Сензорна диета – какво представлява и дали детето ми се нуждае от това?

Сензорна диета – какво представлява и дали детето ми се нуждае от това?

Как да включим сензорната диета в ежедневието на детето си?

Знаем, че всяко дете е различно, особено що се отнася до етапите на неговото развитие и способностите му за учене. Не съществуват еднакви деца. Както се различават по външен вид, така се развиват с различна скорост, някои имат сходни черти на характера, други не. Най-важното е, че всяко дете е изправено пред собственото си предизвикателство, с което трябва да се пребори, независимо дали е свързано с увереност в собствените способности, тревожност, обучителни затруднения или просто му е трудно да се впише сред връстниците си.

Каквото и да е предизвикателството пред детето, ние, като родители, познаваме децата си най-добре. Но така ли е наистина? Разбира се, наясно сме с любимите им храни, какво не обичат да правят, кое ги натъжава или ядосва, кой предмет в училище им е най-любим и кой най-омразен. И не става дума за това, че родителите пренебрегват децата си или не ги обичат, просто не винаги са в състояние да различат признаците или пък усещат, че нещо не е наред, но не могат да установят точно какво е то.

По-лесно се виждат трудностите при децата, които срещат затруднения в училище, но какво може да кажем за онези деца, които са отлични ученици и въпреки това са твърде тревожни или все още се стряскат от силни шумове, изглеждат притеснени или дори си дъвчат молива докато не падне краят му?

Някои родители казват, че детето им постоянно се изпраща в кабинета на директора за лошо поведение или системно саботира нормалното протичане на часа.

Много родители отдават това поведение на хиперактивност и трудност за концентрация или поведенчески проблеми, но какво би се оказало, ако детето не може физически да контролира действията си и има нужда от отдушник. Това се нарича сензорно преработване. Не е задължително децата да изпитват затруднение в училище, за да страдат от някои от тези проблеми.

Какво представлява сензорния диетичен план?
Нека поясним. Едно или няколко от техните сетива са твърде силно или твърде слабо стимулирани, което означава, че тези деца имат нужда да си дъвчат молива, да мърдат с крака, за да останат спокойни, да им се отреже етикета на тениската, за да не им дразни кожата на врата, или да имат нужда да спят с онова меко одеало, което не се търка по кожата им. Много пъти сме наблюдавали по-големи деца, било на игрището или на друго място, които изпищяват или силно се разстройват, когато наблизо мине линейка или полицейска кола с включени сирени, докато по-малкото им братче или сестриче ги гледа недоумяващо, мислейки си: „Какво толкова, това са просто сирени“.

Ако сте родител на дете със сензорни особености или някакво сензорно разстройство и сте наясно с нуждите на детето си, вие вероятно вече сте влезли в единодействие с училището, за да му осигурите окуражаваща среда, която да спомогне за овладяване на симптомите. Ако обаче не сте съвсем наясно с този вид особености и са ви необходими по-широк набор от идеи, които да помогнат на детето ви бъде по-събрано в клас, тогава е необходимо то да получи това, от което се нуждае и да бъде поставено на „диета“.

Разбира се под „диета“ нямаме предвид класическото схващане за такава. Става дума за т.нар.“Сензорна диета“. По същия начин, както правилната хранителна диета и редовни упражнения ни помагат да намалим теглото си и да сме по-здрави, така и когато обогатим класната стая с повече предмети, които балансират поведението на децата, намаляват тревожността им и по този начин предотвратяват нежелани ситуации с учителите или директора. Трябва обаче да подчертаем, че като при всяка диета е нужно да се избягва прекаленото „гладуване“ или ограниченията в заниманията, което би довело до обратен ефект.

Същото важи и за сензорната диета. Само защото учителят или директора твърди, че детето Ви капризничи в час или пречи на останалите ученици, не означава да му отнемем тези неща, за които тялото му жадува, като му казваме да се опита да държи краката си на едно място място или да му отнемаме наградите защото е станал от чина си, въпреки че му е казано да не го прави. В честите случаи детето прави това, от което тялото му се нуждае и ние сме длъжни да му „дадем“ точно това.

Първо е нужно да проведете разговор с учителите и директора, за да осигурите тяхното съдействие по отношение на „диетичния план“. Защо имате нужда от тяхното съдействие? Защото това е свързано с възможността детето ви да се движи в клас и освен това ще носи в училище определени предмети, които да му помагат да задържи вниманието си или да намалят тревожността.

Сега ще изброим 17 невероятни артикула, които са важни за диетичния план на детето. Имайте предвид, че сте свободни да използвате и други предмети, освен изброените по-долу. Ето пример: ако детето ви си дъвче молива, набавете му повече моливи или го снабдете със сензорна гривна, която би могло да дъвче по време на час. Същото е като при диетата за сваляне на килограми – някои „храни“ помагат, други – не. Необходимо е да откриете оптималният вариант, който работи най-добре за тялото и специфичните потребности на детето.

Сензорни проблеми, свързани с устата
Ако детето Ви има навика да слага предмети в устата си, да смуче тениската си или да дъвче моливи и гуми, значи то има нужда от такива предмети които да задоволят нуждата да слага неща в устата си. Може да опитате със следните заместители:

  • специални гривни за дъвчене;
  • моливи с ароматизирани върхове;
  • сензорна огърлица с дъвчащи фигурки.

Внимание и държание
Ако детето ви постоянно се закача с другите ученици или трудно се задържа на стола си, това означава, че има нужда от движение, за да регулира тялото си. Помолете учителя да не го наказва, като му отнема мястото за движение. Такива деца имат нужда от физическа дейност, за да успокоят симптомите си. Поговорете с учителя и уточнете, какви дейности, свързани с движение е възможно Вашето дете да извършва в час.

  • Да му бъде позволено да прави подскоци от чина си;
  • Да му бъде позволено да направи три обиколки на стаята, след което да си седне на мястото;
  • Да му бъде позволено да прави разтягащи упражнения;

Сензорни проблеми, свързани с допир
Ако детето Ви винаги дърпа етикетите на дрехите, не му допада материята на одеялото, с което го завивате или не харесва определени материи, които карат кожата му да настръхне, то тогава това дете има нужда от такива предмети, които да подобрят точно този род възприятия. Ето няколко предложения в тази посока:

  • Четки за тяло, с които да му правите масаж;
  • Сензорен чорап за тяло.
  • Сензорни проблеми, свързани с безпокойство

Ако детето Ви постоянно се безпокои относно домашното си, приятелите си в училище или принципно е тревожно, може да опитате със следните предмети:

  • Стрес топки или други анти-стрес предмети за мачкане;
  • Фиджет играчки;
  • Сензорен пластилин.
  • Звукови сензорни проблеми

Ако детето Ви се страхува от силни звуци, повече от нормалното, то вероятно е по-чувствително към шумове от обичайното. Опитайте следните дейности, за да намалите стреса:

  • Пуснете му релаксираща музика;
  • Слагайте му слушалки, намаляващи шума, когато посещава твърде шумни места;
  • Пейте заедно с него, за да му помогнете да преодолее страховете си.

Предоставената информация не представлява диагноза или лечение на специфично състояние или обучително затруднение. Ако търсите поставяне на диагноза или предоставяне на лечение на Вашето дете, молим да се свържете с професионалист, който да изготви оценка на потребностите на Вашето дете.

Източник: https://ilslearningcorner.com
Превдо за Център за детско развитие: „Малки чудеса“: Красимира Асенова