуствата.
Истината е, че всички ние сме креативни – единствената разлика е дали сме избрали да използваме тази наша черта или не. Бреней Браун казва, че неизползваната креативност не е доброкачествена. Когато се откажем от творческите си идеи, те имат потенциал да метастазират и да се трансформират в негативни емоции като тъга, ярост или осъдителност.
“Изразяването на креативността има силата да лекува и да дава на душата ни достатъчно пространство за дишане.“
Родителите са тези, които могат да приветстват креативността в домовете си във форма, най-подходяща за техните деца – рисуване, танци, музика, готвене, всичко, което въображението може да измисли. Идеята е да се осигури безопасно пространство за несъвършено и ентусиазирано творческо изследване.
1. Изкуството укрепва невронните връзки в мозъка – през първите няколко години от живота на всяко едно дете, в мозъка се създават повече от един милион невронни връзки в секунда. Този процес е най-ефективен, когато се активират сетивата на детето, а изкуството е мощен начин да направите това, тъй като използва петте сетива: зрение, звук, вкус, допир и мирис.
„Желанието да твориш е един от най-дълбоките копнежи на човешката душа.“
Дитер Ф. Ухтдорф
2. Изкуството помага за развитието на грубите и фините двигателни умения.
Изкуството подпомага фината моторика. От държането на четка до оцветяването с пастели и използването на ножици, изкуството може да помогне на децата да подобрят координацията и сръчността си, докато изпълняват задача, която им харесва.
3. Изкуството помага за запазване на различното мислене и креативността.
Различното мислене е способността да се предвидят множество решения на един проблем. Психолозите Джордж Ланд и Бет Джарман провеждат поредица от тестове на 1 600 деца на възраст между 3 и 5 години. Те откриват, че 98% от децата са постигнали резултати на ниво „гений“. Интересното е, че пет години по-късно от същата група деца само 32% постигат отново същия резултат, а едва 10% запазват нивото си до 15-годишна възраст. Над 200 000 възрастни са преминали тестовете и само на 2% от тях резултатите са на ниво „гений“.
Като общество, ние имаме нужда от иновативно мислещи хора, които имат нестандартни идеи, а изкуството помага за запазването на тази способност. Според Сър Кен Робинсън, световно признат авторитет в сферата на креативността, образованието и развитието на човешкия потенциал, училищата спират креативността, следователно родителите трябва поемат отговорността изкуствата да присъстват в домовете и живота на децата им. Международната Фондация за детско изкуство представя своята теза, че когато дете се занимава с изкуство, то придобива способноста да мисли креативно, да бъде оригинално, да открива нови неща и да създава интелектуална собственост – ключът за успех и социален просперитет в 21-ви век.
„Креативността е интелигентност, която се забавлява.“
Алберт Айнщайн
4. Изкуството помага за развитието на способностите за вземане на решения – процесът по занимаване с творчески материали дава на децата безкраен избор като същевременно ги насърчава да вземат решения, да мислят критично и да решават проблеми. В изкуството децата имат свободата да изследват нови идеи, да поемат рискове и да приветстват несигурността, която може да има положително въздействие върху други области от живота им.
5. Изкуството окуражава развитието на езиковите способности – повишено внимание и размисъл.
То дава на децата възможност за разширяване на езиковия речник чрез опознаването на различни цветове, форми, текстури и действия. Чрез него, те имат свободата да изразят своите чувства, които не са способни да възпроизведат устно, а това спомага за научаването как да се контролират емоциите. Изкуството помага и за съсредоточаването и фокусирането от най-ранна възраст, осигурявайки среда, в която децата могат да наблюдават и съзерцават със собствените си темпове.
Превод за Център за детско развитие “Малки Чудеса”: Теодора Миленова
Източник: https://raisedgood.com